ساخت سیلیکون از فلز مایع در دانشگاه میشیگان: هزینه تولید تراشه کاهش خواهد یافت

جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۳
مطالعه 1 دقیقه
محققین دانشگاه میشیگان توانسته‌اند تکنیکی را ابداع کنند تا در دمای معمولی 180 درجه فارنهایت با استفاده از فلز مایع، بلورهای کوچک سیلیکون را تولید نمایند. در صورتی که بتوان با استفاده از این تکنیک بلورهای بزرگتر و کاربردی‌تر تولید نمود، شاهد ساده‌تر شدن و افت شدید هزینه تولید سیلیکون خواهیم بود که مسلما موجب دگرگونی‌های محسوسی در دنیای فناوری امروز خواهد شد.
تبلیغات

هم‌اکنون برای ساخت سیلیکون به دمایی بیش از 2000 درجه فارنهایت نیاز است که فراهم کردن این درجه حرارت کاری بسیار پرهزینه است. پژوهشگران دانشگاه میشیگان تکنیکی را ارائه نموده‌اند تا با استفاده از فلز مایع، بدون نیاز به حرارت زیاد (و در نتیجه با هزینه‌ای کمتر) بتوان سیلیکون تولید نمود.

این تکنیک بدین صورت است که پوششی از جنس سیلیکون تتراکلرید حول الکترود گالیم مایع ایجاد می‌‌کنند و با استفاده از الکترون‌های گالیم، بلورهای سیلیکون خالص را در دمای معمولی 180 درجه فارنهایت استخراج می‌کنند. این بلورها در وهله اول بسیار کوچک هستند ولی ایجاد کریستال‌های بزرگتر سیلیکونی با استفاده از این تکنیک و فلزهای دیگر و اعمال تغییراتی در روند کار، حداقل در تئوری امکان‌پذیر است.

در صورتی که موفقیتی عملی در ساخت بلورهای بزرگ سیلیکونی احراز شود، می‌توان انتظار داشت که صنعت تولید سلول‌های خورشیدی و تراشه‌ها (نتیجتا پردازنده‌ها) دگرگون شده و بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر شود. سیلیکون در دنیای فناوری امروز نقش مهمی را بازی می‌کند و چنین ابداعی می‌تواند تغییرات وسیعی در ساخت تراشه‌ها ایجاد نماید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات