دستبند خاص و کارآمد Wristify می‌تواند در مصرف انرژی صرفه جویی کند

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
این دستبند هوشمند نیست، قابلیت تماس تلفنی ندارد، بلوتوث ندارد، نمایشگر ندارد و حتی قابلیت حمل و نقل آزادانه را ندارد و بسیار هم سنگین است، اما دستنبند Wristify می‌تواند دمای بدن شما را کنترل کند! بله درست خواندید یک دستبند دمای کل بدن شما را در دست می‌گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این دستبند آشنا شوید.
تبلیغات

این دستبند که توسط 4 دانشجوی مهندسی دانشگاه MIT طراحی شده است، بر این مبناکار می‌کند که گرم کردن یا سرد کردن قسمتی از پوست شما می‌تواند باعث گرم شدن یا سرد شدن کل بدن شما بشود. برای ساختن دستگاهی که بتواند به صورت همراه دمای بدن شما را کنترل کند تیم سازنده Wristify امیدوار است بتواند انرژی مورد نیاز برای سرد یا گرم کردن ابزار را کاهش دهد.

هم اکنون و در نمونه‌ی اولیه‌ای که ساخته شده، Wristify با گذاردن یک سینی گرمایی از جنس آلیاژ مس-آلومینیوم روی یک مچ بند ساخته شده است که این مجموعه به سامانه‌ای کنترلی متصل است. این سامانه‌ی کنترلی با استفاده از دمایی که از دماسنج داخل مچ بند ( که دمای محیط و بدن فرد را می‌سنجید) دریافت می‌کند، زمان و شدت ضربان‌های حرارتی رسیده به سینی را کنترل می‌کرد. این نمونه‌ی اولیه به لطف استفاده از باتری لیتیم پلیمر می‌توانست تا 8 ساعت به کار خود ادامه دهد.

در طی فرایند توسعه Wristify تیم سازنده پی بردند که تغییر سریع دمای یک ناحیه از بدن می‌تواند دمای کل بدن فرد را تحت تاثیر قرار دهد. بنابر آزمایش‌های این گروه، تغییری 0.1 درجه سانتیگرادی در زمان یک ثانیه کوتاه‌ترین نرخ ضربانی است که می‌تواند کل بدن را چند درجه سانتیگراد گرم یا سرد کند.

wristify-1

این نمونه‌ی اولیه که 15امین نمونه ساخته شده این گروه است قادر است نرخ ضربانی معادل با 0.4 درجه سانتیگراد بر ثانیه را ایجاد کند.

این گروه معتقد است که با استفاده از این ابزار کوچک می‌توان به طرز چشمگیری میزان مصرف انرژی سرانه برای کنترل دمای محیط زندگی افراد را کاهش داد. به طور متوسط هر درجه تغییر دمای یک ساختمان حدود 100کیلووات ساعت انرژی در ماه نیاز دارد، بنابراین این دستگاه با کاهش میزان تغییر دمای مورد نیاز ساختمان برای افراد ساکن می‌تواند صرفه جویی فوق العاده‌ای را در پی داشته باشد. در واقع این دستگاه بدون اینکه حس راحتی را از ساکنین خانه بگیرد می‌تواند صرفه جویی زیادی در انرژی مصرفی خانوار ایجاد کند.

این گروه اخیرا برای این اختراع جایزه‌ی سالانه MADMEC - Making And Designing Materials Engineering Competition دانشگاه MIT را به مبلغ 10,000 دلار برده است و می‌خواهد این پول را برای ادامه توسعه اختراع خود صرف کند. پولی که صرف کوچک‌تر کردن، سبک‌تر کردن دستگاه و پیشرفته‌تر کردن الگوریتم‌های مورد استفاده در ایجاد ضربان‌های دمایی خواهد شد.

نظر شما در خصوص این اختراع چیست؟ آیا کاربرد دیگری برای آن متصور می‌شوید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات