بررسی آیفون 5s طلایی

دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۶
مطالعه 20 دقیقه
اپل به دنباله روی از سیاست چند سال اخیر خود، با اضافه کردن حرف S به‌نام پرچم‌دار سال گذشته، تلفن هوشمند iPhone 5s را روانه بازار کرد. آیفون 5s  از نظر ظاهری تفاوت چندانی با آیفون 5 ندارد، اما اپل پردازنده آن را به شکل خارق‌العاده‌ای بروز کرده و حسگر اثر انگشت خوان را به آن اضافه کرده است. اگر مایل هستید تا در مورد 5s بیشتر بدانید و با نقاط قوت و ضعف آن آشنا شوید، خواندن بررسی عمیق زومیت را ادامه دهید.
تبلیغات

اپل تغییر محسوسی را در طراحی و شکل و شمایل ظاهری آیفون جدید، ایجاد نکرد، حتی به درخواست بسیاری از طرفداران سینه چاک محصولات این شرکت مبنی بر استفاده از یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر نیز پاسخ مثبت نداد و آیفون 5s را به همان صفحه‌نمایش 4 اینچ بکار رفته در آیفون 5 تجهیز کرد. اپل در کنفرانس معرفی این محصول از ترین‌های کمتری نیز استفاده نمود، مثلا نگفت که آیفون 5s باریک‌ترین یا سبک‌ترین آیفون است؛ اما این کمپانی در آیفون 5s یک تحول بسیار خاص را ایجاد کرد تا آن را در کلاس کامپیوترهای رومیزی قرار دهد.

آیفون جدید مجهز به اولین سیستم-روی-یک-چیپ 64 بیتی دنیای موبایل است که درکنار قدرت و بازده فوق‌العاده، مصرف انرژی بهینه‌ای دارد. این اقدام اپل باعث شد تا فاصله قدرت پردازشی تلفن های هوشمند با کامپیوترهای رومیزی باز هم کمتر شود و این ابزارها را برای انجام امور جدی‌تر و آینده‌ای درخشان‌تر هدایت کند. اپل علاوه بر پردازنده 64 بیتی A7، یک حسگر اثر انگشت خوان را نیز به آیفون 5s اضافه کرده، اما آیا این تغییرات آنقدر خوب هستند که کاربران آیفون 5 بدنبال خرید آن باشند؟ این پرسشی است که شاید با خواندن این بررسی به پاسخ آن برسید.

 شما می‌توانید برای مقایسه‌ی مشخصات فنی آیفون‌های جدید با رقبا، قیمت گوشی و اطلاع از قیمت آیفون جدید،‌ قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی هواوی و قیمت گوشی شیائومی از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

طراحی و سخت‌افزار

همان‌طور که اشاره کردیم، از نظر ظاهری تغییر محسوسی در آیفون 5s نسبت به آیفون 5 اعمال نشده است. هنوز همان صفحه‌نمایش 4 اینچی در این محصول به چشم می‌خورد، بدنه تلفن از جنس همان آلومینیوم قبلی است که با تراش‌های استادانه و ظریف در لبه‌ها همراه شده. البته طراحی آیفون 5s با وجود اینکه تکراری به‌نظر می‌رسد، هنوز جذاب است و وقتی آن را در دست می‌گیرید حس در ست داشتن یک کالای لوکس و با کیفیت به شما منتقل می‌شود. درست در زمانی‌که تلفن‌های هوشمند مطرح بازار همچون گلکسی اس 4، اکسپریا Z1 یا HTC One به صفحه‌نمایش‌های حدود 5 اینچ مجهز شده‌اند یا ال‌جی با کوچک‌کردن حاشیه دور صفحه‌نمایش توانسته سایز صفحه‌نمایش را به 5.2 اینچ در G2 برساند، آیفون 5s با صفحه‌نمایش 4 اینچ روانه بازار شد. راستش را بخواهید شاید این تصمیم اپل بزرگ‌ترین کمک به گسترش تلفن‌های اندرویدی در سال جاری به شمار رود، چرا که اگر آیفون 5s با این سخت‌افزار و طراحی ظاهری به یک صفحه‌نمایش 4.5 یا 5 اینچی مجهز می‌شد، کار برای تلفن‌های اندرویدی برای رقابت با 5s دشوار می‌گردید.

از طرفی صفحه‌نمایش 4 اینچ رتینا با رزولوشن 1136 در 640 پیکسل نیز هرچند کیفیت بسیار خوبی را ارائه می‌کند، اما دیگر بی همتا نیست! چراکه رقبای 1080p این تلفن نه‌تنها فضای کاری بیشتری را دراختیار کاربران قرار می‌دهند، بلکه از تراکم به مراتب بالاتری نیز بهره می‌برند.

یکی از اقدامات جذاب دیگر اپل که احتمالا در جلب مخاطبان بیشتر به آیفون 5s تأثیر به‌سزایی داشته، ارائه آیفون 5s در رنگ جدید طلایی است، رنگی که لوکس بودن و جلوه ظاهری آیفون 5s را بیش‌ازپیش ارتقا داده است.

مشخصات فنی آیفون 5s اپل

  • صفحه‌نمایش 4 اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن 640 در 1136 پیکسل، تراکم 326ppi به‌همراه روکش گوریلا گلس
  • پردازنده A7 اپل با دو هسته 1.3 گیگاهرتز بر پایه ARM V8 و پشتیبانی از فناوری 64 بیتی به‌همراه گرافیک 4 هسته‌ای PowerVR G6430
  • تراشه کمکی M7 برای کنترل حسگرهای دستگاه
  • حافظه رم 1 گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی 16 یا 32 یا 64 گیگابایت
  • دوربین 8 مگاپیکسل، ابعاد حسگر 1/3 اینچ، سایز هر پیکسل 1.5 میکرو متر با فلاش دوگانه LED
  • باتری 1560 میلی‌آمپر ساعت
  • دوربین جلو 1.2 مگاپیکسل
  • سیستم‌عامل iOS 7.0.3
  • ابعاد 123.8 در 58.6 در 7.6 میلی متر
  • وزن: 112 گرم

در قسمت پشت دستگاه، تنها تغییری ظاهری قابل مشاهده، اضافه شدن فلاش دوگانه LED است که بازده دوربین را در محیط‌های کم نور بهبود می‌بخشد. در قسمت جلو نیز یک تغییر محسوس ایجاد شده است، دور دکمه فیزیکی Home یک حلقه فلزی قرار داده شده که بسته به رنگ آیفون شما طلایی یا نقره‌ای است، انحنای دکمه نیز دستخوش تغییر شده است. این دکمه فیزیکی دیگر یک دکمه معمولی نیست، اپل یک حسگر اثر انگشت خوان را که TouchID نامیده، با آن یکپارچه کرده تا اثر انگشت کاربر را تشخیص داده و بدون نیاز به وارد کردن رمز عددی او را شناسایی کند.

از نظر ابعاد و وزن آیفون 5s نسبت به نسل قبل تغییری نکرده است، این تلفن دارای ابعاد 123.8 در 58.6 در 7.6 میلی‌متر بوده و وزن آن نیز 112 گرم است.

حسگر Touch ID

یکی از مهم‌ترین تغییرات اعمال شده در آیفون 5s اضافه شدن، حسگر اثر انگشت خوان است. شاید در برخی از لپ‌تاپ‌ها و حتی تلفن‌ها، شاهد حسگر اثر انگشت خوان بوده باشید، اما اپل به شکل بسیار خاصی این حسگر را در آیفون خود بکار برده است. این حسگر با دکمه فیزیکی Home در جلوی آیفون یکپارچه شده و به‌عنوان مثال برخلاف حسگر فبلت One Max اچ‌تی‌سی طراحی ظاهری دستگاه را به هم نزده است.

iPhone 5s

از طرفی وقتی قابلیت جدیدی معرفی می‌شود، باید کار ما را برای استفاده از ابزار آسان کنند، اما مثلا برخی از حسگرهای بکار رفته در لپ‌تاپ‌ها، آنقدر ضعیف عمل می‌کنند که برای استفاده از آن مجبور هستید چندین بار انگشت خود را روی حسگر بکشید؛ اما هیچ کدام از این موارد در TouchID اپل وجود ندارند.

ابتدا اجازه دهید نحوه کارکرد و استفاده این حسگر را شرح دهیم و سپس به دقت و میزان کارآمدی آن بپردازیم. برای شروع کار باید Touch ID را پیکربندی کنید، برای فعال کردن آن وارد بخش تنظیمات iOS 7 شده و سپس از شما خواسته می‌شود چند بار انگشت خود را روی حسگر قرار دهید، تا تمام بخش‌های آن اسکن شوند، حتی می‌توانید حداکثر تا 5 انگشت خود را به دستگاه بشناسانید.

پس از عملیات پیکربندی اولیه و شناسایی انگشت‌های مدنظر خود که کمتر از یکی دو دقیقه زمان نمی‌برد، شما دو روش را برای بازکردن قفل گوشی خود خواهید داشت می‌توانید همچون روال سابق کد 4 رقمی را وارد کنید یا به‌سادگی انگشت خود را روی حسگر قرار دهید و دکمه Home را به بفشارید.

حسگر TouchID بسیار دقیق و سریع عمل می‌کند و در چند روزی که ما در حال آزمایش آیفون بودیم، هرگز متوجه مشکلی در تشخیص انگشت یا تأخیر در باز شدن قفل دستگاه نشدیم. درواقع در کسری از ثانیه عملیات شناسایی و دردسترس قرار گرفتن آیفون انجام می‌شود و این بدین معنا است که به خوبی می‌توان از آن به‌عنوان یک قابلیت کاربردی استفاده کرد. اثر انگشت‌خوان آیفون، نه‌تنها دست و پاگیر یا پراشتباه نیست بلکه بسیار کارآمد و سریع کار می‌کند.

برای استفاده از تاچ‌آی‌دی باید دستگاه را از حالت اسلیپ خارج کنید، برای این کار یا باید ابتدا دکمه پاور را فشار دهید و سپس انگشت خود را روی دکمه Home بگذارید تا اثر انگشت اسکن شود یا دکمه Home را فشار داده تا دستگاه از حالت اسلیپ خارج  گردد و سپس انگشت خود را برای چند لحظه روی حسگر نگاه دارید تا اثر انگشت اسکن گردد.

تیم کوک در کنفرانس معرفی آیفون 5s رسما اعلام کرد که اثر انگشت کاربران به هیچ وجه در هیچ سرویس آنلاینی آپلود یا ذخیره نمی‌شود و تنها روی آیفون خود کاربران ذخیره می‌شود، اما با این وجود یکی از دغدغده‌های اصلی بسیاری از کاربران جهت استفاده از آن، بیم از جمع آوری اثر انگشت آن‌ها و ساخت یک دیتابیس بزرگ از اثر انگشت کلیه کاربران اپل است. به هر حال این موضوعی چالش برانگیز به‌نظر می‌رسد، اما شاید برای کاربران عادی اهمیتی نداشته باشد.  اپل ادعا می‌کند که اثر انگشت کاربران ابتدا رمزگذاری شده و سپس روی حافظه ذخیره می‌شود و این کمپانی به هیچ وجه الگوی اثر انگشت کاربران را دراختیار سازمان‌های دولتی و نظامی یا هیچ ارگان دیگری قرار نمی‌دهد.

از TouchID در برخی از سرویس‌های اپل همچون اپ‌استور نیز می‌توان استفاده کرد، اما نرم‌افزارهای غیراپلی قادر به دسترسی به این سرویس نیستند. شاید اگر اپل به نوعی اجازه استفاده از این حسگر توسط نرم‌افزارهای محبوب دیگر را می‌داد، استفاده از آن جذاب‌تر نیز می‌شد.

در مجموع تاچ‌آی‌دی بسیار سریع، نرم و بدون اشکال عمل می‌کند و می‌توان از آن به‌سادگی به‌عنوان جایگزین رمز عبور استفاده کرد.

صفحه‌نمایش

آیفون 5s از یک صفحه‌نمایش 4 اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن 1136 در 640 پیکسل بهره می‌برد که تراکم 326 پیکسل در اینچ را ارائه می‌کند. این صفحه‌نمایش همچنین دارای شدت روشنایی 500 نیت و نسبت کنتراست 800:1 (800 به یک) است.

iPhone 5s vs Galaxy S4

صفحه‌نمایش آیفون 5s هنوز بسیار خوب است و تصاویر در آن به شکل طبیعی و رنگ‌ها در آن واقعی نمایش داده می‌شوند. شدت روشنایی بسیار خوب 500 نیت آن نیز باعث می‌شود تا به خوبی بتوان از آن در محیط‌های پرنور خارجی استفاده کرد. این صفحه‌نمایش به لطف استفاده از پنل IPS LCD زاویه دید وسیع و قابلی قبولی دارد و از هر جهت که به آن نگاه کنید با تصویر تقریبا یکسانی رو‌به‌رو می‌شوید. اما با همه این وجود شاید دیگر نتوان صفحه‌نمایش آیفون را بهترین در دنیای موبایل دانست. سامسونگ صفحه‌نمایش Super AMOLED خود را در گلکسی اس 4 از جنبه‌های مختلف بهبود داد و کیفیت تصویر مثال زدنی را در آن ارائه کرد و از طرفی شرکت‌های دیگر مانند ال‌جی و اچ‌تی‌سی نیز صفحه‌های نمایش IPS LCD فوق‌العاده با کیفیتی را در محصولات خود بکار گرفتند. جدای از کیفیت تصویر، ابعاد صفحه‌نمایش پرچمداران دیگر نیز بزرگ‌تر است. شاید از نظر ارگونومی و سهولت در استفاده، آیفون 5s در شرایط بهتری نسبت به تلفن‌های 5 اینچی قرار داشته باشد، اما تجربه وب گردی، یا تماشای ویدئو و پرداختن به دیگر امور مرتبط با محتوا در آیفون 5s به هیچ وجه به خوبی 5 اینچی‌های مطرح بازار نیست.

نرم‌افزار

آیفون 5s با iOS 7 همراه است، نسخه جدید سیستم‌عامل موبایل اپل که به گفته خود این شرکت و اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اساسی‌ترین تغییرات از زمان معرفی این سیستم‌عامل در سال ۲۰۰۷ تا به امروز را تجربه کرده است. اپل در iOS 7 زبان طراحی خود را تغییر داد و از طراحی مسطح، بدون سایه و حجم اضافی بهره برد. دکمه‌ها تیزتر، فونت‌ها باریک‌تر و انیمیشن‌ها پیچیده‌تر شده‌اند تا سیستم‌عامل به شکل مدرن‌تری جلوه کند. اپل در iOS 7 امکاناتی که از مدت‌ها قبل در سیستم‌عامل‌های رقبای این شرکت مانند اندروید، ویندوز فون یا حتی WebOS وجود داشت را به iOS اضافه کرد تا علاوه بر بهبود جلوه ظاهری سیستم‌عامل، دسترسی به بخش‌های مختلف آن را نیز آسان‌تر کند.

پیش از این در مقالات متنوعی از جمله « معرفی کامل سیستم‌عامل iOS 7 اپل» و «زیرپوست iOS 7، بهترین ویژگی‌های پنهان آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل اپل» و «7 مورد از قابلیت های غیرمنتظره در iOS 7» به‌طور مفصل قابلیت‌های جدید iOS 7 را مورد بررسی قرار دادیم، در ادامه نیز تجربیات تازه خود را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

iphone 5s zoomit 01

در iOS 7 اگر نیمه پایین صفحه‌نمایش را لمس کرده و انگشت خود را به سمت بالا بکشید، مرکز کنترل روی صفحه، نمایش داده می‌شود تا ازطریق پنل ساده و زیبای آن، امکان تنظیم حجم صدا، شدت روشنایی صفحه را داشته و علاوه بر آن به نرم‌افزارهای پرکاربرد مانند، ماشین حساب، چراغ قوه و تایمر دسترسی سریع داشته باشید یا به‌سادگی قادر به فعال و غیرفعال کردن شبکه وای-فای یا بلوتوث شوید. در نسخه‌های قبلی iOS برای دسترسی به این امکانات باید حتما به بخش تنظیمات سیستم‌عامل مراجعه می‌کردید.

iphone 5s zoomit 02

اگر قسمت میانی صفحه را لمس کرده و سپس انگشت خود را به سمت پایین بکشید، بخش جستجوی فعال می‌شود و ازطریق آن قادر خواهید بود تا در لیست دفترچه تلفن، پیامک‌ها، اپلیکیشن‌ها و حتی ایمیل‌های خود جست‌وجو کنید. پیش از این برای رسیدن به بخش جست‌وجو باید حتما به صفحه قبل از صفحه اول لیست نرم‌افزارها مراجعه می‌کردید، اما حالا با یک لمس ساده به سرعت به آن دسترسی خواهید داشت.

iphone 5s zoomit 03

بخش اعلانیه‌ها نیز در iOS 7 بهبود یافته است. برای دسترسی به این بخش تنها کافی است لبه بالای صفحه‌نمایش را لمس کرده و سپس انگشت خود را به سمت پایین صفحه بکشید. برخلاف بخش مرکز کنترل، بخش اعلانیه‌ها قابل سفارشی شدن است. مثلا اگر تمایل ندارید تا رویدادهای موجود در تقویم یا حتی گزارش آب‌و‌هوا برایتان نمایش داده شود می‌توانید آن‌ها را از لیست اعلانیه‌ها حذف کنید. در این قسمت شما می‌توانید اعلانیه‌های امروز یا همه اعلانیه‌ها را در تب‌های جداگانه مشاهده کنید، حتی امکان لیست کردن تماس‌های از دست رفته نیز وجود دارد.

iphone 5s zoomit 04

در iOS 7، همچون نسخه‌های قبلی iOS اگر دو بار روی دکمه فیزیکی Home کلیک کنید، لیست نرم افزارهایی که اخیرا باز کرده‌اید نمایش داده می‌شوند. اما نحوه نمایش این لیست به‌طور کامل با آنچه در iOSهای قبلی شاهدش بودیم متفاوت است. اپلیکیش‌ها در قالب کارتی و شبیه WebOS یا آنچه در رابط کاربری Sense 5 اچ‌تی‌سی شاهد آن بودیم نمایش داده می‌شوند. برای بستن هر کدام از اپلیکیشن‌های لیست شده نیز تنها کافی است، آن را لمس کرده و به سمت چپ یا راست بکشید.

iphone 5s zoomit 05

همچون روال سابق در iOS 7 نیز اگر انگشت خود را برای چند ثانیه روی آیکون یکی از اپلیکیشن‌های نگاه دارید، وارد حالت ویرایش شده تا بتوانید برنامه‌های مدنظر خود را حذف (Uninstall) کرده یا آیکون‌ها را روی یکدیگر بکشید تا در یک فولدر قرار گیرند. در iOS 7 محدودیت تعداد برنامه‌ها در یک فولدر نیز رفع شده است و حالا می‌توانید تعداد بیشتری اپلیکیشن را در هر پوشه قرار دهید.

iphone 5s zoomit 06

در iOS 7 می‌توانید مرورگر سافاری را به حالت تمام صفحه درآورده و با استفاده از فضای بیشتر به مرور وب بپردازید. ویژگی دیگر مشاهده صفحات وب به‌صورت کارتی است که بسیار شبیه به مرورگر کروم برای iOS و اندروید است. بخش جستجوی وب نیز دیگر به‌طور مجزا در مرورگر قرار ندارد و با بخش ورود آدرس وب یکپارچه شده است و برای دسترسی به آن باید از بخش منتهی الیه سمت راست بخش ورود آدرس استفاده کنید. سافاری جدید همچنین از iCloud Keychain پشتیبانی می‌کند که تمامی کلمات عبور و اطلاعات کارت‌های اعتباری کاربر را در فضای ابری ذخیره کرده و با دستگاه‌های متصل به آن، همگام‌سازی می‌کند. به این ترتیب نیازی نیست که هر بار رمز عبور یا اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود را وارد کنید.

ios 7 o

هرچند اکثر کاربران آیفون، از امکانات اضافه شده به iOS 7 استقبال کرده‌اند، اما وقتی نوبت به گرافیک تازه با انیمیشن‌های جدید، آیکون‌ها مسطح، فونت نازک و رنگ‌بندی نو می‌رسد، دو دیدگاه متفاوت مطرح می‌شود. دسته اول به‌شدت از تغییرات ایجاد شده در iOs 7 حمایت می‌کنند و نسبت به آن ابراز علاقه نشان می‌دهند و دسته دوم دقیقا برخلاف دسته، به هیچ وجه رابط کاربری iOS 7 را نمی‌پسندند.

دوربین

 آیفون 5s همچون آیفون 5 از یک دوربین 8 مگاپیکسلی بهره می‌برد، اما اپل سعی کرده تا ابعاد حسگر بکار رفته در این تلفن را افزایش دهد تا سایز هر پیکسل به 1.5 میکرومتر در مقایسه با 1.4 میکرومتر در آیفون 5 برسد. لنز دوربین 5s نیز در مقایسه با آیفون 5 بهبود یافته و حالا با f/2.2 در مقایسه با f/2.4 امکانات بهتری را دراختیار کاربر قرار می‌دهد، مخصوصا اگر قرار باشد با تلفن خود عکس‌های مایکرو یا پرتره بگیرد. استفاده از حسگر بزرگ‌تر و لنز قوی‌تر باعث شده تا آیفون 5s نسبت به آیفون 5 نزدیک به 33 درصد نور بیشتری را جذب کند و همین عامل باعث بهبود عکس برداری در نور کم شده است. از طرفی اپل از یک فلاش دوگانه LED در آیفون 5s استفاده کرده که باز هم به بهتر شدن بازده دوربین در محیط‌های کم نور کمک می‌کند.

iPhone 5s vs Galaxy S4

به‌طور کلی کیفیت عکس برداری در آیفون 5s نسبت به آیفون 5 بهبود یافته است، اما این بهبود خارق‌العاده یا محسوس نیست. تصاویر گرفته شده در نور تاریک از نویز کمتری برخوردار هستند و جزئیات بیشتری نیز ثبت می‌شود، اما همان‌طور که روز گذشته در زومیت شاهد مقایسه دوربین آیفون 5s با گلکسی اس 4  بودید، این تلفن در محیط‌های نیمه تاریک و زمانی‌که دوربین روی تنظیمات خودکار، تنظیم شده باشد، قادر به انتخاب صحیح مولفه‌های دوربین نیست و تصاویر به‌صورت تاریک ضبط می‌شوند. در برخی شرایط آیفون 5s رنگ‌ها را دقیق‌تر از گلکسی اس 4 ذخیره می‌کند و در بسیاری شریط نیز نتیجه کار برعکس است و s4 بهتر عمل می‌کند.

نمونه تصاویر گرفته شده با آیفون 5s:

[widgetkit id=721]

برای مشاهده تصاویر در رزولوشن اصلی به صفحه فلیکر زومیت مراجعه کنید؛ همچنین برای مقایسه دوربین آیفون 5s با گلکسی اس 4 از این مقاله دیدن کنید.

وقتی نوبت به فیلم‌برداری می‌رسد، آیفون 5s به مراتب بهتر از آیفون 5 عمل می‌کند. تراشه A7 اپل درکنار دوربین با حسگر بزرگ‌تر باعث شده تا امکان فیلم‌برداری در رزولوشن 720p با نرخ 120 فریم در ثانیه میسر گردد. به این ترتیب شما می‌توانید با فعال کردن حالت Slow-Mo، در حالت حرکت آهسته فیلم‌برداری کنید. اپل همچنین الگوریتم جدیدی را در نرم‌افزار دوربین آیفون 5s گنجانده است که درواقع یک سیستم لرزش گیر دیجیتال بوده و به کم شدن تأثیر منفی لرزش دست در فیلم‌های ذخیره شده در آیفون 5s کمک می‌کند.

رابط کاربری نرم‌افزار دوربین نیز تغییرات محسوسی را به خود دیده، انتخاب بین حالت‌های مختلف فیلم یا عکس برداری، پانوراما، HDR، فیلم‌برداری Slow-Mo یا فیلم‌برداری در رزولوشن 1080p، برخی از حالت‌های تصویر برداری در آیفون 5s به شمار می‌روند. در آیفون جدید امکان اعمال فیلترهای مختلف روی عکس گرفته شده نیز وجود دارد.

سرعت اجرای نرم‌افزار دوربین آیفون 5s کمتر از یک ثانیه است و شاتر آن نیز فوق‌العاده سریع عمل می‌کند. آیفون 5s قادر است در هر ثانیه 10 فریم پشت سر هم را عکاسی کند که بسیار خوب به‌نظر می‌رسد.

قدرت، بازده و عملکرد

آیفون 5s به اولین پردازنده 64 بیتی دنیای موبایل مجهز شده که نام آن A7 است و قدرت بسیار بالایی را ارائه می‌کند. وقتی اکثر پرچمداران اندرویدی و حتی پرچمداران اخیر ویندوز فون به پردازنده 4 هسته‌ای مجهز شده‌اند، اپل با ارائه A7 که تنها از دو هسته بهره می‌برد نشان داد که هنوز در زمینه طراحی SoC (سیستم-روی-یک-چیپ) پیشتاز است. نتیجه بنچمارک‌ها نیز نشان از قدرت بالاتر A7 در اغلب زمینه‌ها نسبت به Snapdragon 800 دارند. نکته جذاب در طراحی این پردازنده آن است که A7 نه‌تنها از دو هسته CPU بهره می‌برد بلکه حداکثر فرکانس کاری این دو هسته نیز 1.3 گیگاهرتز است و این در حالی است که Snapdragon 800 با چهار هسته 2.2 تا 2.3 گیگاهرتز کار می‌کند. اگر تمایل دارید تا در باره A7، معماری آن و حتی قدرت بخش بخش آن بیشتر بدانید مقاله مفصل زومیت با عنوان «بررسی عمیق تراشه 64 بیتی A7 اپل» را مطالعه کنید.

iPhone 5s Front - Gold

اگر بخواهیم قدرت و بازده A7 را در دنیای واقعی ارزیابی کنیم، در آیفون جدید نیز همچون آیفون‌های قبلی نرم‌افزارها به شکل کاملا سریع و حرکت بین بخش‌های مختلف سیستم‌عامل نیز به نرمی انجام می‌شود، برای آزمایش قدرت پردازنده A7 چندین بازی مختلف از جمله Infinity Blade III را روی آن اجرا کردیم، گرافیک بازی خیره کننده است، اما بااین‌حال به نرمی و با نرخ فریم بالایی اجرا می‌شود.

اپل هیچ‌گاه در کنفرانس‌های معرفی محصولات خود تا به این حد به بخش سخت‌افزار تمرکز نکرده بود و این نشان‌دهنده آن است که در آیفون 5s یکی از بخش‌های کلیدی، قدرت سخت‌افزاری است. آیفون 5s اولین محصول اپل است که درکنار SoC اصلی از یک تراشه کمکی به‌نام M7 بهره می‌برد. M7 درواقع یک پردازنده کمکی است که کنترل حسگرهای مختلف دستگاه از جمله قطب‌سنج، ژیروسکوپ، شتاب سنج و غیره را برعهده دارد. درواقع M7 بار پردازش و کنترل این سنسورها را از روی SoC اصلی برداشته تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. ازآنجاکه این پردازنده برای کنترل این سنسورها طراحی شده، مصرف انرژی در آن نیز بی‌نهایت کم است. این پردازنده وضعیت فعلی تلفن را نیز همواره تحت نظر دارد، مثلا اگر در حال رانندگی باشید، آیفون 5s، وضعیت شما را تشخیص می‌دهد و دیگر دنبال شبکه وای-فای نمی‌گردد و هر زمان که متوقف می‌شوید، مجددا جستجوی برای وای-فای فعال می‌شود. مثلا اگر برای مدت طولانی تلفن خود را ثابت روی میز قرار داده باشید، M7 متوجه می‌شود که شما در حال استراحت هستید و دانلود و دریافت ایمیل‌ها را متوقف می‌کند. کارکرد عملی این پردازنده در زمان موقعیت یابی روی سرویس نقشه Maps است، به‌عنوان مثال آیفون 5s نوع حرکت شما به‌صورت پیاده یا سوار خودرو را تشخیص داده و مسیریابی تا مقصد را براساس آن به شما پیشنهاد می‌دهد.

اگر توسعه‌دهندگان از این قابلیت استقبال کنند، آیفون بسیار کارآمدتر از قبل خواهد شد و شاید بسیاری از امور روزمره به‌صورت خودکار توسط آن انجام گردد. درواقع M7 شبیه به همان پردازنده اختصاصی موتورولا است که در تلفن Moto X بکار گرفته شده است با این تفاوت که Moto X به دستورها صوتی کاربر گوش می‌کرد، بدون آنکه باتری دستگاه خالی شود، اما آیفون 5s به کمک سنسورها در تلاش است تا برخی از امور را به‌صورت خودکار انجام دهد.

نتایج بنچمارک‌های آیفون 5s با پردازنده A7:

طول عمر باتری

 آیفون 5s از یک باتری نه چندان حجیم 1560 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که نسبت به باتری 1440 میلی‌آمپر ساعتی آیفون 5 کمی حجیم‌تر شده است. از طرفی پردازنده 64 بیتی A7 اپل نیز بسیار کم مصرف است و خود باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر باتری می‌شود.  اپل همچنین از یک تراشه کمکی M7 نیز درکنار A7 بهره برده تا مدیریت سنسورها را برعهده بگیرد و خود باعث افزایش طول عمر باتری دستگاه شود. همه این موارد را درکنار صفحه‌نمایش کوچک‌تر 5s در مقابل پرچمداران 5 اینچی اندرویدی بگذارید تا باتری 1560mAh قادر به پخش ویدئو به مدت 9:50 ساعت شود. در آزمایش تست باتری همچون روال همیشه زومیت یک ویدئو با رزولوشن 720p را در حالتی که شدت روشنایی صفحه روی 50 درصد تنظیم شده بود و شبکه‌های وای-فای و 4G خاموش بودند، آنقدر پخش کردیم تا دستگاه خاموش شود. در آزمایش وب گردی نیز A7 درکنار مرورگر بهینه سافاری خوب عمل می‌کند و با آیفون 5s می‌توانید حدود 9 ساعت به وب گردی بپردازید.

جمع بندی

 بدون شک آیفون 5S بهترین گوشی هوشمندی است که اپل تاکنون ساخته است. گوشی زیبا با کیفیت ساخت بالا و برخوردار از اکوسیستم غنی iOs. آیفون 5S  همانند نسل‌های پیشین خود تجربه کاربری دلچسبی را به صاحبان خود ارایه می‌کند که صد البته به کمک پردازنده قدرتمند، اما کم مصرف 64 بیتی جدید اپل، این تجربه کاربری به حد اعلای خود رسیده است. در این میان نمایشگر 4 اینچی این گوشی که نسبت به دیگر پرچمداران بازار کوچک به‌نظر می‌رسد یکی از موارد دلسرد کننده جهت خرید آن به‌شمار می‌رود. حقیقتا آیفون 5S با یک تناقض بزرگ روبه‌رو شده است، از جهتی اگر به جنبه لوکس بودن آن فارغ از کاربردهای زیاد آن نظر کنیم نیازی به SoC با این همه توان پردازشی احساس نمی‌شود. اما در جهت برعکس اگر آن را به‌عنوان یک گوشی هوشمند با توان مانور زیاد در نظر بگیریم، نمایشگر 4 اینچی قادر نیست به بسیاری از نیازهای ما در حد مطلوب پاسخ دهد.

iPhone 5s Wrapup

آیفون 5S با دارابودن حسگر TouchID توانسته است فاکتور متمایزکننده‌ای از دیگر آیفون‌ها و پرچمداران بازار ارایه کند که خوشبختانه به سبب دقت زیاد اپل در تجاری سازی آن در قالب یک گوشی هوشمند، تجربه جدید و ایمنی را برای کاربر رقم می‌زند. از نظر ما 5S یکی از کامل‌ترین و خوش‌ساخت‌ترین هوشمند‌های بازار است که تمام پارامترهای یک هوشمند واقعی را در حد اعلا در دل خود دارد، هر چند که ممکن است در هر یک از آن‌ها بهترین نباشد. عملکرد نمایشگر، دوربین و باتری این گوشی شاید در سطح بهترین‌های بازار همانند G2 الجی یا اکسپریا Z1 نباشد یا توان شخصی‌سازی محیط کاربری آن به اندازه غنای نرم‌افزاری S4 سامسونگ نباشد اما هر یک از این خصوصیات را در حد بسیار بالایی در بر دارد که موجب شده است یکی از کامل‌ترین و کم‌مشکل‌ترین گوشی هوشمند بازار به‌شمار رود. اما بزرگ‌ترین مشکل آیفون در ایران، عدم وجود یک نماینده رسمی فروش و واردکننده قانونی است. این عوامل باعث شده‌اند تا آیفون 600 دلاری با قیمت حدود 3.4 میلیون تومان به فروش برسد.

نقاط قوت

  • نمایشگر باکیفیت با سطح روشنایی بالا و خوانایی مطلوب در نور زیاد
  • ارایه تجربه کاربری نرم و روان به‌واسطه iOS و پردازنده فوق قدرتمند A7
  • شارژدهی مناسب باتری در وب‌گردی با وجود کوچک‌، نازک و سبک بودن محصول
  • بدنه خوش‌ساخت و لوکس درکنار رنگ‌های زیبا همانند رنگ طلایی

نقاط ضعف

  • نمایشگر کوچک نسبت به دیگر پرچمداران بازار
  • افزایش قیمت غیر منطقی در ازای حافظه داخلی بیشتر و عدم پشتیبانی از درگاه کارت حافظه
  • نبود گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر در ایران
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات