دیوید اتنبرو بشر را طاعون زمین نامید!

چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
دیوید اتنبرو را که می‌شناسید؟ مجری و گوینده‌ی شهره‌ی برنامه‌های مستند بی‌بی‌سی نظیر «سیاره زمین» و «زندگی». او که سالهاست برای تهیه‌ی برنامه‌های مستند به اقصی نقاط جهان سفر کرده است، در اظهار نظری نسبت به ضرورت اقدام عاجل برای کنترل جمعیت جهان و تاثیرات بد این رشد بی‌رویه بر کره‌ی زمین، آدمی را به بیماری خطرناکی برای زمین تشبیه کرد!
تبلیغات

این مستندساز 86 ساله‌ی شهیر انگلیسی که در مصاحبه‌ای با رادیو تایمز (Radio Times) شرکت کرده بود، پیرامون تجربیات 60 ساله خود و مشاهداتش به بحث نشست و اظهار داشت که آدمی همچون «طاعونی برای زمین» است و لازم است که اقدامی جدی برای کنترل جمعیت به خصوص در کشورهای در حال توسعه صورت گیرد تا از نرخ رو به رشد جمعیت در جهان کاسته شود.

وی افزود: «تنها تغییرات آب و هوایی نیست که خطری بالقوه برای زمین است بلکه کمبود فضا نیز موضوع جدی دیگری است، چرا که دیگر فضای کافی برای کاشت مواد غذایی برای خیل این گشنگان وجود ندارد. تنها چاره‌ای که پیش روی ماست، همانا کاستن از میزان زاد و ولد در کل جهان است، در غیر این صورت قحطی و گرسنگی این کار را برای ما آسان خواهد کرد! درست همان اتفاقی که در حال روی دادن است.

هم‌اکنون برنامه‌های گوناگونی برای مقابله با قحطی در مناطقی نظیر اتیوپی در حال انجام است؛ این همان اتفاق شومی است که در حال روی دادن است؛ چرا که مردم زیادی در آنجا هستند که نمی‌توانند مایحتاج مورد نیاز خود را تامین کنند – متاسفانه این موضوع تنها به آدمی ختم نمی‌شود. در این مورد خاص، تا زمانی که آدمی خود اقدامی فوری روی ندهد، وضعیت روز به روز بدتر خواهد شد.

بنا به تخمین‌های سازمان ملل متحد، جمعیت زمین تا 31 اکتبر 2011 (نهم آبان 90) از مرز هفت میلیارد نفر گذشت و این نشانه‌ای بر رشد ناپایدار تلقی می‌شود. پل الریخ، مدیر مرکز حفاظت از گونه‌های زیست‌شناسی دانشگاه استنفورد، در مصاحبه‌ی جداگانه‌ای با لایو ساینس (Live Science) ابراز داشته است «درست مانند هر محقق دیگری که موضوع را به خوبی درک می‌کند» با گفته‌ی دیوید اتنبرو «کاملاً موافق» است.

گفتنی است، سر دیوید فردریک اتنبرو متولد ۱۹۲۶ لندن، مستندساز مشهور انگلیسی است. اومستند‌های زیادی را در طول زندگی کاری خود ساخته که مشهورترین آنان «سیاره زمین» و «زندگی»است که در تلویزیون ایران با صدای داود نماینده پخش شده است. وی دارای لیسانس جانورشناسی است و بخاطر ساخت فیلم‌های خود در بی‌بی‌سی جوایز متعددی، ازجمله نشان شوالیه از ملکه انگلستان را دریافت کرده است. آخرین اثر وی مستند کنجکاوی‌های طبیعی‌ است که از 29 ژانویه 2013 (سه‌شنبه‌ی آتی) پخش خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات