نوکیا روی خط سوددهی: 585 میلیون دلار سود در سه‌ماهه چهارم 2012

پنج‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی فنلاندی نوکیا گزارش مالی خود را منتشر نموده و بالاخره توانسته پس از مدت‌ها ضرردهی پیاپی در سه‌ماهه چهارم 2012 در مسیر سوددهی گام بر دارد. عمده دلایل این تحول، سرمایه‌گذاری و تقویت بخش گوشی‌های هوشمند ویندوز فونی لومیا این کمپانی و البته سوددهی شرکت شبکه نوکیا زیمنس است.
تبلیغات

گزارش مالی نوکیا منتشر شده و به نظر می‌رسد این بار سرمایه‌گذاران این کمپانی فنلاندی با مطالعه آن به آینده امیدوار خواهند شد. در سه‌ماهه چهارم 2012 فنلاندی‌ها با سود 585 میلیون دلاری که کسب کرده‌اند، نشان داده‌اند که در مسیر پیشرفت گام برداشته‌اند.

اگر بخواهیم به عقب بر گردیم می‌بینیم که نوکیا در سه‌ماهه سوم 754 میلیون دلار ضرر داده بود و این تفاوت آشکار در مدت کوتاه نشان‌دهنده تحولی بزرگ در نوکیا است. غول تولیدکننده موبایل در سه‌ماهه چهارم 2011 یعنی یک سال پیش از این در گزارش مالی خود خبر از 1.2 میلیارد ضرر داده بود.

رمز این موفقیت چیست؟ مطمئنا یکی از اصلی‌ترین عوامل این تحول، تقویت گوشی‌های سری لومیا این کمپانی است، چرا که در این بخش شاهد یک جهش در فروش بوده‌ایم. در سه‌ماهه سوم 2.9 میلیون و در سه‌ماهه چهارم 4.4 میلیون دستگاه لومیا به فروش رفته است. اما با توجه به افت سالانه 74 درصدی فروش موبایل این کمپانی بزرگ می‌توان متوجه شد که این موضوع به تنهایی نمی‌تواند عامل چنین پیشرفتی بوده باشد. با نگاهی دقیق‌تر به گزارش مالی اخیر متوجه می‌شویم که بخش شبکه نوکیا زیمنس تاثیر بسزایی بر تغییر مسیر نوکیا و نجات از ضرردهی‌های پیاپی داشته است.

عملکرد نوکیا در سال 2012 به غیر از سه‌ماهه آخر آن چندان جالب نبوده و بنا به گزارش اخیر این کمپانی در سالی که گذشت در مجموع مبلغ 3.06 میلیارد دلار ضرر خالص داده که نشان می‌دهد تصمیم هیئت مدیره مبنی بر عدم پرداخت سود سرمایه‌گذاران تا زمانی که کمپانی به سوددهی برسد، تصمیمی صحیح بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات