نگاهی کلی به محصولاتی که در CES 2013 رونمایی می‌شوند

پنج‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
رونمایی از ویندوز 8 حدوداً 2 ماه مانده به پایان سال انجام شد. کمپانی‌های مختلف با تلاش زیاد و به کار‌گیری خلاقیتشان محصولات ترکیبی و تبدیل شدنی زیادی عرضه کرده‌اند. در ابتدای سال نمایشگاه سالانه‌ی محصولات الکترونیکی یا CES 2013 برگزار می‌شود و با توجه به عرضه‌ی محصولات متنوع پیش از بازگشایی نمایشگاه این سؤال پیش می‌آید که آیا چیز زیادی برای رونمایی در CES 2013 باقی مانده است؟ در ادامه می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم و نگاهی کلی به آنچه در CES 2013 رونمایی خواهد شد، داشته باشیم.
تبلیغات

پس از عرضه‌ی رسمی ویندوز 8 سیلی از محصولات مختلف شامل لپ‌تاپ‌ها، دسکتاپ‌ها و تبلت‌ها روانه‌ی بازار شدند. محصولات زیادی نیز در آینده‌ی نزدیک وارد بازار می‌شوند و فعلاً اخباری در حد شایعه در موردشان منتشر شده است.

در سال گذشته اولترابوک‌های زیادی در نمایشگاه رونمایی شدند، امسال با عرضه‌ی ویندوز 8 آن هم 2 ماه مانده به بازگشایی نمایشگاه، تعداد اولترابوک‌هایی که رونمایی می‌شوند احتمالاً کم است. اما از اینها گذشته با توجه به روند کلی فعالیت سازندگان بزرگ انتظار داریم محصولات جدید و جالبی در نمایشگاه رونمایی شوند. حتی اگر تعداد این دسته از محصولات کم باشد هم محصولات مهم و درخور توجهی هستند.

کاربرد صفحات لمسی در همه نوع وسایل الکترونیکی

مهم‌ترین قابلیت ویندوز 8 پشتیبانی آن از صفحه‌نمایش لمسی است و به همین علت است که لپ‌تاپ‌ها در اندازه و اشکال مختلف به همراه صفحه‌نمایش لمسی رونمایی شدند. این تنوع تنها به وسایل تبدیل شدنی و هیبریدی محدود نشده بلکه شامل لپ‌تاپ‌های تاشوی معمولی هم می‌شود. در واقع ویندوز 8 با پشتیبانی از ورودی لمسی و البته واسط کاشی شکل آن که برای استفاده‌ی به صورت لمسی مناسب‌تر از واسط کاربری ویندوزهای قبلی است، موجب رونمایی تعداد زیادی از محصولات جدید شده است.

حتی لپ‌تاپ‌هایی با قیمت کمتر از 550 دلار هم ممکن است دارای صفحه‌نمایش لمسی باشند لذا می‌توان گفت که وضعیت به قدری خوب است که هر سیستم کامپیوتری که با کمترین بودجه تهیه شده باشد هم می‌تواند از صفحه‌نمایش لمسی برخوردار باشد. در سال 2013 هم انتظار داریم همین روند ادامه پیدا کند و هر لپ‌تاپی در رده‌ی متوسط یا بالاتر دارای چنین ویژگی‌ای باشد یا حداقل صفحه لمسی را به‌عنوان یک انتخاب در صفحه مشخصات لپ‌تاپ‌ها ببینیم. در نهایت هم سیستم‌هایی با صفحه‌نمایش لمسی به‌عنوان محصولات غالب بازار مطرح می‌شوند.

افزایش لپ‌تاپ‌های تاشو و چرخانی که به تبلت تبدیل می‌شوند

در آخرین ماه‌های سال 2012 پس از سال‌ها آزمایش و بررسی طرح‌های جدید لپ‌تاپ‌های ویندوزی، بالاخره سازندگان به نتایج خوبی رسیدند و طرح‌هایی با سبک و سیاق جدید و البته موفق رونمایی کردند. البته ویندوز 8 و محصولات جدیدی که پشت سر هم به همراه آن رونمایی شدند نیز در این موفقیت بی‌اثر نبودند.

قبلاً با لپ‌تاپ تاشوی لنوو به نام یوگا آشنا شدید که صفحه‌نمایش آن 360 درجه می‌چرخد. یوگا یکی از محصولات مربوط به نمایشگاه CES 2012 است. چند لپ‌تاپ دیگر با طراحی کشویی از سوی توشیبا، سامسونگ و دیگر سازندگان نیز اخیراً رونمایی شدند. در CES 2013 احتمالاً سرعت رونمایی از چنین محصولاتی کمتر باشد چراکه پیش از این با عرضه‌ی ویندوز 8، سازندگان آنچه را در چنته داشتند رو کرده‌اند و محصولات در حال ساخت زیادی باقی نمانده است.

تبلت و کامپیوتر رومیزی ترکیبی سونی به نام سونی وایو تب 20 که با باتری کار می‌کند

کامپیوترهای رومیزی که با باتری کار می‌کنند

بیشتر سازندگان کامپیوترهای رومیزی طرح‌های جالبی در رابطه با کامپیوترهای بدون کیس با سیستم عامل ویندوز 8 ارائه کرده‌اند. یکی از این طراحی‌ها سونی وایو تپ 20 است، یک تبلت بسیار بزرگ که صفحه‌نمایش 20 اینچی دارد و در واقع به یک کامپیوتر رومیزی شبیه است. این کامپیوتر بدون کیس با باتری کار می‌کند و حدود 3 تا 4 ساعت شارژ نگه می‌دارد. در واقع می‌توان گفت که یک سوپرتبلت با صفحه‌نمایش بزرگ است که برای انجام کارها آن هم به شکلی کاملاً بی‌سیم و قابل حمل مناسب است.

لنوو نیز به ساخت کامپیوترهای بدون کیسی که با باتری کار می‌کنند، روی آورده است و شاید دیگر سازندگان نیز چنین محصولاتی را در CES 2013 رونمایی کنند.

اینتل برای وارد شدن به بازار وسایل همراه تلاش بیشتری خواهد کرد

اینتل مدت‌ها است که افزایش فروش گوشی‌ها و تبلت‌ها را زیر نظر دارد و می‌خواهد پردازنده‌هایش را در این نوع وسایل که روز به روز بر محبوبیت و کاربردشان افزوده می‌شود نیز ببیند. چه زمانی بهتر از CES برای رونمایی از چند پردازنده جدید با معماری آیوی بریج که از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر شده‌اند؟ شاید اینتل پردازنده‌های جدیدی که مصرف انرژی در حدود 10 وات دارند را در CES رونمایی نکند ولی به هر حال در آینده‌ی نزدیک چندین پردازنده‌ی کم‌مصرف برای وسایل همراه توسط اینتل رونمایی می‌شود. لذا منتظر کارهای جدید اینتل باشید.

AMD هم بی‌کار نیست

کمپانی AMD هم یکی از تولیدکنندگان بزرگ پردازنده است که بیش از اینتل مورد تهدید ARM و پردازنده‌های کم‌مصرفش است. AMD در آخرین سری محصولاتش نتوانست انتظارات کاربران مبنی بر ارائه‌ی پردازنده‌های ارزان‌تر یا قدرتمندتر را برآورده کند، لذا انتظار داریم در نمایشگاه CES اخبار جدیدی از فعالیت‌ها و محصولات این کمپانی به دستمان برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات