یادآوری «دایره‌ی تحریف واقعیت استیو جابز» توسط تیم توسعه‌ی آیفون

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
یک روز قبل از فرارسیدن دومین سالروز مرگ استیو جابز، مجله‌ی نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای با نام «دوسال پراسترس تولید آیفون اول» که بخشی از کتاب روزنامه‌نگار خوشنام، فرد ووگلشتین، با عنوان «مبارزه: چگونه اپل و گوگل وارد جنگ با یکدیگر شده و انقلابی را آغاز کردند» است، به بررسی اتفاقات پشت پرده ی تولید آیفون اول پرداخته.
تبلیغات

این مقاله همچنین از نقطه‌نظرات اندی گرینگنون، مهندس ارشد طراحی آنتن در زمان تولید آیفون اول بهره گرفته است. وی با یادآوری این دوران از افزایش وزن 25 کیلوگرمی خود به دلیل تاثیر پذیری از فشار کار سخن به‌میان آورده.

وی در این مورد می‌گوید:

دوران بسیار سختی بود، چراکه این حقیقت در ذهن همه‌ی ما ریشه دوانده بود که آیفون باید بهترین و مهم‌ترین محصول ارائه شده توسط اپل تا آن زمان باشد. در نتیجه بسیاری از کارمندان باهوش اپل، برای توسعه‌ی این محصول، تحت فشار بالایی به کار گمارده شدند که در این بین مسائل مختلفی پیش آمد.اندی گرینگنون

در یکی از مراسم‌های معرفی‌، که در مرکز Moscone سانفرانسیسکو در حال برگزاری بود، گرینگنون و همکارانش از سوی استیو جابز مورد اصابت فلاسکی قرار گرفتند که خودشان بصورت مخفیانه به داخل برده بودند. استیو جابز به‌دلیل عملکرد نامناسب بخش توسعه داده شده توسط این تیم، از دست آن‌ها بسیار عصبانی شده بود، چرا‌که گوشی آنتن‌دهی خوبی نداشت واستیو به‌این علت و از فرط عصبانیت فلاسک را به سمت آن‌ها پرتاب کرد. در طول مراسم، آن‌ها به سختی توانستند، هر 5 خط نشان‌دهنده‌ی قدرت آنتل‌دهی را نمایش دهند.

همچنین براساس اطلاعات منتشر شده، در سال 2003 اپل قصد خرید موتورولا را داشته، اما این تصمیم با مخالفت متخصصان و مشاوران مالی این شرکت روبرو شده است، چراکه به‌نظر این افراد، در آن سال، اپل قدرت مالی انجام چنین کاری را نداشته، سخنی که رشد اپل در 10 سال اخیر را به روشنی نشان می‌دهد. پس از درخواست جابز مبنی بر ساخت یک دستگاه تلفن هوشمند، نمونه‌هایی برای انتخاب ساخته شدند که در آن زمان به‌دلیل موفقیت آیپاد، یکی از این نمونه‌ها بسیار شبیه به آیپاد کلاسیک بود و از کلید گرد برای شماره‌گیری بهره می‌برد، تصویر این نمونه، در مراسم معرفی آیفون نیز برای شوخی با حضار برروی پرده ظاهر شد و استیوجابز با خنده‌ای بر لب، آن را به‌عنوان آیفون معرفی کرد. اولین نمونه‌های تولید شده در آن از بدنه آلومینیومی بهره می‌بردند که نشان از علاقه‌ی استیو جابز به استفاده از فلز از همان نمونه‌های اول داشت، اما به‌دلیل مشکلات آنتن‌دهی در این نمونه‌ها، مجبور به عدم استفاده از بدنه فلزی در آیفون اول شدند که در سال 2007 معرفی گشت. یکی از متخصصان هزینه‌ی طراحی و تولید نمونه‌ی اولیه را در حدود 150 میلیون دلار تخمین زده است.

همه‌ی کارکنان اپل، مخصوصا آن‌هایی که رابطه‌ی نزدیکی با استیوجابز داشته‌اند، همیشه یکی از نقاط منفی وی را رفتار تند وی در قبال کارهای انجام شده توسط کارکنان عنوان کرده‌اند. در صورتی‌که یکی از کارکنان آنچنان که استیو انتظار انجام کاری داشته بود، آن‌ را به سرانجام نمی‌رساند با شدیدترین برخوردها روبرو می‌شد. اما شاید وقوع انقلاب در عرصه‌ی گوشی‌های همراه در اثر بروز این نوع رفتارها و تحت فشار گذاشتن کارکنان برای انجام ناممکن‌ها عملی شده است. شاید اگر استیو جابز منش اینچنین نداشت، امروز وضع به‌گونه‌ای دیگر بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات