ده ساختمان شگفت انگیز دنیا را بهتر بشناسیم

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۹
مطالعه 7 دقیقه
بناهای زیبا صرف‌نظر از زیبایی بصری که نثار چشمان ما می‌کنند به نحوی از ویژگی‌های فرهنگی محل ساخت‌شان و نیز باورهای فکری سازندگان‌شان اطلاعاتی در اختیار ما می‌گذارند. در پشت ظاهر جذاب و دلفریب آن‌ها داستان‌های دوست داشتنی یا شاید حقایقی ناخوشایند نهفته باشد. همانند اهرام ثلاثه مصر که به نحوی نشان دهنده دیدگاه مصریان نسبت به سفر به دنیای دیگر است یا کولوسئوم در ایتالیا که به عنوان یک آمفی تئاتر ساخته شد ولی به صحنه بزرگی از خشونت و سبعیگری رومیان نسبت به بردگان و اسرای‌شان تبدیل گشت. در ادامه مطلب ده بنای زیبای جهان را به شما معرفی میکنیم مایه بسی خوشبختی است که نامی از ایران نیز در این لیست به چشم می‌خورد. با ما همراه باشید.
تبلیغات

موزه گوگنهایم، اسپانیا

beautiful-buildings-1

موزه گوگنهایم یکی از چند موزه متعلق به بنیاد سولومون گوگنهایم نیویورک است که توسط فرانک گهری در شمالی‌ترین شهر اسپانیا یعنی بیلبائو ساخته شده و در 1997 درهایش به روی عموم گشوده شد. برخی از منتقدین ممکن است در این مورد بحث کنند که گویی نمای این بنا توسط یک قوطی باز کن شکل داده شده است. اما حقیقت این است که این بنا یکی از تاثیر گزارترین و برجسته‌ترین شاهکارهای معماری نوین به شمار می‌آید.

صفحات روبان مانندی از جنس تیتانیوم و مجموعه‌ای از بلوک‌های به هم پیوسته این موزه اشاره‌ای به صنعتی بودن شهر بیلبائو دارد و در عین حال این بنا با ساختارهای نعلبکی گونه مواج و انحنا دار گوشه چشمی دارد به دیگر موزه گوگنهایم که توسط فرانک لوید رایت و در نیویورک ساخته شده است. اوه نزدیک بود فراموش کنیم که درون این موزه هم هنرمندانه ساخته شده و دارای آثار هنری است.

کاخ پوتالا، تبت

beautiful-buildings-2

این کاخ را بر فراز شهر مقدس لهاسا به عنوان مسند سابق دولت تبت و نیز اقامتگاه زمستانی دالایی لاما بنا نهاده‌اند. اما اکنون بیش از آنکه به خاطر ساکنین سابقش مورد توجه باشد به دلیل ساختار با عظمتش در مرکز توجهات قرار گرفته است. این ساختمان عظیم سیزده طبقه ارتفاع و هزاران اتاق داشته و دارای قصر سفید و قصر سرخ میباشد.

این بنا با الهام از معابد بودائی ساخته شده ولی به نوعی نسبت به این معابد استادانه تر طراحی شده است. نام این کاخ برگرفته از کوه پوتالا است که در آئین بودایی کوهی مقدس به شمار می‌آید. گفته می‌شود بیش از هفت هزار کارگر در قرن هفتم میلادی در ساخت آن نقش داشته‌اند. این کاخ اکنون به عنوان موزه چین مورد استفاده است و در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

کتابخانه الکساندرینا (اسکندریه)، مصر

beautiful-buildings-3

بین اهرام ثلاثه کهن و این کتابخانه باید گفت که مصر اکنون بهترین‌های دوران قدیم و جدید را همزمان دارا است. این کتابخانه بسیار بزرگ و اقیانوس گونه اولین طرح بزرگ و قابل بحث هزاره جدید می‌باشد. طرح آن شبیه به یک صفحه مدور نقره‌ای است که با زاویه درون زمین کار گذاشته شده است. ساخت آن در سال 2002 به اتمام رسیده و الهام گرفته از کتابخانه اسکندریه است که در قرن سوم قبل از میلاد ساخته شده بود و ادعا می‌شود که بزرگترین نمونه کلاسیک انجمن و کتابخانه زمان خود بوده است.

معماری این کتابخانه به نحوی نشان دهنده دومین طلوع خورشید در کنار دریای مدیترانه است. ساختمان مدور و پهناور آن گنجایش هشت میلیون نسخه کتاب را دارا است.

کلیسای ساگرادا فامیلیا (خانواده مقدس)، اسپانیا

beautiful-buildings-4

بدون شک یکی از فوق‌العاده ترین کلیساهای حال حاضر این سیاره است که زائیده فکر یکی از غیر عادی‌ترین طراحان جهان می‌باشد، آنتونیو گائودی و برج‌های بلند نوک تیزش که شبیه به بازوهای اختاپوس است. شروع کار این کلیسا در شهر بارسلونا و از سال 1882 بوده است. اما ایده‌های ارائه شده از سوی گوادی آنقدر پیچیده بود که کار ساخت این کلیسا هنوز به اتمام نرسیده است.

این بنا دارای سه سردر ونمای برجسته است که به سمت شرق، غرب و جنوب قرار گرفته‌اند و نیز دارای 18 برج است که از این تعداد 12 برج آن متعلق به حواریون، 4 برج متعلق به انجیل نویسان، برجی متعلق به مریم مقدس و در نهایت بلندترین آن‌ها که 170 متر ارتفاع دارد به نوعی سمبلی از حضرت عیسی مسیح می‌باشد. به نظر می‌رسد ساخت آن در 2026 و در صدمین سالگرد مرگ گائودی به اتمام خواهد رسید.

تاج محل، هندوستان

beautiful-buildings-5

آیا این معروف‌ترین بنای جهان است؟ و آیا صرف‌نظر از آب‌پاش‌هایش، به دلیل قرار گیری در کنار شهری صنعتی و همین‌طور گروه‌هایی از ریکشاها و خریداران، باز هم رومانتیک به نظر می‌آید؟ رابیندرانات تاگور شاعر هندی آن را این‌گونه توصیف می‌کند: قطره اشکی فروافتاده از چهره ابدیت. تاج محل در آگرا واقع شده است.

این بنا به دستور شاه جهان و برای گرامی‌داشت یاد همسر دومش، ممتاز محل که هنگام تولد فرزند چهاردهم‌شان در سال 1631 دار فانی را وداع گفت، ساخته شده است. بنایی از مرمر سفید که یادبودی از عشق است و به نوعی هم بیان کننده عشق نهفته در چشمان درخشان تمامی زوج‌های جوانی است که در اطراف آن سرگردانند.

مسجد امام، اصفهان، ایران

درست کنار یکی از بزرگ‌ترین میادین جهان، مسجد امام واقع شده که یکی از خیره کننده ترین کاشی‌کاری‌های جهان را دارا بوده که به طور کامل بخش‌های داخلی و خارجی بنا را پوشش داده‌اند.کاشی‌های سرامیکی به رنگ آبی روشن و زرد که یکی از شاخصه‌های معماری اصفهان است.

رنگ این بنای شگفت قرن هفدهمی به خاطر این کاشی‌ها بسته به موقعیت نور تغییر می‌یابد. گنبد اصلی 55 متر ارتفاع داشته و از الگوهای پیچیده‌ای از گل‌های موزائیکی پوشیده شده است.

در حالی که سردر باشکوه و 30 متری آن یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های معماری عصر صفویه می‌باشد (1772-1502). مسجد نسبت به میدان به صورت اریب و کج و با زاویه‌ای در حدود 45 درجه قرار گرفته است که در نتیجه رو به سوی مکه دارد.

کاخ زمستانی، روسیه

اکثرا این بنا را به عنوان موزه ارمیتاژ می‌شناسند. این جواهر زیبای پسته‌ای رنگ که در ساحل رود نوا در سن پطرزبورگ واقع شده است، توسط فرانسیسکو بارتولومیو راستیل و به عنوان اقامتگاه زمستانی تزارهای روسیه طراحی شده است.

این کاخ با عناصر و پیرایه‌‌های دوره باروک مزین گشته است. تندیس‌ها و مجسمه‌هایی که روی لبه بام این کاخ قرار داده شده‌اند شبیه به شناگرانی هستند که گویی قصد شیرجه زدن به درون رودخانه نوا را دارند. شگفتی کوچک این است که این بنا نمونه ممتازی ساخته شده‌ از تیره روشن‌های معماری روسیه می‌باشد که در پیوند با معماری زیبای اروپایی قرار گرفته است.

قلعه شوالیه‌ها، سوریه

این بنا توسط تی ای لارنس به عنوان فاخرترین قلعه جهان معرفی شده است. این قلعه که بر فراز تپه‌ای واقع شده به عنوان استحکامات نظامی صلیبیون مورد استفاده قرار می‌گرفته و نزدیک به 800 سال از ساخت آن می‌گذرد اما همچنان در مقابل دست ویرانگر زمان مقاومت کرده و محکم بر جای خود ایستاده است.

این بنا نقشه کلاسیکی از قلعه‌های قرون وسطایی ارائه می‌دهد. دیوارهای ضخیم بخش خارجی قلعه توسط خندق‌های عریضی از بخش درونی آن جدا شده است. در داخل قلعه شهرک کوچکی قرار دارد که با یک کلیسا، حمام، یک سالن بزرگ و ایوان سرپوشیده‌ای به سبک گوتیک کامل شده است. بیشترین اثری که گذشت زمان در این قلعه از خود برجای گذاشته است گیاهانی است که در لابلای سنگ‌های دیوارها روییده‌اند. هر چند که گفته می‌شود در طی درگیری‌های اخیر سوریه این میراث بی‌نظیر جهانی به دلیل بمباران هوایی آسیب دیده است.

موزه اسکار نیمییر، برزیل

این بنا توسط اسکار نیمییر نابغه معماری و خالق اکثر بناهای معروف پایتخت برزیل یعنی شهر برازیلیا طراحی شده است. این بنای جالب در کوریتیبا، حس زیبایی شناسی شما را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

همچون سایر بناهای بزرگ یا شاید اغلب آن‌ها، ظاهر یک موزه هنری عنصری از عشق یا نفرت را در خود دارد. گالری اصلی این موزه شبیه به چشم شیشه‌ای بازتاب دهنده نوری است که روی یک پایه پشتیبان زرد رنگ قرار گرفته است و به یک‌سری سطوح شیب دار مواج که روی یک استخر آب قرار دارند متصل شده است. در داخل ساختمان که عموما به نام موزه چشم نامیده می‌شود شما می‌توانید تلفیقی از زیبایی و وسواس فکری صرف را به تماشا بنشینید.

مسجد ایا صوفیه، ترکیه

این مسجد یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای معماری است که در قلب استانبول قرار گرفته است. این مسجد دارای چهار مناره است که به سمت آسمان نشانه رفته‌اند. این مکان در قرن ششم میلادی به عنوان کلیسای ارتدوکس ساخته شد و سپس به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت و از سال 1935 کاربری آن به موزه تغییر یافته است.

بنای این ساختمان عظیم تنها طی پنج سال به اتمام رسید. بر فراز دیوارهای آن گنبدی عظیم و بی‌نظیر با ارتفاع 56 متر و وسعت به میزان 31 متر قرار گرفته است. پایه گنبد دارای تعداد زیادی پنجره است، گویی که گنبد بر فراز ساختمان شناور گشته است.

امیدوارم از این گشت و گذار لذت برده باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات