آینده PC در دنیای سرگرمی و بازی‌ها به چه شکل خواهد بود؟

یک‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
سونی و مایکروسافت هر دو پول زیادی را در ساخت کنسول‌های بازی سرمایه گذاری کرده اند. PlayStation 4 و Xbox One دو محصولی هستند که علی‌رغم معرفی شدن هنوز به بازار عرضه نشده اند، محصولاتی که هر روز شاهد قدرت گرفتن رقبایشان در حوزه تخصصی آن‌ها یعنی سرگرمی‌ هستند. تبلت‌ها، فبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند هر روز بیشتر و بیشتر به این حوزه دست اندازی می‌کنند، از رایانه‌های شخصی هم نباید گذشت، چرا که این‌ها نقشی اساسی در این بازار ایفا می‌کنند.
تبلیغات

فناوری‌های رایانشی همواره در حال پیشرفت بوده و مطابق قانون مور فناوری امروز به ما امکان داشتن ابزارهای قابل حمل بسیار قدرتمندی را می‌دهد. با اینهمه هنوز قابلیت انتخاب در رایانه‌ها بسیار بیشتر از این ابزارهای قابل حمل است و این آزادی عمل بیشتری را به بازیخورها می‌دهد.

امروزه دیگر بازی خورهای رایانه‌ای تنها به بازی اکتفا نمی‌کنند و وقت زیادی را نیز برای به اشتراک گذاری فیلم بازی‌ها یا تماشای بازی‌های سایرین صرف می‌کنند. بازی‌های آنلاین هم دیگر کم کم در حال پیشی گرفتن از انواع آفلاین هستند. مدل تجاری بازی-رایگان به شدت در حال رشد است و همه این‌ها باعث می‌شوند تا کار کنسول‌های بازی مشکل شود.

با این شرایط نمی‌توان رایانه‌های شخصی را بازنده‌ی این میدان دانست یکی از دلایل این مورد توسعه دهندگان و راحتی بیشتر آن‌ها در پلتفرم PC است. درست است که حداقل از لحاظ نظری می‌توان یک بازی را در هر پلتفرمی اجرا کرد ولی در عمل چنین کاری مستلزم کار بیشتر بر روی بازی است، چرا که هر پلتفرم یا دستگاهی از فناوری‌های مخصوص به خود و رابط کاربری متفاوتی بهره می‌برد که بازی برای تطابق با آن نیاز به بهینه سازی دارد، این مشکلی است که حوزه PC چندان با آن درگیر نیست. این مزیت نسبی می‌تواند نوید بخش آینده‌ای روشن برای PC‌ها حداقل در حوزه‌ی سرگرمی‌ها باشد.

از طرفی همین الان نیز برخی از PCها از کنسول‌های بازی نسل بعدی یعنی ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 سریع‌تر و قوی‌تر هستند و انتظار می‌رود اختلاف بین PC با کنسول‌های بازی در سال‌های آینده به چند برابر برسد. از آنجایی که طول عمر هر کنسول نزدیک به یک دهه در نظر گرفته می‌شود می‌توان به راحتی پیش بینی کرد که تا دو یا سه سال آینده، قدرت کامپیوترهای مخصول بازی تا 3 یا شاید 5 برابر پلی استیشن 4 برسد و همین عامل می‌تواند علاقمندان به بازی را به سمت کامپیوترهای رومیزی گرایش دهد.

به نظر شما برنده این بازی کیست؛ کنسول ها، گوشی ها، تبلت‌ها یا PC ها؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات