10 تکنولوژی نوظهور که در آینده علم پزشکی نقشی موثر ایفا می‌نمایند

جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۹
مطالعه 3 دقیقه
تکنولوژی‌های جدید پیوسته در جهت بهبود سطح سلامت جامعه، سرعت بخشیدن به تشخیص و درمان بیماری‌ها و ارتقاء کیفیت زندگی مردم پیشرفت می‌کنند. در این قسمت، ده نمونه از ایده‌های مطرح شده در زمینه فناوری که در آینده بیشتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت به شما عزیزان معرفی خواهد شد.
تبلیغات

۱- قرص های هوشمندی که دارو را مستقیما به اندام مورد نظر می‌رسانند:

این قرص‌ها به گونه‌ای برنامه ریزی می‌شوند که بدون آسیب دیدن توسط سیستم گوارش انسان، داروها را در دوزهای مشخص شده به اندام‌های بیمار برسانند. این فناوری می‌تواند در درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان کولون، مشکلات روده‌ای و التهاب راست روده مورد استفاده قرار گیرد.

۲- گیرنده‌های تکنولوژیکی که دارو را در یک مسیر مشخص و به صورت پیوسته حمل می‌کنند:

این طرح زیست‌پزشکی بر اساس تکنیکی کار می‌کند که با کمک آن یک سنسور کوچک را داخل قرص قرار داده با کمک آن مسیر حرکت دارو را در اندام یا بافت مورد نظر بررسی می‌کنند. این ایده می‌تواند در درمان بیماری‌های عروقی، عفونت‌ها، دیابت و اختلالات روانی نقشی موثر داشته باشد.

۳- پیشگیری از حمله مغزی:

سیستم RNSکه یک سامانه حساس عصبی تأثیرپذیر است و با نام Neuro Pace معرفی می‌شود، قادر است فعالیت‌های غیرعادی الکتریکی که از علایم مشخص در هنگام حملات و سکته های مغزی هستند را تشخیص داده و در مقابل با ارسال سیگنال‌های الکتریکی در قالب الگویی خاص و متوسط، از این حملات جلوگیری کند.

۴- لنزهای تماسی که قادر به تشخیص بیماری آب سیاه هستند:

دانشمندان لنزی تماسی و هوشمند با یک میکرو چیپ کار گذاشته شده در درون آن، طراحی کرده‌اند که می‌تواند فشار درون چشم را اندازه گیری کند. اگر بیمار به مدت یک روز از این لنز استفاده کند بیماری آب سیاه سریعا تشخیص داده شده و آسیب کمتری به اعصاب بینایی وارد می‌گردد.

۵- پانکراس مصنوعی برای افراد دیابتی:

تحقیقات انجام شده در بیمارستان ماساچوست و نیز در دانشگاه بوستون موفقیت این طرح را بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع یک نشان داد. این پانکراس حاوی پمپ‌های انسولین، سنسورهایی برای اندازه گیری قند خون و نرم افزازهای تنظیم کننده عملکرد است.

۶- ساختن پوست جدید:

محققین دانشگاه فارست کشف کردند که چگونه با استفاده از فناوری پرینت‌های جوهری، می‌توان پروتئین‌های موجود در پوست انسان را مستقیما بر روی قسمت‌های آسیب دیده پرینت کرده و فرایند التیام یافتن پوست را سرعت ببخشند.

۷- ساخت شبکیه مصنوعی:

محققین دپارتمان انرژی که به نام DOE شناخته شده و متشکل از چندین بیمارستان، آزمایشگاه و صنایع خصوصی است در حال کار بر روی شبکیه مصنوعی هستند. تا اینجا این پروژه موفق شده ارتباط میان سلول‌های بینایی و سلول‌های عصب که مسئول انتقال اطلاعات بصری به مغز هستند را برقرار کند.

۸- خلق بازی‌های ویدیویی در جهت افزایش مهارت‌های دانشجویان علوم پزشکی و درمانی:

دانشگاه تگزاس درصدد است بازی‌های ویدیویی با زمینه‌ای واقعی ارائه دهد تا دانشجویان تازه‌کار و نیروهای متخصص را به شکلی کاملا جدی درگیر موقعیت‌های خاص کند. تا با استفاده از مشاهدات، نتایج آزمایشات و دیگر امکانات واقعی به علل بیماری‌ها پی برده بر میزان مهارت‌ها و اطلاعات‌شان افزوده شود.

۹- روبات پرستار:

خرس عروسکی روباتیک که با داشتن پوستی حساس و سنسورهای الکتریکی، قادر است نقشی موثر در ارتباط با کودکان داشته باشد. با در آغوش فشردن این عروسک توسط کودک، روبات قادر است وضعیت سلامت کودک را تشخیص داده، مشخص کند کودک در حالت آشفتگی قرار داشته یا احساس آرامش می‌کند.

۱۰- آزمایشگاهی بر روی یک چیپ:

دانشمندی به نام دیویس از دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت آزمایشگاه کوچکی شده که بر روی یک چیپ قرار گرفته و قادر است بیماری ایدز را بدون نیاز به آزمایشات پیچیده و گران، در کمتر از چند ثانیه تشخیص دهد. مکانیسم عملکرد این چیپ، شمارش مولکول‌های مشخص شده و نیز سلولهای خونی بوده که از طریق این شمارش قادر است وجود یا عدم وجود ویروس ایدز را در فرد بررسی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات