با چاپگرهای 4 بعدی آشنا شوید!

شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸
مطالعه 2 دقیقه
با چاپگرهای سه بعدی که آشنایی دارید؟ خب حالا بعد چهارم هم از راه رسیده است. یعنی از این به بعد می توانید علاوه بر طول، عرض وارتفاع زمان را هم در محصول چاپی خود دخیل کنید! پس اگر کنجکاو شده‌اید و می‌خواهید بیشتر با این فناوری که در دانشگاه Colorado توسعه داده شده آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.
تبلیغات

بدیهی است که منظور ما از زمان، زمان چاپ شدن محصول نیست، در واقع منظور از بعد زمان این است که این محصول قادر است شکل خود را در زمان مورد نظر طراحی شده تغییر دهد. این گروه پژوهشی که توسط پروفسور H. Jerry Qi رهبری می‌شد موفق شدند تا با استفاده از الیاف پلیمر‌های حافظه دار (shape-memory polymer) محصولی را به شکل ماده‌ای مرکب و به صورت 4 بعدی چاپ کنند. با کنترل دقیق نحوه‌ی قرارگیری الیاف در ساختار، این گروه توانست تا محصول مورد نظر را به نحوی بسازد که بتواند بسته به نوع عامل محرک – که می‌توانست حرارت، فشار یا حتی آب باشد – شکل خود را در زمان مورد نظر تغییر دهد.

البته ایده‌ی اصلی این پرینتر سال گذشته در پروژه Skylar Tibbits دانشگاه MIT پایه گذاری شده بود. پیشرفتی که در اینجا شاهد آن هستیم در کامپوزیت شدن آن نهفته است به طوری که این محصول قادر به تغییر شکل به اشکال متنوع با سازوکارهای فیزیکی متفاوت است.

این بدین معناست که یک شی پرینت شده در این حالت می‌تواند، خود را بسته به نوع محرک دریافتی به اشکال متنوعی در بیاورد. به عنوان مثال ساده‌ای از این قابلیت می‌توان صفحات خورشیدی را در نظر گرفت که مثلا در برخورد با آب تا می‌شوند و پس از حمل به مکان مورد نظر، با استفاده از حرارت مجدد به اندازه اولیه خود بر می‌گردند تا بیشترین نور را خورشید را دریافت کنند.

به نظر شما چنین محصولی قابلیت تجاری سازی را داراست؟ شما چه کاربردهای دیگری برای این محصول متصور می‌شوید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات