معروف ترین اعداد و معانی‌ آن ها ؛ از عدد پی تا ۶۶۶

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
اعداد رنگارنگ
اعداد نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کنند. از علوم مهندسی تا اقتصاد، تاریخ، فرهنگ، فلسفه و مذهب، هرکدام از اعداد معانی و کاربردهای خاصی دارند.
تبلیغات

زندگی ما با ریاضیات گره خورده است. نقش اعداد چه در حوزه ریاضی‌ فیزیک و محاسبات و چه در زندگی روزمره بشر انکار‌ناپذیر است. برخی اعداد مهم ریاضی فیزیک در بسیاری از محاسبات مهندسی و علمی کاربرد دارند. برخی دیگر نیز بیشتر مبنای تاریخی، فرهنگی و حتی خرافی دارند و از سالیان دور بشر آن‌ها را به‌عنوان نمادهای مختلف در زندگی خود به کار برده است.

اعداد معروف ریاضی فیزیک

برخی اعداد و ثابت‌های ریاضی اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دارند. این اعداد از اختراعات مهم بشر به شمار می‌روند و توسط دانشمندان و ریاضیدانان معاصر و کهن برای بهینه‌سازی و سهولت محاسبات کشف و اختراع شدند. این اعداد تقریباً در تمامی علوم محاسباتی و بینارشته‌ای به کار می‌روند و بدون آن‌ها محاسبات بسیار دشوارتر می‌شد.

عدد پی

عدد پی
عدد پی یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین اعداد تاریخ بشر است

ثابت ارشمیدس یا پی، نامی است که به نسبت محیط یک دایره به قطر آن داده شده است. ارشمیدس، ریاضیدان یونانی اعتبار اولین محاسبه‌ی نظری عدد پی را از آن خود کرده است. امروزه پی به این صورت تعریف می‌شود: ... ۳٫۱۴۱۵۹۲۶۵۳۵

پی یکی از مهم‌ترین اعداد تاریخ بشر به شمار می‌رود که امروزه در زمینه‌هایی مثل آمار، پیش‌بینی الگوهای آب و هوایی و دیگر کاربردهایی که نیازمند توان رایانشی عظیم هستند، به کار می‌رود. شناخته‌شده‌ترین ثابت ریاضی پی، پیواس با نماد π است که شانزدهمین حرف الفبای یونانی و انگلیسی به شمار می‌رود.

عدد اویلر

عدد اویلر (...۲٫۷۱۸) با عنوان ثابت رشد نمایی هم شناخته می‌شود. این عدد مبنایی برای لگاریتم‌های طبیعی است و در بسیاری از حوزه‌های ریاضی می‌توان آن را پیدا کرد. عدد اویلر در اقتصاد برای تعیین سود ترکیبی به کار می‌رود که برای درک ارزش زمانی پول بسیار اهمیت دارد. عدد اویلر هم مانند پی، عددی گنگ و غیرتکراری و همچنین نامتناهی است.

نکته: به یاد داشته باشید عدد اویلر را با ثابت اویلر اشتباه نگیرید. ثابت اویلر که گاهی ثابت اویلر- ماسکرونی هم نامیده می‌شود در زمینه‌ی نظریه اعداد و دیگر فرمول‌ها و محاسبات مهندسی کاربرد دارد. این ثابت برابر است با: ...۰٫۵۷۷۲۱

نسبت طلایی

نسبت طلایی
نسبت طلایی در طبیعت به وفور یافت می‌شود

معمولاً هنگام اندازه‌گیری نسبت فاصله‌ها در رقم‌های هندسی به نسبت طلایی برمی‌خوریم. نسبت طلایی اغلب اوقات در تحلیل فنی اقتصاد برای تعیین ادامه‌ی مسیر بازار یا معکوس شدن آن به کار می‌رود. همچنین در طبیعت به‌ویژه در شکل‌های مارپیچی که به سمت بیرون توسعه می‌یابند، بسیار دیده شده است.

نسبت طلایی، تناسب‌های جهانی بی‌نقص در علوم معماری و آناتومی را توصیف می‌کند و تقریباً برابر است با ۱٫۶۱۸۰۳۳۹۸۸۷.

ثابت پلانک

ثابت پلانک به افتخار ماکس پلانک یکی از بنیان‌گذاران نظریه‌ی کوانتوم نام‌گذاری شده است. در علم کوانتوم از این ثابت برای محاسبه‌ی اندازه و انرژی استفاده می‌شود. ورنر هایزنبرگ از آن برای کمک به تعیین اصل عدم قطعیت استفاده کرد.

اگر به دنبال کاربرد واقعی این ثابت هستید باید چند سال صبر کنید؛ زیرا کامپیوترهای کوانتومی هنوز در مرحله‌ی تئوری قرار دارند اما در صورت همه‌گیر شدن این کامپیوترها، تأثیر زیادی بر جهان خواهند داشت.

ثابت آووگادرو

ثابت آووگادرو (6.0221515*10^23) معمولاً برای توصیف اتم‌ها، مولکول‌ها، یون‌ها و الکترون‌ها به کار می‌رود. برای عنصرها، جرم اتمی نسبی بر اساس گرم شامل ثابت آووگادرویی از اتم‌ها است.

ثابت آووگادرو رابطه‌ی جذابی بین فراوانی ویژگی‌های شیمیایی متفاوت ارائه می‌دهد. یک مهندس شیمی ممکن است برای محاسبه‌ی استوکیومتری به آن نیاز داشته باشد.

سرعت نور

فوتون‌های نور
سرعت نور بخشی از معادله معروف اینشتین است

سرعت نور تقریباً به ۳۰۰ هزار کیلومتر در ثانیه می‌رسد. درک سرعت نور یکی از مهم‌ترین و پرافتخار‌ترین دستاوردهای علم فیزیک است که در بسیاری از فرمول‌های ریاضی تحلیل سفرهای فضایی به کار می‌رود. این مقدار همچنین بخشی از معادله‌ی مشهور نسبیت اینشتین است که بر اساس آن رابطه‌ی جرم و انرژی تعریف می‌شود: E= mc^2

ثابت گرانش (G)

ثابت گرانش در قانون گرانش نیوتون، با مقدار G شناخته می‌شود. علاوه بر این G در نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین هم کاربرد دارد. این ثابت در واقع نیروی بین دو جرم را نشان می‌دهد. دانستن G برای هر مهندس عمران، مکانیک و هوافضا ضرورت دارد. همچنین این ثابت برای اطمینان از مقاومت پل در برابر وزن خودروها و ساخت پل ضروری است.

گوگول

عدد گوگول
نام شرکت گوگل برگرفته از عدد گوگول است

گوگول یکی از بزرگ‌ترین اعداد شناخته‌شده محسوب می‌شود که از عدد یک با ۱۰۰ صفر تشکیل شده است. این عدد الهام‌بخش ساخت موتور جست‌وجوی گوگل شد. همچنین برای توصیف عدد گوگول پلکس از آن استفاده می‌شود که برابر است با ۱۰ به توان گوگول. گوگولپلکس یکی از اسامی شعبه‌های گوگل است.

صفر

صفر که با عنوان‌هایی مثل هیچ هم تعریف می‌شود در واقع یکی از مبانی ریاضیات مدرن به شمار می‌رود. این عدد که با عنوان عنصر خنثی هم شناخته می‌شود، می‌تواند بدون تغییر یک مقدار با آن جمع شود. صفر همچنین با عنوان عنصر جذب‌کننده در ضرب شناخته می‌شود؛ زیرا هر عددی ضرب‌در صفر برابر است با صفر.

۴۳۲۵۲۰۰۳۲۷۴۴۸۹۸۵۶۰۰۰

اگر با مکعب روبیک بازی کرده باشد، عدد ۴۳۲۵۲۰۰۳۲۷۴۴۸۹۸۵۶۰۰۰ در واقع برابر است با تعداد کل ترکیب‌هایی که می‌توان با این معمای ترکیبی سه‌بعدی انجام داد. مکعب روبیک توسط ارنو روبیک در سال ۱۹۷۴ ابداع شد.

اعداد مهم در فرهنگ عامه

برخی اعداد ریشه‌های تاریخی و مذهبی دارند که به‌مرور زمان در فرهنگ‌های مختلف جا افتاده‌اند. بسیاری از اعداد هم تفسیر متفاوتی در فرهنگ‌های مختلف دارند.

۶۶۶؛ عدد شیطان

۶۶۶ در کتاب مقدس با عنوان عدد شیطان تعریف شده است، اما معنی این عدد به اینجا ختم نمی‌شود؛ بلکه می‌توان ردپایی از آن را در نظریه‌های توطئه هم پیدا کرد که یکی از آن‌ها مدت زمان امپراطوری آشوری پیش از فروپاشی به دست بابل است.

یک

عدد یک
عدد یک همیشه نماد برتری بوده است

صرف‌نظر از اینکه عدد یک عملکردی آکادمیک، ورزشی یا رقابتی داشته باشد به‌طور کلی نمادی برای برتری نسبت به بقیه است.

هفت؛ عدد خوش‌شانسی

هفت، عدد شانس، با روزهای هفته، هفت گناه کبیره، قاره‌ها، رنگ‌های رنگین‌کمان، نت‌های موسیقی، آسمان هفتم و بسیاری از موارد اینچنینی شناخته می‌شود. در اروپا مردم بر این باور بودند که نوه هفتم دختر یا پسر از فرزند هفتم دختر یا پسر دارای قدرت‌های جادویی است.

عدد هفت همچنین بخشی از پدیده‌ی هفت آبی است که بر اساس آن، عدد مورد علاقه‌ی بسیاری از افراد هفت و رنگ محبوبشان آبی است.

پنج

به گفته‌ی فیثاغورث عدد پنج، عدد بی‌نقص عالم صغیر انسان است. ارسطو هم عنصر پنجم را به چهار عنصر از مطالعات یونان باستان اشاره کرد و آن را اثیر نامید که بعدها به مبنایی برای اغلب ذرات غیرمادی کیمیاگران کهن تبدیل شد. همچنین در فرهنگ‌های دیگر به‌ویژه بودایی‌های ژاپن و چین به عنصری معنوی تبدیل شد.

عدد ۵ همچنین مبنایی برای دیسکوردیانیسم، یک شبه‌مذهب کنایه‌آمیز تبدیل شد که توسط رابرت آنتون ویلسون به شهرت رسید. او معتقد بود هر چیزی که در جهان رخ می‌دهد دارای ارتباطی با عدد ۵ یا ضریب پنج است.

هشت

هشت، عددِ بی‌نقصی و کمال است که با بی‌نهایت رابطه دارد. به عقیده‌ی مصریان باستان، هشت عدد تعادل و نظم کیهانی است. برای ژاپنی‌ها هشت به معنی تکثر بود، در حالی که فیثاغورثی‌ها معتقد بودند نماد عشق و دوستی است، بنابراین آن را تتراکتیس بزرگ می‌نامیدند.

۱۳

عدد سیزده
عدد ۱۳ همیشه نماد بدشانسی و نحسی بوده است

عدد سیزده معمولاً به‌دلیل معروفیت روز جمعه سیزدهم یا ۱۳ گربه‌ی سیاه به‌عنوان عددی شوم برای عموم مردم شناخته می‌شود. بااین‌حال رازهای زیادی حول محور این عدد شکل گرفتند. حتی امروز می‌توانید ببینید که در برخی ساختمان‌های مرتفع هیچ طبقه‌ی سیزدهمی وجود ندارد یا تعداد پروازها به گونه‌ا‌ی برنامه‌ریزی می‌شوند که از ارتباط با عدد ۱۳ اجتناب شود. این عدد همچنین برای مسیحیان دارای معنای مذهبی است، چرا که مسیح در شام آخر اعلام کرد که یکی از ۱۳ حواری به او خیانت می‌کنند.

۱۸

عدد هجده در اغلب کشورها سن قانونی پسران و دختران جوان برای ورود به عرصه‌های مختلف است. یکی از نمونه‌ها اجازه‌ی اخذ گواهی‌نامه‌ی رانندگی با رسیدن به سن هجده سالگی است.

۹۱۱

۹۱۱ شماره تلفن اورژانسی برنامه‌ی شماره‌گذاری آمریکایی شمالی (NANP) در سال ۱۹۶۸ تنظیم شد و دسترسی به مواردی مثل پلیس، آمبولانس و خدمات آتش‌نشانی را فراهم می‌کند. در کانادا ۱۲ میلیون تماس با ۹۱۱ گرفته شدند. این عدد همچنین می‌تواند به ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ یا ۹۱۱ حمله‌ی تروریستی اشاره داشته باشد.

۱۰: ۱۰

ساعت ۱۰:۱۰
موقعیت پیش‌فرضی ۱۰:۱۰ روی ساعت‌ها از نظر زیباشناسی خوشایند است

موقعیت پیش‌فرض ۱۰:۱۰ ساعت‌‌ها شاید به این دلیل تنظیم شده است که این عدد روی ساعت متقارن و از نظر زیباشناسی خوشایند است. گرچه دیگر موقعیت‌های قرارگیری عقربه مثل ۸:۲۰، ۸:۱۸ و ۲:۵۰ هم به کار می‌روند، ۱۰:۱۰ به لبخند شباهت دارد.

۱۰

اگر زمان زیادی را در اینترنت می‌گذرانید، قطعاً عدد ۱۰ پست برتر را دیده‌اید. در اینترنت با فهرست ده نمونه‌ی برتر از هرچیز از کاهش وزن تا مسائل مربوط به تاریخ روبه‌رو می‌شوید. علاوه‌براین، سیستم‌های شمارش دارای مبنای ده هستند در نتیجه به‌سختی می‌توان از اهمیت این عدد در زندگی روزمره اجتناب کرد.

۳۶۵

۳۶۵ علاوه بر اینکه تعداد روزهای سال را نشان می‌دهد، در برخی مذهب‌ها مثل یهودیت اهمیت زیادی دارد. این عدد در سیستم‌های کامپیوتری، کسب‌وکار و محصولات مالی نقش مهمی ایفا می‌کند.

جمع‌بندی

برخی اعداد و ثابت‌های ریاضی فیزیکی در تمام رشته‌ها و علوم از مهندسی تا اقتصاد کاربرد دارند. از سویی برخی اعداد دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی هستند و به روش‌های مختلف وارد فرهنگ عامه شدند و تأثیر خود را حفظ کردند به‌طوری‌که اجتناب و نادیده‌گرفتن آن‌ها می‌تواند بسیاری از برنامه‌ها را مختل کند.

سوالات متداول زومیت

  • محبوب‌ترین عدد جهان چیست؟

    هفت یکی از محبوب‌ترین اعدادی است که بسیاری از افراد با عنوان عدد موردعلاقه از آن یاد می‌کنند.

  • عدد نحس چیست؟

    از ۱۳ با عنوان عدد نحس یا شوم یاد می‌شود و معمولا در بسیاری از رویدادها یا حتی ساختمان‌سازی از این عدد اجتناب می‌شود.

  • عدد ۶۶۶ نماد چیست؟

    بر اساس کتاب مقدس ۶۶۶ نماد شیطان است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات