بررسی ویووبوک ایسوس، اولترابوک لمسی سازگار با ویندوز 8

پنج‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۸
مطالعه 11 دقیقه
ویندوز 8 همه چیز را لمسی می‌کند، این موضوعی است که خواه ناخواه رخ می‌دهد و نمی‌توان مانع آن شد. تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای بدون کیس (All in One) و حتی مانیتورها نیز در حال لمسی شدن هستند. اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که وجود یک نمایشگر لمسی در کنار تاچ‌پد، ماوس و صفحه‌کلید فیزیکی تقریباً هیچ بدی ندارد و علاوه بر ایجاد جذابیت، انجام امور را نیز سرعت می‌بخشد. در این مقاله قصد داریم ویووبوک (Vivobook) لمسی ایسوس که جزو سری لپ‌تاپ‌های لمسی ارزان‌قیمت و البته خوش ساخت این شرکت تایوانی به حساب می‌آید را مورد بررسی دقیق قرار داده و نقاط قوت و ضعف آن را برشماریم. پس با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

دفتر ایسوس در ایران در کنفرانس آبان ماه خود وعده داد که لپ‌تاپ‌های لمسی ایسوس تحت گارانتی شرکت آوات از دی ماه بصورت گسترده وارد بازار کشور شوند. اگرچه کلیه لپ‌تاپ‌های لمسی ایسوس وارد بازار نشدند اما فروش محصولات خوش قیمت این شرکت که در سری VivoBook عرضه می‌شوند در بازار کشور آغاز شده است.

اولترابوک Vivobook ایسوس را شرکت آوات دراختیار زومیت قرار داد تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

VivoBookها جزو رده میانی لپ‌تاپ‌های ایسوس به شمار می‌روند و به لطف سخت‌افزار مناسب و صفحه لمسی، تجربه لذت بخش استفاده از رابط کاربری ویندوز 8 را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. مهم‌ترین مشخصه ویووبوک‌ها ارائه یک لپ‌تاپ سازگار با ویندوز 8 با قیمت مناسب است. قیمت ویووبوک‌ها در بازار جهانی از 700 دلار و در بازار کشور از حدود 2 میلیون تومان آغاز می‌شوند!

بدون شک ویندوز 8 موجب بروز ابزارهای مختلف لمسی شده است و انتظار می‌رود در سال 2013 که چند روزی از شروع آن گذشته، اکثر ابزارهای مبتنی بر ویندوز با صفحه لمسی وارد بازار شوند. هرچه تعداد ابزارهای مجهز به صفحه لمسی بیشتر شود و تولید انبوه اینگونه ابزارها آغاز شود، قیمت آن‌ها نیز کاهش خواهد یافت. ایسوس اولین تولیدکننده‌ای است که محصولات لمسی سازگار با ویندوز 8 خود را بصورت رسمی وارد بازار کشور کرده است و لپ‌تاپ‌های لمسی سری Vivobook این کمپانی تایوانی نیز با گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت آوات در ایران عرضه می‌شوند.

ما دو مدل مختلف از ویووبوک را یکی با پردازنده Core i3 و دیگر با Core i5 برای بررسی دراختیار داشتیم که هر دو از نظر شکل و شمایل ظاهری کاملاً یکسان و از نظر مشخصات سخت‌افزاری کمی متفاوت بودند.

طراحی و سخت افزار

ویووبوک‌ها همگی دارای یک شاسی خوش ساخت فلزی با ترکیب و رنگ بندی آلومینومی و مشکی هستند و صفحه‌نمایش آن‌ها نیز لمسی است. سطح بیرونی لپ‌تاپ مشکی مات ساده است که در وسط آن لوگوی ایسوس با رنگ روشن و براق به چشم می‌خورد و سطح داخلی نیز آلومینومی است که کلید‌های مشکی صفحه‌کلید را در دل خود جای داده است. این نوع رنگ بدنی تیره و روشن در لپ‌تاپ باعث جذابیت در آن شده و وقتی به آن نگاه کنید حتماً لذت خواهید برد. نمایشگر ویووبوک شباهت زیادی به تبلت‌ها دارد، حاشیه دور آن مشکی است و روی آن نیز یک محافظ شیشه‌ای که شاید گوریلا گلس باشد، کشیده شده است. این نمایشگر از نوع چندلمسی حرارتی و براق است.

Vivobook برند تازه ایسوس برای لپ‌تاپ‌های لمسی خوش قیمت سازگار با ویندوز 8 است، لپ‌تاپ‌های این سری مجهز به سخت‌افزار قوی بوده و قیمت‌گذاری مناسب آن‌ها باعث شده تا ویووبوک‌ها به محصول عام و پرفروش ایسوس برای علاقمندان به ویندوز 8 تبدیل شوند. البته وقتی صحبت از قیمت مقرون‌به‌صرفه به میان می‌آید منظور قیمت این محصولات در داخل کشور نیست! چون هرچند ویووبوک‌ها در بازار جهانی با قیمت بسیار مناسب بین 700 تا 900 دلار به فروش می‌روند اما به لطف افزایش چشم گیر نرخ دلار طی ماه‌های اخیر این لپ‌تاپ با قیمت حداقل 1,950,000 تومان برای نسخه Core i3 عرضه می‌شود. در واقع آن زمان که یک لپ تاپ ارزان‌قیمت در کشورمان با قیمت 600 تا 700 هزار تومان یافت می‌شد، گذشته و دیگر آن باور زیر یک میلیون تومانی را باید چال کرد و حالا برای خرید یک لپ‌تاپ متوسط باید حداقل 2 میلیون تومان کنار بگذارید.

ویووبوک‌ها مجهز به پردازنده سری U اینتل که در اولترابوک‌ها بکار گرفته‌ می‌شوند است پس هرچند ویووبوک‌ها تمامی استانداردهای اولترابوک را ندارند - مثلا حافظه آن‌ها از نوع SSD نیست و صفحه نمایششان هم بزرگ‌تر از 13 اینچ است - اما جزو این دسته از محصولات به شمار می‌روند.

جلوه ظاهری ویووبوک‌ها ساده و شکیل است و به لطف پردازنده سری U اینتل و معماری مربوط به اولترابوک‌ها ضخامت و وزن کمی دارد. ویووبوک‌های 14 اینچی ایسوس دارای 1.8 کیلوگرم وزن و 2.1 سانتی‌متر ضخامت هستند.

اکثر قسمت‌های بدنه ویووبوک از فلز ساخته شده که کیفیت مناسبی دارد و زمانی که آن را در دست می‌گیرید، حس یک کالای با دوام و خوش ساخت به شما منتقل می‌گردد، شکل و شمایل ظاهری آن نیز ساده و درعین حال زیبا است اما متأسفانه جنس سطح بیرونی لپ‌تاپ به شکلی است که به‌شدت اثر انگشت روی آن باقی می‌ماند و اگر نسبت به این موضوع حساس هستید مدام باید در حال تمیز کردن قسمت روی دستگاه باشید، خوشبختانه سطح داخلی چنین مشکلی را ندارد.

مشخصات فنی Vivobook S400C ایسوس

  • نمایشگر: 14 اینچ از نوع LED LCD با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل از نوع چندلمسی حرارتی
  • پردازنده: Intel Core i3, Core i5 یا Core i7 سری U از خانواده Ivy Bridge اینتل
  • تراشه اصلی مادربرد: HM76 اینتل
  • گرافیک: Intel HD 4000 یکپارچه شده با پردازنده اصلی
  • حافظه 2 تا 4 گیگابایت DDR3 با باس 1600 غیرقابل ارتقاء
  • دیسک سخت: 320 یا 500 گیگابایت + حافظه SSD با ظرفیت 24 گیگابایت
  • وزن 1.8 کیلوگرم و ابعاد 33.9 در 23.9 در 2.1 سانتی‌متر

در لبه راست ویووبوک به ترتیب از بالا به پایین درگاه ورودی برق DC، پورت شبکه در سایز کامل، خروجی نمایشگر، خروجی HDMI و یک پورت USB 3.0 وجود دارد، در لبه چپ نیز درگاه قفل کینگستون، دو پورت USB 2.0، یک جک 3.5 میلی‌متری مرکب هدفون و میکروفن و کارت خوان حافظه SD گنجانده شده است. ویووبوک‌ها فاقد درایو اپتیکال CD/DVD هستند. در لبه بالای نمایشگر یک وب کم 2 مگاپیکسلی برای مکالمه ویدیویی وجود دارد.

ویووبوک ایسوس نسبت به اکثر اولترابوک‌ها بزرگ‌تر و کمی ضخیم‌تر و سنگین‌تر است، این لپ‌تاپ مجهز به صفحه‌نمایش 14 اینچی است و این در حالی است که اکثر اولترابوک‌ها از صفحه‌نمایش 13 اینچ بهره می‌برند.

نمایشگر و صفحه لمسی

ویووبوک مجهز به صفحه‌نمایش 14 اینچ با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل است. این صفحه‌نمایش از نوع براق بوده و همین عامل باعث می‌شود تا تصاویر در آن زنده‌ و جذاب نمایش داده شوند اما در عوض انعکانس آزار دهنده نور محیط نیز در آن قابل مشاهده است. همین موضوع باعث می‌شود تا براحتی نتوان از آن در محیط‌های پر نور استفاده نمود.

کنتراست و شدت روشنایی تصویر این نمایشگر مناسب است و تصاویر در آن به شکل کاملاً جذابی نمایش داده می‌شوند اما رزولوشن آن پایین و تراکم پیکسل‌ها در این نمایشگر 14 اینچی کم است. هرچه رزولوشن بالاتر باشد علاوه بر ارتقاء کیفیت تصاویر، فضای کاری بیشتری نیز در محیط ویندوز خواهید داشت. علاوه بر رزولوشن پایین زاویه دید نمایشگر نیز محدود است و اگر از زوایه 45 درجه یا بالاتر به نمایشگر نگاه کنید با افت کیفیت تصویر و نمایش بی‌دقت رنگ‌ها رو‌به‌رو می‌شوید. خوشبختانه لولای در نمایشگر تا زاویه نزدیک به 160 درجه باز می‌شود همین عامل باعث می‌شود تا زمانی که درمقابل لپ‌تاپ ایستاده‌اید یا زمانی که تمایل دارید تصویری را به شخصی که در کنارتان ایستاده نشان دهید به مشکل بر نخورید.

صفحه لمسی این نمایشگر کیفیت و حساسیت مناسبی دارد و به خوبی نمایشگر تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها عمل می‌کند و دستورها را بدون وقفه و به نرمی دریافت و اعمال می‌کند.

در کل نمایشگر 14 اینچی ویووبوک در بین نمایشگرهای با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل جزو بهترین‌ها به حساب می‌آید و کیفیت مناسبی دارد و به اندازه کافی خوب است که از پس انجام امور روزمره و نیازهای اکثر کاربران برآید، اما نمی‌توان آن را با نمایشگرهای با رزولوشن بالاتر مقایسه کرد.

صفحه‌کلید و تاچ پد

صفحه‌کلید ویووبوک از نوع چیکلت یا جزیره‌ای است، کلیدها به رنگ مشکی در بین قالب فلزی آلومینیومی جای گرفته‌اند و شکل شمایل مناسبی را به لپ‌تاپ بخشیده‌اند. متأسفانه صفحه‌کلید ویووبوک فاقد نور پس‌زمینه برای کار کردن راحت در محیط‌های کم نور است. دکمه پاور تنها کلیدی است که روی این لپ‌تاپ دارای نور پس‌زمینه است. نوع جزیره‌ای صفحه‌کلید که امروزه در اکثر لپ‌تاپ‌ها بکار گرفته می‌شود، مانع نفوذ سریع مایعات و گرد و غبار به داخل صفحه‌کلید و زیر کلیدها می‌شود. فاصله بین کلیدها در صفحه‌کلید ویووبوک مناسب است و به‌همین‌دلیل، تایپ کردن با آن راحت و دوست داشتنی است. مشکل کوچکی که در زمان کار کردن با صفحه‌کلید احساس کردیم لق بودن کلیدها بود که در لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت مشاهده نمی‌شود.

برای کنترل حجم صدا، یا روشن، خاموش کردن شبکه بی‌سیم یا کم و زیاد کردن شدت روشنایی نور نمایشگر باید از کلیدهای ترکیبی Fn بعلاوه کلیدهای F1 تا F10 استفاده کنید.

در قسمت زیر صفحه‌کلید و در دو طرف مکان استراحت کف دست یک تاچ پد نسبتاً بزرگ جای گرفته است که از دستورها لمسی نیز پشتیبانی می‌کند. تاچ پد این لپ‌تاپ دقیق و خوب عمل می‌کند و ابعاد آن نیز به نظر ما مناسب است. سطح تاچ‌پد یکپارچه و یک تکه است یعنی دکمه‌های چپ و راست بصورت مجزا و جداگانه وجود ندارند و با قسمت پایین تاچ‌پد یکی شده‌اند. در زمان استفاده از این تاچ پد هیچ مشکلی مشاهده نکردیم.

اسپیکر و سیستم صوتی

اکثر محصولات جدید ایسوس با فناوری سونیک مستر عرضه می‌شوند، ویووبوک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و این اولترابوک‌ها نیز مجهز به یک جفت اسپیکر استریو با فناوری Waves MaxxAudio 3 هستند که در سمت راست و چپ قسمت پایین لپ‌تاپ جای گرفته‌اند. کیفیت صدای خروجی این اسپیکرها به مراتب بهتر از لپ‌تاپ‌های هم رده خود هستند و از صدای خروجی آن‌ها می‌توان حتی برای گوش دادن به موسیقی یا هنگام تماشای فیلم نیز استفاده کرد. ما برای آزمایش طول عمر باتری فیلم Thor را در آن پخش کردیم و از صدای زنده و جذاب خروجی لپ تاپ نیز لذت بردیم.

ایسوس یک نرم افزار به نام AudioWizard را نیز در رابطه کاربری مدرن ویندوز 8 اضافه کرده که ازطریق آن می‌توان کنترل بهتری بر صدای خروجی دستگاه داشت. این نرم افزار تنظیمات پیش‌فرض بسیاری برای حالت موسیقی، فیلم، بازی و غیره دارد و که ازطریق آن‌ها می‌توانید کیفیت صدای اسپیکرها را براساس شرایط مختلف بهینه کنید.

نرم افزار

ایسوس روی ویندوز 8 نرم افزار خاصی را نصب نکرده و تنها به دو یا سه برنامه سازگار با رابط کاربری مترو برای دسترسی سریع به تنظیمات ویندوز، مبدل واحدها به یکدیگر و ماشین حساب بسنده کرده است.

[widgetkit id=457]

طول عمر باتری

برای بررسی طول عمر باتری مثل روال همیشه دو آزمایش مختلف پخش ویدئو پشت سر هم و نرم افزار Battery Eater را بکار گرفتیم , در هر دو آزمایش شدت روشنایی نور نمایشگر را روی 50 درصد تنظیم نمودیم. در آزمایش پخش ویدئو، فیلم Thor با رزولوشن 1080p را بصورت پشت سر هم پخش کردیم، ویووبوک Core i5 توانست 4:40 ساعت و در آزمایش Battery Eater نزدیک به 3:00 ساعت دوام آورد.

لپ تاپ / طول عمر باتری

Battery Eater

پخش متناوب فیلم Full HD

استفاده روزمره

Asus Vivobook 400C

2:55

4:40

5:15

Samsung 900X3C-A02

3:38

4:19

7:00

Sony VPCSA33GX/BI

1:37+1:29

2:52 + 2:58

4:30 + 4:30

Samsung 530U3C-A02

3:12

5:30

6:00

Samsung RF511-S06

1:12

2:51

3:45

Samsung 300E5Z-S01

3:01

3:32

4:45

Samsung Ultrabook 530U2A

2:00

4:04

5:00

Asus K53SV

1:34

3:07

4:00

15.6 - Samsung Series 7

2:58

4:56

5:30

قدرت و بازده

همان‌طورکه پیش‌تر اعلام کردیم، ویووبوک‌ها مجهز به پردازنده سری U از خانواده Ivy Bridge اینتل است، همین موضوع باعث شده تا ویووبوک در دسته اولترابوک‌ها جای گیرد. پردازنده‌های سری U اینتل بازده به مراتب پایین‌تری نسبت به سری M که در لپ‌تاپ‌های معمولی بکار گرفته می‌شوند، دارند و البته مصرف باتری در آن‌ها نیز بسیار کمتر است.

ویووبوک Core i5 که ما مورد بررسی قرار دادیم مجهز به پردازنده 1.7 گیگاهرتزی i5-3317 اینتل بود که گرافیک Intel HD 4000 نیز با آن یکپارچه شده است. ویووبوک در انجام امور روزمره و اداری مانند اجرای نرم افزار آفیس 2013 و ویرایش عکس و اموری از این قبیل به خوبی عمل می‌کند. اپلیکیشن‌های سازگار با محیط لمسی ویندوز 8 نیز در ویووبوک به نرمی اجرا می‌شوند. اما همان‌طورکه می‌دانید اولترابوک‌ها برای انجام امور سنگین از قبیل بازی‌های گرافیکی سه بعدی یا امور حرفه‌ای که نیاز به پردازش سنگین دارند، ساخته نشده‌اند، پس اگر تمایل دارید با کامپیوتر خود به انجام اموری نظیر انیمیشن، ویرایش و میکس فیلم یا اجرای بازی‌های سنگین امروزی بپردازید، ویووبوک یا هر اولترابوک دیگری انتخاب شما نیست!

حافظه 4 گیگابایتی رم ویووبوک‌ها نیز مانند اکثر اولترابوک‌ها روی برد اصلی لحیم شده و این بدین معنا است که شما قادر به افزایش میزان حافظه نیستید.

نکته جالب توجه و مثبت در حافظه ذخیره‌سازی ویووبوک این است که ایسوس علاوه بر دیسک سخت 500 گیگابایتی یک SSD با ظرفیت 24 گیگابایت را نیز در این اولترابوک‌ها قرار داده است که سرعت بوت دستگاه را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

برای اینکه دید بهتری نسبت به قدرت و بازده ویووبوک بدست آورید، آن را ازطریق نرم‌افزارهای مختلف مورد ارزیابی قرار دادیم و نتیجه بدست آمده را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. که نرم افزار PC Mark Vantage روی ویندوز 8 اجرا نشد.

لپ تاپ

3D Mark 2006

PC Mark Vantage

PC Mark 2007

3D Mark 2011

Asus Vivobook 400C

4050

-

2,922

490

Samsung 900X3C-A02

5,520

12,384

3,630

543

Sony VPC-SA33GX/BI

3,768

10,991

3,246

Samsung 530U3C-A02

3,815

4,424

1,288

Samsung 300E5Z-A01

6,073

6,636

1,788

Samsung 530U2A

3,061

3,582

1,491

Asus K53SV

9,348

8,495

2,282

15.6 - Samsung Series 7

9,720

7,592

2,282

Apple MacBook Pro - 17

8,971

7,669

-

Samsung RV-509

3,857

4,959

-

سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در حافظه SSD

زومیت برای آزمایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی حافظه ذخیره‌سازی کامپیوترها از نرم افزارهای CrystalDiskMark و HD Tuner Pro استفاده می‌کند. براساس این آزمایش‌ها حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در HDD اولترابوک Vivobook ایسوس برابر با 166.9MB/s (مگابایت در ثانیه)، حداقل سرعت انتقال اطلاعات در آن برابر 34.8MB/s و میانگین سرعت انتقال اطلاعات نیز 77.4MB/s است. سرعت آن را با SSD و HDD لپ‌تاپ‌های دیگری که توسط زومیت بررسی شده‌اند، مقایسه کنید:

لپ‌تاپ / سرعت انتقال اطلاعات

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

Asus Vivobook 400C

166.9

34.8

77.4

Samsung 900X3C-A02

328.1

300.4

305.1

Sony VPCSA33GX/BI

177.8MB/s

149.5MB/s

129.9MB/s

Samsung 530UC

332MB/s

217MB/s

278.4MB/s

Samsung 350U2A

87.4MB/s

33.2MB/s

66.5MB/s

Asus K53V

92Mb/s

22MB/s

75MB/s

Samsung 300E5Z

106MB/s

1.2MB/s

68.9MB/s

با یک مقایسه سطحی می‌توان به‌راحتی متوجه شد، که سرعت انتقال اطلاعات در اولترابوک گران‌قیمت سری 9 سامسونگ که مجهز به حافظه SSD است، تقریباً 4.5 برابر دیسک سخت بکار رفته در Vivobook ایسوس است.

جمع بندی

ویووبوک‌ها نسبت به اکثر لپ‌تاپ‌های لمسی بازار قیمت مناسب‌تری دارند و کیفیت ساخت آن‌ها نیز نسبت به بسیاری از لپ‌تاپ‌های هم رده خود که معمولاً از پلاستیک ساخته می‌شوند، مناسب‌تر است. ویووبوک‌ها جزو خانواده اولترابوک‌ها محسوب می‌شوند یعنی فاقد درایو اپتیکال بوده و در عوض ضخامت و وزن کمتری نسبت به لپ‌تاپ‌های عادی دارند. اما توجه داشته باشید که پردازنده اولترابوک‌ها هرچند مصرف پایین‌تری نسبت به پردازنده لپ‌تاپ‌های عادی دارد و درنتیجه طول عمر باتری آن‌ها بالاتر است اما توان پردازش این دسته از پردازنده‌ها نسبت به معادل سری M اینتل که در لپ‌تاپ‌های عادی بکار گرفته می‌شود، به مراتب پایین‌تر است.

ویووبوک تجربه لذت بخش کار با رابط کاربری لمسی ویندوز 8 را به خوبی دراختیار کاربر قرار می‌دهد و وزن کم آن باعث می‌شود تا براحتی بتوانید آن را جابه‌جا کنید. ازآنجاکه این لپ‌تاپ جزو رده میانی از نظر قیمت به شمار می‌رود صفحه‌نمایش آن هرچند روشنایی و کنتراست مناسبی دارد ولی رزولوشن آن پایین است. البته این موضوع برای اکثر مردم اهمیت خاصی ندارد و در انتخاب آن‌ها تأثیر گذار نیست.

قیمت ویووبوک S200 با پردازنده Core i3، حدود 1,950,000 تومان و قیمت ویووبوک S400 با پردازنده Core i5، حدود 2,600,000 تومان است و همه ویووبوک‌ها با دو سال گارانتی آوات در کشور عرضه می‌شوند.

نقاط قوت

  • صفحه‌نمایش چندلمسی با محافظ شیشه‌ای مستحکم
  • بدنه با کیفیت و خوش ساخت فلزی
  • طراحی و رنگ بندی زیبا و ساده

نقاط ضعف

  • لق بودن دکمه‌های کی‌برد
  • رزولوشن پایین صفحه‌نمایش
  • سرعت پایین حافظه ذخیره‌سازی HDD درمقابل SSD اولترابوک‌های رایج بازار

جهت مشاهده مقالات بررسی محصول زومیت به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات