وعده تولید انبوه پیل‌های سوختی توسط یک شرکت ژاپنی تا سال آینده

پنج‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
یک شرکت ژاپنی وعده داده است که به زودی فناوری پیل سوختی را برای کاربری‌های واقعی مشتریان معمولی عرضه خواهد کرد. اگر شرکت Aquafairy واقعا موفق به عرضه چنین فناوری شود در حقیقت در زمینه‌ای که بسیاری از بزرگان فناوری در آن شکست خورده‌اند به موفقیت چشمگیری دست پیدا خواهد کرد.
تبلیغات

اولین نمونه‌های ساخته شده با استفاده از این فناوری همین هفته در نمایشگاه Ceatec ژاپن در معرض دید قرار گرفته‌اند و آن طور که مدیرعامل این شرکت آقای Mike Aizawa گفته است به احتمال زیاد سال آینده شاهد عرضه محصولات نهایی این شرکت به بازار خواهیم بود.

فناوری پیل‌های سوختی امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده است. با استفاده از این فناوری می‌توان به جریان الکتریسیته‌ای ایمن و سهل الوصول بدون نیاز به شبکه‌های عظیم برق رسانی و تنها با استفاده از مخازن سوختی قابل تعویض دست پیدا کرد. همچنین این پیل‌ها قابلیت استفاده در ابزارهای همراه و گجت‌ها (مثلا گوشی هوشمند یا تبلت ها) برای تامین انرژی مورد نیاز آن‌ها را دارا هستند.

از سال 2005 تا کنون بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت‌های ژاپنی نمونه‌های اولیه پیل‌های سوختی را به نمایش گذاشته‌اند ولی هیچ یک از آن‌ها تاکنون موفق به عرضه عمومی چنین پیل‌هایی نشده اند.

به گفته‌ی آقای Mike Aizawa:

همه‌ی آن شرکت‌ها شکست خوردند چون از متانول به عنوان سوخت استفاده می‌کردند و هیچ راهی برای افزایش بازده پیل‌ها نداشتند، اگر من فکر می‌کردم که آن‌ها روزی به موفقیت خواهند رسید هرگز شرکت خودم را تاسیس نمی‌کردم.

شرکت Aquafairy در اواسط سال 2006 تاسیس شده و توسعه پیل‌های سوختی هیدروژنی را در دستور کار خود قرار داد. بنا به گفته‌ی آقای Aizawa این شرکت موفق شده، سوخت هیدروژن را که به شدت انفجاری است، برای کاربردهای معمولی قابل عرضه و ایمن کند.

این شرکت در نمایشگاه Ceatec سه نمونه‌ی اولیه را به نمایش گذاشت:

id-2051480-1002-aquafairy-05-100056466-large

مدل جیبی که برای شارژدهی گوشی‌های هوشمند طراحی شده و بیشترین توجهات را به خود جلب کرده و قادر است 2.5 وات توان ایجاد کند. این مدل ابعاد یک گوشی هوشمند را داراست و حدود 89 گرم وزن دارد و با استفاده از یک درگاه USB قادر است بیشتر گوشی‌های موجود در بازار را شارژ کند.

id-2051480-1002-aquafairy-02-100056471-large

مدل دوم، هم اکنون در حال آزمایش است و حدود 200 وات توان تولید می‌کند. این مدل 7 کیلوگرم جرم دارد و حتی از یک باتری اتومبیل معمولی نیز کوچک تر است. توان این دستگاه از محفظه‌های هیدروژن جامد تامین می‌شود. برای خروجی نیز علاوه بر USB ، از دو خروجی جریان متناوب معمولی استفاده شده است.

id-2051480-1002-aquafairy-03-100056469-large

شارژر آخر نیز برای محیط‌های دور از دسترس همچون جنگل‌ها و کوه‌ها طراحی شده است. توان خروجی این دستگاه تنها نیم وات است در عوض عمر توان دهی آن تقریبا به نیمی از سال می‌رسد که برای ابزارهای علمی سنجشگر که تعویض باتری در آن‌ها بسیار دشوار است بسیار مناسب است.

آقای Aizawa قیمتی برای محصولات شرکت‌اش تعیین نکرده است ولی گفته که می‌داند باید قیمت آن‌ها برای مشتریان نهایی مناسب و مقبول باشد. او این کاهش قیمت را کار سال آینده خود می‌داند!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات