ایجاد استخوان در بدن با کمک برچسب‌های زیستی جدید

جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
فناوری این بار به داد کسانی رسیده است که استخوان کافی ندارند!
تبلیغات

احتمالا تعدادی از شما خوانندگان عزیز تاکنون با مشکلات دندانی شدید دست و پنجه نرم کرده اید و تعداد اندکی نیز با ایمپلنت‌های دندانی آشنایی دارید. این فناوری جدید امیدهای تازه‌ای را برای افرادی که با مشکلات مادرزادی یا بیماری‌های استخوانی دهانی مواجهند نوید می‌دهد. این افراد به دلیل نداشتن حجم استخوان سالم کافی نمی‌توانند از ایمپلنت‌های دندانی استفاده کنند.

دانشمندان در دانشگاه Iowa موفق شده‌اند تا پچ قابل ایمپلنت شدنی از جنس کلاژن بسازند که حاوی ذراتی از جنس DNA مصنوعی است؛ در نتیجه با استفاده از این پچ، سلول‌های دهانی این افراد تشویق به ساختن نوعی پروتئین خاص می‌شوند که منجر به رشد استخوان می‌شود.

این زیست برچسب (bio-patch) در داخل خود ساختاری داربست مانند دارد و درست به اندازه محلی که نیاز به استخوان سازی دارد ساخته می‌شود. درون این ساختار داربست مانند نیز مولکول‌های DNA مصنوعی قرار داده می‌شود. این مولکول‌ها برای تولید فاکتور رشد PDGF-B کد شده اند. سلول‌ها با ورود به درون این داربست و در تماس با فاکتور رشد تشویق به همانندسازی و رشد می‌شوند و به آرامی استخوان جدیدی را در آن شکل می‌دهند. در واقع این مولکول‌های DNA حکم دستورالعمل عملکرد سلولی را دارند که با تولید فاکتورهای رشد توسط خود سلول‌ها سرعت رشد استخوان را به شدت افزایش می‌دهند.

در آزمایش‌های صورت گرفته، این برچسب در حفره‌ای 5 در 2 میلی متری از استخوان حیوان مورد آزمایش قرار گرفت و پس از چهار هفته نتایج با نمونه‌های بدون مولکول DNA و بدون برچسب مقایسه شد. استخوان و بافت نمونه‌های با برچسب حاوی DNA 44 بار سریع‌تر از برچسب‌های بدون DNA و 14 بار سریع‌تر از نمونه‌های بدون برچسب رشد کرده بودند.

این مولکول‌های DNA به هیچ وجه سیستم ایمنی را تحریک نمی‌کنند و ساخت آن‌ها نیز به طور انبوه بسیار ساده است.

مقاله‌ی این تحقیق در مجله‌ی علمی Biomaterials به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات