لاکهید جنگنده جانشین بلک‌برد SR-71 را با سرعت دو برابر معرفی کرد

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
مطالعه 4 دقیقه
هنگامی که آخرین Blackbird SR-71، در سال 1998 زمین گیر شد، یکی از پیشرفته ترین و زیبا ترین هواپیماهای ساخته شده تا آن زمان -یا حتی تاکنون- کنار گذاشته شده بود. اما گویی خیزی ققنوس‌وار انتظار این هواپیمای زیبا و دوست داشتنی را می‌کشید، لاکهید مارتین اعلام کرده است که می‌خواهد جایگزین این هواپیما را با نام SR-72 با فناوری‌های به روز شده توسعه بدهد. سیاهپر جدید از طراحی موتور Hypersonic با ترکیب توربین‌ها و Ramjets‌ها بهره می‌برد و دو برابر سریع تر از مدل قبلی خود، با سرعت کروزی معادل 6 ماخ است.
تبلیغات

سیاهپر SR-71 یکی از تاریخ سازترین هواپیماهای جهان نیز به شمار می‌رود. این هواپیما در خلال جنگ سرد در سال 1960 توسط لاکهید مارتین ساخته شد و از سال 1966 تا 1998 به پرواز خود ادامه داد. با رنگ سیاهی که بدنه‌ی تیتانیومی یکپارچه و زیبای آن را می‌پوشاند، قادر بود در ارتفاع 24کیلومتری از سطح زمین با سرعت فراصوت خود مسافتی تا حدود 5400 کیلومتر را به راحتی پرواز کند.

ویژگی فوق العاده این هواپیما نیز در سرعت و ارتفاعی بود که می‌توانست در آن پرواز کند، به کمک این ویژگی سیاهپر از گزند هر موشکی در امان می‌ماند. از آن جالب تر اینکه هر 32 فروندی که از این هواپیما ساخته شدند در هیچ نبردی شکست نخوردند حتی می‌توان گفت روز به روز قوی تر نیز می‌شدند! در واقع بدنه‌ی تیتانیومی این هواپیما در اثر گرمای ایجاد شده طی پرواز پیوسته بر استحکام خود می‌افزود!

sr-72-2

SR-71 همچنین به خاطر رکوردهایش نیز مشهور است. این هواپیما رکورد سریع ترین و بیش ترین ارتفاع پروازی (25,929 متر) را به خود اختصاص داده بود که رکورد سرعت هنوز هم پابرجاست. در سال 1976 سیاهپر مسافت بین نیویورک تا لندن را در مدت 1 ساعت و 54 دقیقه و 56.4 ثانیه با بیشینه سرعت 3.2ماخ پیمود که تا کنون نیز هیچ هواپیمایی قادر به ارائه‌ی چنین عملکردی نبوده است. این هواپیما پس از سال‌های جنگ سرد نیز به ثبت رکوردهای تازه‌ای می‌پرداخت و پس از اتمام عمر مفید خود به موزه‌های هوانوردی اهدا شد.

هر چند ایده‌ی هواپیماهای با سرعت فراصوت (hypersonic) چند سالی مورد توجه نبود، اما هم اکنون لاکهیدمارتین در حال کار بر روی SR-72 است. هواپیمایی که بتواند تا دو برابر مدل پیشین خود سرعت کروز داشته باشد، سرعتی برابر با 6 ماخ که معادل 7350 کیلومتر بر ساعت است.

هدف SR-72 بسیار واضح است، هواپیمایی با قدرت نفوذی خارق العاده که بتواند در کمترین زمان ممکن تقریبا به هر محلی که خواست حمله ور شود. کافی است تصور کنید این هواپیما با سرعت فراصوت خود به موشک‌های فراصوت نیز مجهز شود تا متوجه اوج قدرت این پرنده‌ی آهنی بشوید. در دنیای آینده سرعت در کنار قدرت پنهان شدن، نقش عمده‌ای را در تعیین پیروز نبردها ایفا خواهد کرد.

sr-72-5

سرعتی برابر با 6 ماخ در واقع امکان هر گونه پاسخ به موقعی را از دشمن می‌گیرد، تجهیز این سرعت به موشک‌های فراصوت نیز اوضاع را برای هدف سخت تر خواهد کرد، ضمن اینکه این موشک‌ها سبک تر و ساده تر از مدل‌ها پیشین خود خواهند بود که قابلیت حمل آن‌ها را بالا می‌برد.

نکته‌ی کلیدی در مورد SR-72 استفاده لاکهیدمارتین از فناوری چرخه‌های رانشی بر مبنای توربین‌های به هم جفت شده است. در واقع این فناوری از HTV-2 (محصول دیگر لاکهید که تا ماخ 20 سرعت می‌گرفت) قرض گرفته شده است. در این سیستم دو موتور SR-72 در یک موتور جایدهی شده اند. در این سامانه جدید هر دو موتور از ورودی و خروجی مشترکی استفاده می‌کنند تا نیروی کشش (drag) به حداقل برسد. موتور بالایی در واقع یک توربین است که هنگام برخواستن SR-72 به صورتی عادی آن را به سرعت ماخ 3 می‌رساند. موتور زیرین نیز برای رسیدن به ماخ 6 به کار می‌رود.

sr-72-4

از زمانی که SR-71 باز نشسته شد تا به حال، کمبود بزرگی در زمینه‌ی هواپیماهای فراصوت احساس می‌شد که با معرفی SR-72 این کمبود جبران خواهد شد. برای ساخت این هواپیما آن گونه که شایسته‌ی جانشینی سیاهپر قبلی باشد ابداع فناوری‌های جدید زیادی مورد نیاز است پس برای دیدن پرواز این هواپیما می‌بایست تا سال 2018 منتظر ماند و به احتمال زیاد در سال 2030 حکمرانی خود بر پهنه‌ی آسمان را آغاز خواهد کرد. ضمن اینکه مسافت پروازی و ابعاد آن در حدود SR-71 باقی خواهد ماند اما سرعت آن به دو برابر می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات