تیم کوک می‌گوید نمایشگر بزرگ‌تر برای گوشی‌ها منطقی نیست

یک‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
حتماً واژه‌ی فبلت (Phablet) به گوشتان خورده است. فبلت از ترکیب دو واژه‌ی فون و تبلت ایجاد شده و به محصولاتی که حد واسط بین گوشی‌ها و تبلت‌ها هستند گفته می‌شود. صفحه نمایشی بزرگ‌تر از گوشی‌ها و کوچک‌تر از تبلت‌ها در این دسته از محصولات به کار می‌رود. اپل با وجود اینکه آیفون‌ها و آیپدهای خود را با موفقیت طراحی و روانه‌ی بازار کرده، تاکنون هیچ فبلتی عرضه نکرده است. اما سؤال این است که با وجود موفقیت فبلت‌ها در سال 2012 و ادامه‌ی آن در سال 2013، آیا باید منتظر باشیم که اپل یک آیفون بزرگ‌تر یا یک فبلت عرضه کند یا نه؟ ببینیم تیم کوک، مدیر اپل چه پاسخی می‌دهد.
تبلیغات

یکی از تحلیل‌گران از تیم کوک سؤال زیرکانه‌ای در مورد فبلت‌ها پرسیده است، او از عبارت «گوشی‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگ» استفاده کرده و پرسیده که آیا اپل قصد تولید چنین محصولاتی را دارد یا نه؟ تیم کوک با نگرانی و به هم ساییدن دندانش چنین پاسخ داده است:

همان‌طور که می‌دانید آیفون 5 با صفحه‌نمایش رتینای 4 اینچی عرضه شده است که در صنعت، پیشرفته‌ترین صفحه‌نمایش است.

و در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که آیفون 5 صفحه‌نمایش بزرگ‌تری دارد و در عین حال طوری طراحی شده که استفاده‌ی یک دستی از آن، همان‌طور که کاربران می‌خواهند، ساده و راحت باشد.

قطعاً گوشی‌هایی که صفحه‌نمایش بزرگ دارند را نمی‌توان با یک دست، به‌سادگی مورد استفاده قرار داد. مثالی بزنیم، گلکسی اس 2 با صفحه‌نمایش 4.21 اینچی و آیفون 4 را در تصویر زیر بنگرید:

no-phablets-tim-cook-mid

بخش سبز رنگ ناحیه‌ای را نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از انگشت شست لمس کرد، البته توجه کنید که گوشی را با یک دست گرفته‌اید. مشخص است که دسترسی به تمام آیکون‌ها و حتی گوشه‌های صفحه در صفحه‌نمایش 3.5 اینچی آیفون 4 ممکن است اما در مورد گلکسی اس 2 خیر.

نکته‌ای که تیم کوک قصد اشاره به آن را داشته این است که افزایش قطر صفحه‌نمایش آیفون‌ها باید بالاخره در نقطه‌ای متوقف شود و احتمالاً در این نقطه آیفون 5 با صفحه‌نمایش 4 اینچی خود قرار گرفته است.

در گذشته ممکن بود از استیو جابز شنیده باشیم که یک ایده بد و حتی احمقانه است و چندی بعد ببینیم که او همان ایده‌ی بد را خوب و کاربردی قلمداد می‌کند. تیم کوک چنین عکس‌العمل‌هایی نداشته و همیشه با دقت به حرکات و توجه رقبا و وضعیت کمپانی اپل اندیشیده است. با روندی که اپل در این مدت طی کرده بعید است که طرح جدیدش برای گوشی‌های بعدی را عجولانه و سریع رو کند.

از طرف دیگر آیپد مینی در خانواده‌ی تبلت‌های اپل دیده می‌شود. تبلتی جمع و جور با صفحه‌نمایش 7 اینچی، اگر امکان تماس تلفنی هم به آن اضافه می‌شد، حال می‌توانستیم آن را یک فبلت بزرگ قلمداد کنیم.

با وجود شایعات موجود در مورد آیفون بزرگ‌تر، سخن تیم کوک به نظر منطقی می‌رسد و شاید اپل سراغ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر نرود.

نظر شما در مورد اظهارات تیم کوک چیست؟ اگر اپل آیفون بزرگ‌تری عرضه نکند، آیا ممکن است برای رقابت با فبلت‌های موجود، چیزی شبیه به فبلت طراحی کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات