اتوبوس‌های آینده که هرگز متوقف نمی‌شوند

چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
یکی از بزرگ ترین مشکلات شهرهای امروزی معضل ترافیک و حمل و نقل عمومی است. یکی از فناوری‌های جدیدی که در این زمینه ظهور پیدا کرده است، اتوبوس‌های الکتریکی هستند که ضمن ایجاد سر و صدای کم و حفظ محیط زیست، ایمنی بالایی را نیز به ارمغان می‌آورند. یکی از فناوری‌های جدید به کاررفته در این اتوبوس‌ها برق رسانی القایی است که اتوبوس‌ها به جای استفاده از سیم‌های برق از کف خیابان برق دریافت می‌کنند. پس این اتوبوس‌ها دیگر نیازی به توقف برای شارژگیری یا استفاده از سیم‌ها ندارند ضمن اینکه محدودیت زیاد آن‌ها در مناطقی که می‌توانستند پوشش دهند برطرف می‌شود.
تبلیغات

هر چند این فناوری قدری جادویی به نظر می‌رسد ولی در واقع از سازوکار ساده‌ای تبعیت می‌کند. اتوبوس‌ها با استفاده از نیروی باتری‌ها حرکت می‌کنند ولی هر باتری عمر محدودی دارد، پس برای شارژ کردن از صفحات شارژ در کف خیابان استفاده می‌شود. هر بار که اتوبوس بر روی این صفحات قرار می‌گیرد باتری‌های آن به صورت بیسیم شارژ می‌شوند.

ریس شرکت WAVE که توسعه دهنده این فناوری است می‌گوید:

با استفاده از امواج مغناطیسی فرکانس بالا می‌توان میزان بسیار زیادی انرژی را از فاصله‌ی موجود بین گیرنده و فرستنده انتقال داد.

این شرکت امیدوار است به زودی قادر به عرضه این اتوبوس‌ها به بازار باشد، هرچند مشکلاتی از قبیل سرمایه اولیه‌ی بالای مورد نیاز، قدری کار را دشوار کرده است. پیش بینی می‌شود تا پایان سال 2014 حداقل 10 شهر در ایالات متحده آمریکا تحت پوشش این اتوبوس‌ها قرار بگیرند.

فعلا قرار است صفحات القایی در ایستگاه‌های اتوبوس قرار بگیرند اما هیچ مانعی برای قرار ندادن آن‌ها در کف خیابان‌ها یا حتی پمپ‌های بنزین وجود ندارد، بنابراین امکان شارژ شدن اتوبوس‌ها در حال حرکت نیز بالقوه وجود دارد. با بالا رفتن پیوسته قیمت نفت چنین جایگزین‌های پاک و به صرفه‌ای بسیار مناسب به نظر می‌رسند.

در آن زمان ما شاهد ماشین‌ها و اتوبوس‌هایی خواهیم بود که به احتمال زیاد خودشان می‌رانند و هرگز متوقف نمی‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات