AMD با معرفی پردازنده‌های Beema و Mullins وارد دنیای ابزارهای موبایل می‌شود

پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
مطالعه 2 دقیقه
روز گذشته AMD  در یک کنفرانس خبری که در سن خوزه برگزار شد، APUهای فوق العاده کم مصرف خود که سال آینده وارد بازار می‌شوند را معرفی کرد. AMD با این پردازنده‌ها قصد رقابت با سری Bay Trail-T را دارد که اینتل حساب ویژه‌ای را روی آن باز کرده است.
تبلیغات

اگر با اصطلاح APU آشنا نیستید، مقاله «تفاوت بین CPU، GPU و APU چیست؟ هر کدام چه مأموریتی دارند؟» را مطالعه کنید. اما بصورت خلاصه APU مخفف Accelerated Processing Unit به معنای واحد پردازش شتاب‌یافته است و از ترکیب اجزای مختلف یک CPU و یک GPU به دست آمده است.

Beema در واقع APU جدید AMD است که از 2 تا 4 هسته اصلی از خانواده Puma و یک واحد گرافیک GCN تشکیل شده است. حداکثر مصرف انرژی در این پردازنده 10 تا 25 وات گزارش شده است. AMD در زمان معرفی این پردازنده، از آن به عنوان انقلاب در معماری جگار (Jaguar) یاد کرد.

تراشه دیگری که AMD از آن رونمایی کرد، Mullins نام دارد و قرار است با Bay Trail-T اینتل وارد رقابت شود. این APU نیز از یک CPU با 2 یا 4 هسته‌ای از همان خانواده Puma بهره می‌برد و قرار است مصرفی بسیار کمی داشته باشد تا به راحتی بتوان از آن در تبلت‌ها و ابزارهای قابل حمل استفاده نمود.

AMD از نظر قدرت و بازده پردازنده خود را با Bay Trail-T اینتل مقایسه نکرد، اما آن را «بسیار رقابتی» دانست.

trustzone

یکی از قابلیت‌های کلیدی در پردازنده‌های Beema و Mullins ای‌ام‌دی مربوط به یک پردازنده اضافی برای ایجاد امنیت بسیار بالا در آن‌ها است. AMD این پردازنده میانی را که براساس معماری Cortex A5 ارم طراحی شده، Trust Zone می‌نامد. کار این پردازنده تقسیم مجازی پردازنده اصلی به دو قسمت است که هر کدام پردازش مستقل خود را انجام می‌دهند. یکی از این بخش‌های مجازی امن و دیگری معمولی است. اجرای دستورات در بخش امن باعث می‌شود تا در حمله نرم‌افزاری که مثلا به موجب حفره‌های امنیتی در سیستم عامل ایجاد می‌شوند، اطلاعات ایمن باقی بماند.

این دو پردازنده در نیمه اول سال 2014 روانه بازار خواهند شد و شاید برخی از تبلت‌های ویندوزی یا شاید هم اندرویدی به این پردازنده‌ها مجهز شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات