در آینده اتفاق می‌افتد، تلفن‌های هوشمندی که بروز حملات قلبی را پیش بینی می‌کنند

سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
مطالعه 3 دقیقه
در آینده‌ا ی نه چندان دور فیزیکدانان از ابزارهایی خاص استفاده خواهند کرد تا بدن انسان را در جستجوی هر ناهنجاری یا بیماری اسکن کنند. ابزارهایی هوشمند که در جستجوی هر علامت زیستی از بروز حملات قلبی بوده و هفته‌ها پیش از رخ اینگونه حملات، فرد را آگاه می‌کنند.
تبلیغات

اگر پوست‌تان دچار مشکل شده کافی است با استفاده از دوربین گوشی خود از آن عکسی تهیه کرده و برای متخصص ارسال کنید تا نسبت به تشخیص و درمان آن اقدام کند. بله هر روز و هر لحظه پیشرفت تکنولوژی راحتی و آسایش بیشتری برای بشر فراهم می‌کند.

ما در اینجا نظر شما را به پیش بینی‌های صورت گرفته از سوی تعدادی از متخصصین بهداشت و فناوری در مورد آینده‌ای که پیش روی علم پزشکی و نحوه ارتباط آن با فناوری‌های نوین است، جلب می‌کنیم.

تغییراتی گسترده در مراقبت‌های پزشکی و سلامت در راه است. این نظری است که تمامی این کارشناسان با آن موافقند. اما پیش بینی در مورد چگونگی ورود فناوری در عرصه سلامت و تغییراتی که قادر به انجام آن می‌باشد کاری است، بس دشوار. در حالی که در میانه راه هستیم هنوز برخی از عناصر مهم و کلیدی تغییری نکرده‌اند.

یکی از این متخصصان می‌گوید:

پنچ سال پیش تصور دقیقی از تغییراتی که به کمک تکنولوژی و در بخش سلامت در حال وقوع بود، نداشتم درست مثل حالا که نمی‌توانیم در مورد اتفاقاتی که در پنچ سال آینده رخ می‌دهند اظهار نظر کنم. فکر می‌کنم که باید ترکیبی از دست آوردهای کنونی و در حال استفاده و روش‌های تکنیکی جدید باشد که اساسا توسط هر بخش درمانی به عنوان روشی مهم شناخته خواهد شد.

نظر شرکت‌های فناوری هم در حال حاضر به سمت حوزه درمان و پزشکی متمایل گشته است. در طرح ها و سرویس‌هایی که جدیدا و از سوی این شرکت‌ها به مشتریان‌شان ارائه می‌شود به این امر توجه‌ای جدی شده است. چیزی در حدود 6.6 میلیارد نفر هم اکنون گوشی‌های شخصی دارند و در نتیجه به نظر می‌رسد، بزرگترین پلتفرم انسانی در جهان در حال شکل گیری است. و در این راستا تاثیر بر بخش سلامت طبیعی ترین هدفی است که از سوی سازندگان گوشی‌های موبایل مورد توجه قرار گرفته است.

به عنوان نمونه در کشور مصر مردم در هنگام بروز بیماری از علایم آن فیلم و عکس تهیه کرده برای پزشکشان ارسال می‌کنند تا از نحوه درمان و مراکز درمانی مورد نیاز آگاه شوند.

در حال حاضر مردم روزانه چیزی در حدود 150 مرتبه گوشی‌های خود را چک می‌کنند که این نشان دهنده تاثیر فراوان این دستگاه بر زندگی روزمره انسان است.

حال با کمک برخی طرح های ارائه شده بر روی گوشی موبایل، شما می‌توانید با استفاده از حسگرهای موجود، تعداد ضربان قلب، قند خون و نیز سرعت تنفس خود را کنترل کنید. افرادی که دارای مشکلات عروقی هستند می‌توانند با این برنامه ها مرتبا وضعیت سلامت خود را تحت نظر بگیرند. علاوه بر این هزینه‌های درمانی با کمک این برنامه‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابند. مثلا بیماری دیابت نهایتا به مشکلات بینایی، کوری، از کار افتادگی کلیه ها و قطع عضو منجر می‌شود. اما فردی که به طور مرتب و در هر لحظه میزان قند خون خود را مورد بررسی قرار میدهد قادر است بر وضعیت جسمانی خود کنترل بیشتری داشته از صدمات بیشتر جلوگیری به عمل آورد. همچنین این سرویس‌ها در همه جا در دسترس بوده و راحتی بیشتری برای بیمار و دیگر اعضاء خانواده فراهم می‌کنند.

اما در مقابل چالشی جدی پیش روی فیزیکدانان و نیز پزشکان قرار دارد که در رابطه با افزایش اطلاعات ارسال شده از سوی بیماران است. این امر نیازمند تیم تحقیقاتی کارآزموده و ماهری است تا این اطلاعات را دسته بندی کنند. از سوی دیگر فرد با هشدارهای فراوانی مواجه می‌شود که ممکن است باعث سردرگمیاش‌ گردد. البته در حال حاضر فیزیکدانان تحقیقات بیشتر در این مورد را متوقف کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات