بررسی تبلت 9.7 اینچی Play X هیوندای

دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۱:۴۸
مطالعه 12 دقیقه
هیوندای یکی از معدود شرکت‌های تولید کننده تبلت در دنیاست که خیلی شناخته شده نیست و محصولات این شرکت نیز تنها در برخی از کشورهای آسیایی عرضه می‌شوند. این شرکت به‌تازگی یک تبلت نسبتاً قدرتمند و خوش ساخت را با نام Play X عرضه کرده که مجهز به صفحه‌نمایش با کیفیت 9.7 اینچی با رزولوشن 2,048 در 1536 است. دیگر مشخصات سخت‌افزاری این تبلت نیز مناسب به نظر می‌رسند و از همه مهم‌تر با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای در بازار کشور عرضه می‌شود. اگر تمایل دارید تا با نقاط قوت و ضعف پرچم‌دار جدید هیوندای آشنا شوید، بررسی تخصصی زومیت از این تبلت را در ادامه مطلب دنبال کنید.
تبلیغات

تغییر و تحولات چند ماه اخیر بازار ارز و دلار باعث شده تا تمام محصولات وارداتی از جمله تبلت و تلفن هوشمند و دیگر ابزارهای الکترونیکی با افزایش قیمت چشم‌گیری رو‌به‌رو شوند. در همین راستا شرکت‌های ایرانی نیز بدنبال راه‌حل‌های جایگزین و معرفی محصولات با قیمت تمام شده پایین‌تر هستند که در برخی شرایط موجب عرضه محصولات بی‌کیفیت می‌شود و برخی اوقات نیز موجب بروز محصولات قابل قبول و خوش قیمت می‌گردد. هیوندای یکی از شرکت‌هایی است در کنار تمرکز روی قیمت، سعی در حفظ و ارتقای کیفی محصولات خود نیز دارد و با معرفی Play X نشان داده که مسیر درستی را در پیش گرفته است. Play X یک تبلت 9.7 اینچی با کیفیت است که هرچند مشکلات ریز و درشتی دارد اما همه آن‌ها زیر چتر قیمت مناسب 1,175,000 تومانی‌اش مخفی می‌شوند.

طراحی و سخت افزار

تبلت Play X در واقع پرچم‌دار جدید هیوندای است به‌همین‌دلیل، این کمپانی تمام تلاش خود را به کار برده تا یک محصول با کیفیت را ارائه کند در این راه نیز تا حدودی موفق عمل کرده و بدنه تماما فلزی دستگاه به همراه محافظ شیشه‌ای مستحکم روی نمایشگر که شاید گوریلا گلس باشد، همگی نوید یک محصول خوش ساخت را می‌دهند. Play X مجهز به صفحه‌نمایش 9.7 اینچ با رزولوشن بالای 2,048 در 1,536 است که از این بابت با آیپد اپل رقابت می‌کند.

با وجود اینکه Play X یک دهم میلی‌متر باریک‌تر از آیپد جدید است اما وقتی آن را در دست می‌گیرید احساس می‌کنید که بسیار ضخیم‌تر از آیپد است. دلیل این موضوع نیز به طراحی لبه‌های تبلت هیوندای مربوط می‌شود. برخلاف آیپد لبه‌های پلی‌ایکس ضخیم و چهار گوش هستند و همین موضوع باعث می‌شود که به خوبی آیپد یا تبلت‌های با لبه باریک و منحنی شکل در دست جای نگیرد. قسمت جلوی تبلت شبیه به اکثر تبلت‌های دیگر از یک صفحه‌نمایش بزرگ با حاشیه مشکی رنگ بهره می‌برد. یک نوار مشکی که به نظر می‌رسد پلاستیکی است نیز فاصله بین نمایشگر و بدنه را پر کرده است. متأسفانه طراحی این بخش با دقت انجام نشده و یک فاصله بسیار باریک بین صفحه‌نمایش و بدنه وجود دارد که احتمالاً مکان مناسبی برای جمع شدن گرد و غبار خواهد بود. ارتفاع صفحه‌نمایش کمی بلندتر از لبه‌های بدنه دستگاه است. طراحی پشت دستگاه ساده و زیبا است و لوگوی هیوندای بصورت نامحسوس در وسط بدنه آلومینیومی پشت تبلت جای گرفته است. به خاطر استفاده از بدنه فلزی وقتی تبلت را در دست می‌گیرد، حس یک کالای با کیفیت به شما منتقل می‌شود. با وجود اینکه صفحه‌نمایش تبلت هیوندای همچون آیپد اپل 9.7 اینچ است و نسبت تصویر آن نیز 4:3 است، اما ابعادش کمی بزرگتر از آیپد به نظر می‌رسد و همین عامل در کنار لبه‌های مستطیل شکل باعث ارگونومی ضعیف‌تر این تبلت شده است.

تبلت

ابعاد (mm)

ضخامت (mm)

وزن (g)

Hyundai Play X

267 در 177

9.6

650

Samsung Galaxy Note 9.7

262 در 180

8.9

600

Huawei Mediapad 10 FHD

274 در 175

8.9

580

Nexus 7

198.5 در 120

10.5

347

Nexus 10

263.9 در 177.6

8.9

603

Galaxy Tab 2 9.7

256.6 در 175.3

9.7

588

َAsus Transformer Infinity

263 در 180

8.5

598

مورد دیگری که در طراحی Play X حتماً متوجه آن خواهید شد، وجود پیچ‌هایی است که در لبه‌های تبلت جای گرفته‌اند و به نظر می‌رسد که هیوندای هیچ تلاشی برای مخفی کردن آن‌ها به کار نبرده است.

دکمه‌های پاور، کم و زیاد کردن حجم صدا و دکمه Esc که شبیه به دکمه Home عمل می‌کند همگی به رنگ مشکی هستند و جلوه زیبایی را در کنار بدنه روشن آلومینیومی به تبلت بخشیده‌اند.

در مجموع جنس بدنه و محافظ شیشه نمایشگر و حتی دکمه‌ها و پورت‎های تبلت با کیفیت و مقاوم هستند، اما از نظر ارگونومی و شکل و شمایل ظاهری هیوندای هنوز باید تلاش بیشتری کند.

مشخصات سخت‌افزاری تبلت پلی ایکس هیوندای

  • صفحه‌نمایش 9.7 اینچ با رزولوشن 2048 در 1536 پیکسل، نسبت تصویر 4:3، صفحه لمسی 10 انگشتی
  • پردازنده 2 هسته‌ای Cortex A9 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز و گرافیک 4 هسته‌ای Mali 400MP
  • حافظه رم 1 گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی 16 یا 32 گیگابایت به همراه اسلات میکرو SD برای افزایش حافظه
  • دوربین پشت 5 مگاپیکسل، دوربین جلو 2 مگاپیکسل
  • HDMI و GPS ندارد
  • باتری 10,000 میلی‌آمپر ساعت
  • ابعاد: 267 در 177 در 9.6 میلی‌متر، وزن: 650 گرم
  • قیمت نسخه 16 گیگابایت 1,175,000 تومان

Play X از نظر سخت‌افزاری نیز در سطح تبلت‌های خوب بازار است، این تبلت از باتری پرظرفیت و قدرتمند 10 هزار میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد و صفحه‌نمایش آن نیز از نوع IPS و با رزولوشن بسیار بالا است. اما پردازنده این تبلت به خوبی تبلت‌های برتر بازار همچون نکسوس 10 یا آیپد 3 و 4 نیست. در بخش مربوط به قدرت و بازده بصورت کامل به این موضوع خواهیم پرداخت.

Hyundai Play X

تبلت Play X مجهز به یک جفت اسپیکر است که در لبه‌های تبلت جای داده شده‌اند و کیفیت صدای خروجی آن‌ها قابل قبول است البته اگر حجم صدا را روی حداکثر تنظیم کنید با افت کیفیت رو‌به‌رو می‌شوید. به همراه تبلت یک هدفون معمولی با کیفیت صدای خروجی متوسط نیز ارائه می‌شود. شاید قرار دادن همین اسپیکرها در لبه‌های تبلت باعث شده تا ضخامت لبه‌ها بیشتر شود.

Play X مجهز به یک پورت میکرو USB، جک 3.5 میلی‌متری هدفون و بلوتوث 2.1 است اما فاقد اسلات سیم‌کارت و GPS است.

نمایشگر

مهم‌ترین نقطه قوت Play X در نمایشگر آن است، بعید است بتوان با این اوضاع اقتصادی تبلتی با نمایشگر رتینا و قیمت حدود یک میلیون تومان پیدا کرد. Play X مجهز به نمایشگر 9.7 اینچ از نوع IPS و با رزولوشن بسیار بالای 2048 در 1536 پیکسل است. به لطف پنل IPS زاویه دید و دقت نمایش رنگ‌ها در این نمایشگر در سطح بسیار بالایی است که تماشای عکس و ویدئو در آن را لذت بخش می‌کند. شدت روشنایی نور پنل این تبلت برای استفاده در فضای باز و خارج از منزل مناسب است، اما حداکثر شدت روشنایی آن به اندازه نمایشگر آیپد نیست. ما برای مقایسه بهتر نمایشگر Play X آن را در کنار آیپد نسل سوم اپل قرار دادیم و الگوهای آزمایش نمایشگر را در هر دو نمایش دادیم:

نمایشگر Play X رنگ‌ها را به خوبی نمایش می‌دهد اما به اندازه آیپد با دقت کالیبره نشده است، شاید بخشی از این موضوع مربوط به تفاوت ساختاری نمایش رنگ‌ها در اندروید و iOS باشد. اما به هر حال اگر این دو تبلت در کنار یکدیگر قرار ندهید، متوجه این تفاوت نمی‌شوید.

صفحه‌نمایش بسیار خوب Play X، این تبلت را به یک انتخاب بسیار خوب برای مشاهده عکس و ویدئو بدل کرده است. اگر اهل فیلم آن هم با کیفیت 1080p باشید حتماً از Play X لذت خواهید برد. از آن گذشته رزولوشن بالای آن نیز مطالعه متون و وب گردی را بسیار آسان کرده و تجربه یکسان و مشابه آیپد را به کاربر ارائه می‌کند. چیدمان ساب پیکسل‌ها در این نمایشگر LCD از نوع RGB است:

Hundai Play X 25 zoomit

در کل صفحه‌نمایش پلی ایکس دارای کیفیت تصویر و شدت روشنایی قابل قبول و رزولوشن و زاویه دید فوق‌العاده است، به‌همین‌دلیل، برای مطالعه متون، وب گردی و همچنین تماشای ویدئو و عکس مناسب است.

نرم افزار

Play X مجهز به اندروید 4.1.1 یا آبنبات پاستیلی گوگل است. سیستم‌عامل نصب شده روی این تبلت خام و روت شده است و به‌طور کامل نیز از زبان فارسی چه در محیط سیستم‌عامل و چه از نظر صفحه‌کلید لمسی روی صفحه پشتیبانی می‌کند. این تبلت مجوز اتصال به مارکت اصلی گوگل یعنی گوگل پلی را نیز دارد و کاربران می‌توانند نرم‌افزارهای موجود در آن را دانلود و روی تبلت خود نصب نمایند. البته این بدین معنا نیست که با Play X می‌توانید بدون محدودیت‌های اعمال شده برای کاربران ایرانی به گوگل پلی متصل شوید.

playx screenshot

با پلی ایکس به تمام امکانات آبنبات پاستیلی اندروید شامل دستیار صوتی Google Now، تغییر سایز ویجت‌ها،به‌روزرسانی هوشمند اپلیکیشن‌ها، لمس دو انگشتی نوار اطلاع‌رسانی‌ها و گالری عکس و نرم افزار دوربین جدید اندروید دسترسی خواهید داشت. اطلاعات کامل در مورد این قابلیت‌ها در این مقاله مطالعه کنید.

همان‌طورکه پیش‌تر اشاره کردیم، تبلت Play X هیوندای از نسخه خام اندروید بهره می‌برد و این شرکت کره‌ای تنها تصویر پس‌زمینه را تغییر داده و چند نرم افزار شامل مدیریت فایل‌ها، آفیس Quickoffice و iReader و ... را روی آن نصب کرده است. استفاده از سیستم‌عامل خام باعث می‌شود تا اندروید را آنطور که گوگل دوست دارد تجربه کنید، البته بعضی از تولیدکنندگان مانند سامسونگ، نرم افزارهایی را روی تبلت‌های خود نصب می‌کنند که قابلیت‌های بعضا جذاب و کاربردی را دراختیار کاربر قرار می‌دهند.

[widgetkit id=487]

مشکلی که در زمان کار کردن با Play X متوجه آن شدیم تأخیر در حرکت بین بخش‌های سیستم‌عامل و نوعی کندی در اجرای برخی از نرم‌افزارها مانند بازی‌های بود. این موضوع می‌تواند به دو دلیل اتفاق بیفتد دلیل اول عدم قدرت کافی پردازنده برای رندر تصاویر در رزولوشن بسیار بالای نمایشگر و دلیل دوم مربوط به مشکلات نرم‌افزاری که شاید در بروز رسانی‌های آتی مرتفع شود. اما به هر حال در این تبلت وقتی از صفحه ای به صفحه دیگر حرکت می‌کنید با یک تأخیر آزاردهنده رو‌به‌رو می‌شوید.

قدرت و بازده و عملکرد

هرچه رزولوشن نمایشگر بالاتر باشد، کار پردازنده نیز دشوارتر می‌شود، هیوندای نیز در همین راستا از پردازنده 2 هسته‌ای Cortex A9 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز به همراه گرافیک Mali-400MP بهره برده است. حافظه رم این تبلت 1 گیگابایت و از نوع DDR3 است. هر چند این تبلت در اجرای اکثر بازی ها و اپلیکیشن‌ها در رزولوشن طبیعی خود (2048 در 1536) به خوبی بر می‌آید، اما زمان کار کردن با Play X حتماً متوجه لگ و تأخیر در حرکت و تغییر صفحات خواهید شد، مشکلی که به نظر ما آزاردهنده است.

تبلت به خوبی از پخش ویدئو 1080p با فرمت فشرده شده MKV بر می‌آید و به لطف نمایشگر بسیار خوب‌اش، تماشا فیلم در آن بسیار لذت بخش است. جالب اینجا است که ما بازی‌های سه بعدی مثل Template Run, Dungeon Hunter ، Angry Birds و Fruit Ninja را نیز در آن اجرا کردیم و متوجه لگ یا تأخیر جدی در حین بازی نشدیم. به‌همین‌دلیل، احتمال دارد که مشکل مربوط به تأخیر در منوها به ایرادات نرم‌افزاری مربوط باشد.

در حقیقت نتیجه بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که پردازنده دو هسته‌ای Play X در حد و اندازه پردازنده 4 هسته‌ای HTC One X است اما ازآنجاکه رزولوشن صفحه Play X بسیار بالاتر از One X است، کار برای این SoC دشوار می‌شود. برای مقایسه بهتر قدرت و بازده Play X نسبت به دیگر رقبا، نگاهی به بنچمارک‌های مختلفی که ما روی آن اجرا نمودیم، بیاندازید.

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi (FPS)

Quadrant

NenaMark2 (fps)

Valamo

CF Bench

Play X

8,447

48.0 / 76.77

4,250

49.0

1,561

8,012

Galaxy Note 9.7

11,989

56.0 /160

5,689

58.0

2,378

12,970

Media Pad 10

10,667

38.92 / 85.38

4,288

52.0

1,395

Galaxy Note 2

13,432

5,892

60.0

2490

Nexus 7

10,429

46.0 / 105.0

3,585

54.0

1,720

Hyundai Rock X

7,810

56.68 / 78.00

4,850

56.0

HTC One S

7,142

49.72 / 74.66

5,034

60.0

2,452

DIMO 700

2,930

14.69 / 14.23

840

HTC One X

11,322

48.54 /150.54

4,929

47.6

1,617

Galaxy S III

11,960

56.22 /132.80

5,642

1,767

Xperia S

6,332

49.69 / 83.99

2,033

37.1

در نهایت Play X از نظر قدرت و بازده در حد و اندازه دو رقیب خود یعنی Nexus 10 یا آیپد جدید نیست اما پردازنده آن برای انجام امور معمولی و اجرای اکثر بازی‌های اندرویدی مناسب است.

طول عمر باتری

Play X مجهز به یک باتری قدرتمند 10,000 میلی‌آمپر ساعتی است که حدود 8 تا 10 ساعت کار عادی و حدود 7 ساعت وب گردی با Wi-Fi را جواب می‌دهد. ما برای آزمایش طول عمر باتری یک ویدئو 720p را درحالی‌که شدت روشنایی تصویر روی 50 درصد تنظیم شده بود، بصورت متناوب پخش کردیم، پلی ایکس توانست حدود 7:20 ساعت دوام بیاورد که با توجه به نمایشگر رتینا آن بسیار مناسب است.

اسپیکر و دوربین

پلی ایکس دارای یک جفت اسپیکر استریو است که در دو لبه راست و چپ تبلت جای گرفته‌اند. کیفیت صدای اسپیکرها زمانی که حجم صدا متوسط باشد، قابل قبول است اما وقتی صدا را روی حداکثر تنظیم می‌کنید از کیفیت صدا کاسته می‌شود. در کل وجود اسپیکر استریو در Play X یک مزیت به شمار می‌رود و کیفیت صدای آن نیز هر چند عالی نیست ولی قابل قبول است.

نمونه عکس گرفته شده با دوربین تبلت Play X هیوندای

پلی ایکس از یک دوربین 2 مگاپیکسلی در جلوی تبلت برای مکالمه ویدیویی و یک دوربین 5 مگاپیکسلی در پشت تبلت برای عکس و فیلم‌برداری بهره می‌برد. به نظر ما از آنجای که ابعاد تبلت‌ها بزرگ است، این ابزارها مناسب عکاسی نیستند و نباید دوربین جزو معیارهای مهم در انتخاب تبلت به شمار روند. اما بااین‌حال اگر بدنبال یک تبلت با دوربین فوق‌العاده هستید، کیفیت عکس‌های گرفته شده با Play X آنطور که باید و شاید نیستند و سرعت شاتر آن نیز خیلی سریع نیست. در زمان فیلم‌برداری با آن نیز متوجه تأخیر در فوکوس روی اشیاء متحرک شدیم که تقریباً در اکثر دوربین‌ تبلت‌ها وجود دارد.

جمع بندی

هیوندای تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مشکلات نسل قبلی تبلت‌های خود را در Play X مرتفع کند، به‌عنوان مثل این تبلت مجهز به بدنه آلومینیومی و با کیفیت است و از صفحه‌نمایش با رزولوشن بسیار بالا که کیفیت تصویر مناسبی نیز ارائه ‌می‌کند بهره برده است. اما هنوز Play X از نظر ارگونومی خیلی مناسب نیست و در استفاده طولانی مدت کمی آزاردهنده است. Play X برای تماشای ویدئو و خواندن متون و مطالعه کتاب و مجله بسیار خوب است و صفحه‌نمایش آن تصاویر را بسیار جذاب و دوست داشتنی نمایش می‌دهد، اما حرکت بین قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل با تأخیر انجام می‌شود و به قول معروف لگ را در آن به خوبی احساس خواهید کرد.

Play X از نظر قدرت پردازنده و بازده ضعیف‌تر از تبلت‌های جدید امروزی است اما پردازنده 2 هسته‌ای 1.6 گیگاهرتزی آن از پس اجرای سریع اکثر نرم‌افزارها و بازی‌ها بر می‌آید.

Play X Hyundai

با Play X تجربه اندروید خام گوگل را خواهید داشت که البته از جهاتی مزیت به شمار می‌رود و از جنبه‎هایی نیز ضعف محسوب می‌شود. مزیت آن تجربه اندروید گوگلی است که دخالتی در ساختار کلی آن اعمال نشده و معمولاً نسبت به رابط کاربری شرکت‌های تولید کننده، به مراتب سریع‌تر است. اما از طرفی تولیدکنندگان امکانات جالب و جذابی را به اندروید اضافه می‌کنند که در اندروید خام وجود ندارند. به‌عنوان مثال اچ تی سی نرم‌افزار دوربین را به خوبی ارتقاء داده و سامسونگ نیز سرویس‌های متعدد خود را به اندروید اضافه کرده است.

Play X بنا به ادعای کمپانی سازنده آن برای رقابت با آیپد وارد بازار شده است، اما از نظر ظرافت در ساخت و قدرت سخت‌افزاری به گرد پای آیپد نمی‌رسد. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که قیمت Play X حدود 1,170,000 تومان است و آیپد 4 با قیمت حدود 2,400,000 تومان به فروش می‌رسد.

در نهایت Play X مناسب افرادی است که تمایل دارند تبلت با صفحه‌نمایش رتینا را با هزینه به مراتب پایین‌تر از آیپد و از همه مهم‌تر در اکوسیستم اندروید تجربه کنند.

Play X با گارانتی یک ساله شرکت پدیده با قیمت 1,175,000 تومان در بازار کشور عرضه می‌شود.

نقاط قوت:

  • صفحه‌نمایش IPS با رزولوشن بالا، زاویه دید مناسب و دقت خوب در نمایش رنگ‌ها
  • کیفیت ساخت بسیار خوب و استفاده از بدنه فلزی
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه
  • باتری قوی با طول عمر بالا

نقاط ضعف:

  • مشکلات طراحی ظاهری مانند فاصله بین صفحه‌نمایش با بدنه و حاشیه، یا ارتفاع بیشتر صفحه‌نمایش نسبت به بدنه دستگاه
  • ضخامت زیاد لبه‌ها و کاهش ارگونومی تبلت
  • عدم وجود درگاه HDMI، اسلات سیم‌کارت و GPS
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات