8 اشتباه رایج در حوزه ابزارهای پوشیدنی

شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۲
مطالعه 4 دقیقه
بدون شک ابزارهای پوشیدنی جزء جدایی ناپذیری از آینده‌ی دنیای فناوری را تشکیل خواهند داد. سرمایه گذاری شرکت‌ها روی ابزارهای پوشیدنی جدیدی همچون ساعت‌های هوشمند که اخیرا نیز برخی از آن‌ها معرفی شده‌اند و استقبال کاربران با وجود تمام ایراداتشان خود شاهدی بر این مدعاست. حتما خبر استفاده از عینک گوگل در اتاق جراحی را شنیده اید، پس مرحله‌ی بعدی نرم افزارهای جدید و کاربردی تری خواهند بود که برای این ابزارها عرضه خواهند شد. در ادامه با 8 اشتباه رایج در خصوص این فناوری‌ها آشنا می‌شویم.
تبلیغات

1. ابزارهای پوشیدنی تنها شکل دیگری از گوشی‌های هوشمند خواهند بود

حقیقت این است که بازار ابزارهای پوشیدنی بسیار گسترده تر از گوشی‌ها یا ساعت‌های هوشمند است و محدوده‌ای بسیار وسیع از لباس‌ها و عینک‌ها تا تعقیب کننده‌های حرکتی و دوربین‌های پوشیدنی را شامل می‌شوند. کافی است به کاربردهای این ابزارها در حوزه سلامت فکر کنید تا گستره‌ی خارق العاده‌ی این ابزارها را دریابید. ابزارهایی که می‌توانند در جایجای بدن ما قرار گیرند و به صورتی زنده تمام علائم حیاتی، میزان کالری دریافتی یا حتی نحوه‌ی غذاخوردن ما را تحت نظر داشته باشند.

2. خریداران به سرعت این ابزارها را می‌پذیرند

تدریجا شاید اما به سرعت نه! در واقع نمی‌توان انتظار داشت همه یک شبه به استفاده از این ابزارها روی بیاورند. حفظ رشد و دوام این فناوری‌ها مستلزم عادت کردن خریداران و تغییر رفتار تدریجی آن هاست که طبیعتا زمانبر خواهد بود.

جامعه نیاز دارد تا در مورد مزایای این فناوری‌ها آگاه شود تا اعتماد لازم را نسبت به آن‌ها به دست آورد. برای مثال می‌توانید زمانی را به خاطر بیاورید که تبلت‌ها معرفی شدند، اکثر تحلیلگران معرفی آیپد را اشتباهی بزرگ توسط اپل می‌دانستند، و ما امروز پس از چند سال به خوبی می‌دانیم که چه کسانی در اشتباه بودند.

3. ابزارهای پوشیدنی محصولاتی مستقل‌اند

برای موفقیت این ابزارها شرکت‌ها می‌بایست به فکر تشکیل اکوسیستمی درست مشابه آنچه در مورد گوشی‌ها اتفاق افتاده باشند. در اینجا واقعا قانون جنگل حاکم است و ابزارهایی که اکوسیستم بهتری تشکیل دهند شانس بقای بیشتری خواهند داشت! برنده این رقابت در نهایت شرکتی خواهد بود که اکوسیستم بهتری را هر چه زودتر تشکیل دهد. توجه کنید که اولین بودن کافی نیست و کیفیت شرط لازم موفقیت در این بازار خواهد بود. بازارهای بالقوه در کاربردهای جدیدی نهفته است که این ابزارها به روشی متفاوت آن‌ها را عملی می‌کنند.

4. بازار پوشیدنی‌ها تازه است

در واقع واژه ابزارهای پوشیدنی و سابقه کاربرد آن به سال 1369 بر می‌گردد. از آن زمان تاکنون ابزارهای زیادی همچون ضربان سازها به بازار عرضه شده‌اند که کاربردهای بسیاری نیز به خصوص در عرصه‌های پزشکی یافته اند. فراموش نکنید که ساعت مچی دیجیتال شما نیز در واقع نوعی ابزار پوشیدنی است و که سابقه‌ای نسبتا طولانی در این بازار دارد.

5. این بازار خالی خواهد ماند

این دیگر یک اشتباه محض است. بدون شک تمامی شرکت‌های فعال در حوزه الکترونیک برای گرفتن سهمی از بازار ابزارهای پوشیدنی دورخیز کرده اند، بسیاری از شرکت‌های بزرگ هم این بازار را راه نجاتی برای جبران سود حاصل از تجارت‌ها از دست رفته شان می‌بینند. چالشی که وجود دارد جلب توجه مصرف کنندگان و جو حاکم بر جامعه به سمت این ابزارهاست. بدون شک در آینده حوزه کاری این ابزارها بسیار وسیع تر خواهد شد. این ابزارها در آینده اطلاعات بسیار بیشتری از محیطشان به دست می‌آورند، برای مثال کیفیت هوا یا دما و رطوبت و قدرت ارتباطی بسیار گسترده تری خواهند داشت، پس یکی دیگر از کاربردهای آن‌ها در کنترل محیط اطراف خواهد بود، که بسیار مورد توجه مصرف کنندگان است.

6. اولین برترین خواهد بود

این قانون لزوما در این حوزه صدق نمی‌کند. کافی است مایکروسافت و داستان تبلت‌ها را به خاطر بیاورید. تولیدکنندگان برای جلب توجه خریداران بایستی از لحاظ زیبایی بصری نیز به حداقل‌هایی برسند که در محصولات ابتدایی چنین امری لزوما امکان پذیر نیست. قیمت نیز عامل بسیار مهمی است که کاهش آن مستلزم اعتماد به خریداران و سرمایه گذاری بالا جهت تولید انبوه و به صرفه است پس اینکه کدام شرکت اولین محصول را عرضه کند ارتباطی با بهترین فروش نخواهد داشت.

در هنگام طراحی یک محصول مد نیز نقش مهمی را بازی می‌کند. تولیدکنندگان می‌بایست این را هم در نظر بگیرند، بنابراین برنده این بازی کسی خواهد بود که اولین محصول متناسب با سلیقه جامعه را با بهترین قیمت و کیفیت به بازار عرضه کند.

7. توان مصرفی و عمر باتری مساله مهمی نیست

همان طور که مینیاتوری شدن فناوری‌های ادامه پیدا می‌کند، عطش انرژی نیز پیوسته افزایش می‌یابد. شرکت‌های تولیدکننده پردازنده‌ها می‌بایست همواره به دنبال راهی برای بهینه سازی مصرف انرژی و توان پردازشی باشند، الا کلنگی که اگر از تعادل بیافتد، شرکت را نیز از تعادل مالی خارج خواهد کرد!

فناوری‌های جدید ذخیره انرژی نیز در این بین بسیار موثر هستند، با این همه هنوز شرکت‌ها می‌بایست به دنبال راهی برای جای دادن باتری دستگاه به شکلی زیبا و چشم نواز درون دستگاه باشند.

8. ابزارهای پوشیدنی امن هستند

امنیت و حفظ حریم خصوصی دو مورد از بزرگ ترین مسائلی هستند که در ابزارهای پوشیدنی مورد توجه هستند. مسائلی از قبیل تبلیغات به شدت هدف گیری شده، فیلم برداری تمام وقت، حفظ اطلاعات شخصی از جمله مسائلی هستند که جامعه، دولت‌ها و شرکت‌ها می‌بایست به دقت در مورد آن‌ها بیاندیشند. مسائلی که هر یک به خودی خود پیچیده و دشوار محسوب می‌شوند.

بنابراین یکی از مهم ترین ماموریت‌های شرکت‌ها ایجاد پروتکلی امنیتی برای تامین حریم شخصی و انتظارات کاربران و جامعه است. از آن جایی که قوانین و انتظارات همواره در حال تغییرند قابلیت به روز رسانی و انعطاف پذیری این پروتکل نیز اهمیت به سزایی در این حوزه دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات