30 ترفند کاربردی برای کاربران مک: قسمت دوم

پنج‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
اگر از کاربران مک هستید، به کمک این مقاله با ترفندهای کاربردی زیادی آشنا خواهید شد و جزئیات بیشتری از OS X را خواهید آموخت. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

برای طولانی نشدن مقاله، در هر قسمت به ۱۰ ترفند اشاره خواهیم کرد. پیش از این، قسمت اول این سری مقاله‌ها به شما تقدیم شد. در ادامه با قسمت دوم از ۳۰ ترفند کاربردی برای کاربران مک همراه باشید.

ترفند یازدهم: استفاده از ویژگی Stationery Pad

ممکن است فایل‌هایی داشته باشید و از آن‌ها به عنوان قالب‌های آماده استفاده می‌کنید. مثل یک فایل فتوشاپ یا یک فایل متنی با چینش خاص. برای جلوگیری از ذخیره‌سازی فایل ویرایش شده بر روی فایل اصلی (Replace کردن)، می‌توانید از ویژگی Stationery Pad استفاده کنید. برای اینکار فایل را انتخاب نموده و گزینه Get Info را به کمک کلیدهای میانبر Command + I اجرا کنید. در پنجره بازشده چک‌باکس Stationery Pad را انتخاب کنید.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

به این ترتیب به OS X اعلام می‌کنید که این فایل، یک مرجع و قالب پرکاربرد است و نباید فایل ویرایش شده را بر روی آن ذخیره‌کند. OS X هم از این پس هنگام اجرای فایل، یک کپی (Duplicate) از آن را باز می‌کند.

ترفند دوازدهم: زوم در حالت Quick Look

اگر بر روی فایلی که انتخاب شده است کلید Space را فشار دهید، پنجره Quick Look، پنجره‌ای برای پیش‌نمایش فایل باز می‌شود. اگر بخواهید در Quick Look بر روی بخش‌هایی از فایل زوم (Zoom In) کنید، کلید option را نگاه دارید، برای Zoom Out کلیدهای option + shift را نگاه دارید.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

ترفند سیزدهم: Screen Saver به عنوان عکس‌ پس‌زمینه

تا حالا خواسته‌اید یکی از فایل‌های Screen Saver را به عنوان عکس پس‌زمینه انتخاب کنید؟ در مجموع این کار توصیه نمی‌شود ولی اگر تمایل به انجام این کار دارید خط کلید زیر را در ترمینال کپی‌ کنید:

/System/Library/Frameworks/ScreenSaver.framework/Resources/ScreenSaverEngine.app/Contents/MacOS/ScreenSaverEngine -background

وقتی به اندازه کافی تفریح کردید، به کمک کلیدهای ترکیبی Control + C همه چیز را به حالت قبل برگردانید.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

ترفند چهاردهم: فید توییتر به عنوان Screen Saver

وقتی مشغول دنبال کردن حساب توییتر در مرورگر سافاری هستید روی آیکون RSS کلیک کنید تا توییت‌ها را در شمایل RSS مشاهده کنید.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

حالا آدرس RSS را در RSS Reader بخش Screen Saver کپی کنید. به این ترتیب به صورت دائمی قادر به دنبال کردن توییت‌های خود هستید.

برای اجرای مرتب و بدون اشکال این بخش شاید لازم باشد اطلاعات خود را در Keychain ذخیره کنید. برای آشنایی با Keychain می‌توانید به مقاله «آشنایی با ابزار Keychain Access در مک» مراجعه کنید.

ترفند پانزدهم: فعال‌سازی Safari Inspector

Safari Inspector، سرویسی فوق‌العاده برای بررسی کد‌ها و اجرای صفحات وب است. این سرویس در حالت پیش‌فرض غیرفعال است. برای فعال‌سازی این سرویس خط کد زیر را در ترمینال کپی کنید:

defaults write com.apple.Safari WebKitDeveloperExtras -bool true

با اجرای خط کد بالا، سرویس‌های دیگری نیز فعال خواهد شد. استفاده از این سرویس‌ها واقعاً برای توسعه‌دهندگان وب‌ کاربردی و مفید خواهد بود.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

ترفند شانزدهم: تغییر مجوزهای دسترسی (Permission) در شرایط خاص

بعضی مواقع OS X از اجرای کارهای ساده و روتین جلوگیری می‌کند. این کار ممکن است به علت نصب و اجرای یک اپلیکیشن جدید باشد.

وقتی همه روش‌های پیش روی خود را امتحان کردید و به نتیجه‌ای نرسیدید از Disk Utility کمک بگیرید.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

مطمئناً از قدرت و توانایی Disk Utility در حل مشکل Permission شگفت‌زده خواهید شد.

توضیح: Disk Utility در فولدر Utilities قرار گرفته است.

ترفند هفدهم: تنظیم خودکار Time Zone

شما می‌توانید ساعت و منطقه جغرافیایی خود را به صورت دستی تنظیم کنید. اما از نسخه Snow Leopard می‌توانید از OS X بخواهید این کار را برای شما انجام بدهد. OS X به کمک موقعیت فعلی شما، Time Zone و ساعت محلی را حدس زده و تنظیم می‌کند.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

علاوه بر این می‌توانید از اپلیکیشن Jet Lag استفاده کنید تا به صورت مخفی و در پس‌زمینه تنظیمات Time Zone در آیفون یا آیپد شما انجام شود.

ترفند هجدهم: اشاره‌گر ماوس غول‌پیکر

اگر کاربرانی در اطراف شما وجود دارند که به خاطر ضعف بینایی با سایز اشاره‌گر ماوس مشکل دارند، به کمک بخش Mouse & Trackpad در قسمت Universal Access اندازه اشاره‌گر را بزرگ‌تر کنید.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

البته از توانایی این ویژگی برای شوخی با دوستانتان غافل نمانید. شاید آن‌ها روش غیرفعال کردن این ویژگی را ندانند.

ترفند نوزدهم: استفاده بهتر از Screen Sharing

Screen Sharing Utility چند امکان مختلف به کاربر ارائه می‌دهد که باعث افزایش و بهتر شدن تجربه کاربری می‌شود. برای دسترسی به ویژگی‌های Screen Sharing خط کد زیر را در ترمینال کپی کنید:

defaults write com.apple.ScreenSharing 'NSToolbar Configuration ControlToolbar' -dict-add 'TB Item Identifiers' '(Scale,Control,Share,Curtain,Capture,FullScreen,GetClipboard,SendClipboard,Quality)'

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

ترفند بیستم: همگام‌سازی iCal با تقویم گوگل

حالا که iCal از CalDAV پشتیبانی می‌کند، همگام‌سازی آن با تقویم گوگل تنها نیازمند تکمیل کردن فیلد‌های حساب‌کاربری است. به کمک این سرویس رخداد‌های خود را به راحتی در هر دو تقویم به روز نگاه دارید.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

امیدواریم این ترفندها برای شما مفید باشند. تجربه کاربری خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات