سامسونگ پردازنده 8 هسته‌ای Exynos 5 را با نام اکتا معرفی کرد

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
در CES امسال انویدیا از سیستم-روی-یک-چیپ تگرا 4 پرده برداری کرد و کوالکام نیز به معرفی اسنپ دراگون 800 پرداخت، نوبتی هم باشد نوبت سامسونگ است که چیپ‌ست امسال خود را معرفی کند. هر دو SoC انویدیا و کوالکام 4 هسته‌ای هستند اما سامسونگ با یک تراشه 8 هسته‌ای به نبرد بازار موبایل می‌آید.
تبلیغات

از دومین کنفرانس خبری سامسونگ، همچنان خبرهای جدیدی می‌رسد. غول موبایل دنیا، دقایقی پیش پردازنده اکسینوس ۵  را با 8 هسته‌ای مبتنی بر معماری ARM معرفی کرد.

پردازنده‌ای که برای مصرف انرژی کمتر و عمل‌کرد بالاتر در تلفن‌های همراه طراحی شده است. سامسونگ ادعا می‌کند که عمل‌کرد بازی‌های سه‌بعدی به کمک این پردازنده، دوبرابر سریعتر از تمام پردازنده‌های حال حاضر است.

دکتر وو (Woo) عمل‌کرد این پردازنده را بر روی صحنه در حالی نشان داد که چند کار همزمان را انجام می‌داد. او در حالی که یک فیلم HD را پخش کرده بود به جستجوی یک رستوران پرداخت و چند کار دیگر را بصورت همزمان انجام داد. در حال حاضر اطلاعات زیادی در رابطه با این پردازنده در دست نیست. اما با توجه اطلاعاتی که در ماه‌های گذشته منتشر شده بود، اکسینوس ۵ براساس معماری Cortex A15 شرکت ARM طراحی شده باشد و هسته‌های آن نیز بین 1.2 تا 1.8 گیگاهرتز سرعت داشته باشند. لیتوگرافی Exynos 5 سامسونگ 28 نانومتری است.

تراشه جدید سامسونگ با نام Exynos 5 Octa از تکنولوژی جدیدی به نام big.LITTLE بهره می‌برد. این پردازنده طوری طراحی شده که بین دو کلاستور 4 هسته‌ای سوئیچ می‌کند. یعنی پردازنده دارای 2 بخش است که هر کدام دارای 4 هسته‌ می‌باشند. 4 هسته اصلی که پردازش سنگین را برعهده دارند براساس معماری Cortex-A15 طراحی شده‌اند و این در حالی است که 4 هسته‌ای دیگر Cortex-A7 به پردازش امور سبک می‌پردازند. بنا به ادعای سامسونگ این روش باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر باتری می‌شود.

ایده پشت سوئیچ کردن بین هسته‌ها جدید نیست و پردازنده‌های موبایل قادر به تغییر ولتاژ و فرکانس بصورت آنی هستند. پیش از این انویدیا نیز در تگرا 3 و تگرا 4 امکان سوئیچ کردن بین هسته‌ها را میسر کرده بود اما در Exynos 5 Octa سامسونگ برخلاف تگرا انویدیا که داری 1 هسته کم مصرف است از 4 هسته کم مصرف بهره می‌برد.

سامسونگ ادعا کرده که سیستم سوئیچ کردن بین هسته‌ها در Exynos 5Octa نسبت به Exynos 5 دو هسته‌ای تا 70 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند. دلیل این موضوع نیز ولتاژ بسیار پایین‌تر هسته‌های Cortez-A7 نسبت به Cortex-A15 است.

جهت مشاهده کلیه اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه CES به صفحه اختصاصی زومیت مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات