ده نکته برای حضور بهتر در مصاحبه‌های شغلی

سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۷
مطالعه 7 دقیقه
یافتن شغلی جدید به اندازه‌ی کافی دشوار است، تازه به آن باید مصاحبه‌های شغلی عجیب و غریب را نیز اضافه کنید که گاه همانند کنکور کارشناسی ارشد یا دکتری سخت و نفس‌گیر است! در این مقاله کوشیده‌ایم تا ده مورد از ترفند‌ها و نکته‌هایی که می‌تواند شما را در نیل به موفقیت در چنین نشست‌هایی یاری رساند را به صورت اجمالی و فهرست‌وار برشماریم. پس با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

10- نخست کاری کنید که به مصاحبه دعوت شوید

خب مسلم است که اگر قرار است در مصاحبه ی شغلی موفقیت کسب کنید، پیش از هر کاری باید بتوانید طرف مقابل را قانع کنید که با شما مصاحبه کند. پس گام نخست تهیه فایل رزومه‌ای جامع، کامل و مانع است! بدین ترتیب می‌توان مطمئن شد که این اطلاعات تصویری آبرومندانه از سوابق کاری و تحصیلی شما را ارائه کرده و تا حد زیادی قابلیت و توانایی‌هایتان را نشان می‌دهند. اگر هنوز نمی‌دانید چطور باید یک رزومه‌ی بدرد بخور بنویسید، کافی است در وب چرخی بزنید.

حتماً دقت داشته باشید در رزومه از ذکر موارد دردسر آفرینی چون بازه‌های طولانی بیکاری اجتناب کنید که ممکن است گاهی برای کارفرماهای نکته‌بین مهم باشد. سعی کنید پس از تهیه رزومه‌ای مناسب آن را به انضمام سایر موارد مورد نیاز برای گیرنده ارسال کنید. شاید حتی لازم باشد تا از دوست یا آشنایی در آن شرکت / سازمان کمک بگیرید تا رزومه‌تان بهتر دیده شود! اگر هم شرکت در جلسه مصاحبه به شما پیشنهاد نشد، مسلماً باید پیگیری کنید که چه عامل بازدارنده‌ای در این بین وجود داشته است، تا دفعه‌ی بعدی از بروز آن اجتناب ورزید.

9- پیش از مصاحبه آماده شوید

بعد از طی کردن مرحله نخست و دعوت شدن به مصاحبه کارهای بسیاری در پیش دارید و هنوز برای عزیمت به این جلسه زود است! همانطور که آلن اسکورسکین می‌نویسد، دلیل اصلی اینکه اغلب افراد در مصاحبه‌های شغلی کم می‌آورند، عدم آمادگی آنهاست. پس بهتر است تا آنجا که می‌توانید درباره‌ی شرکت مورد نظر اطلاعات کسب کنید. برای این منظور جستجو در اینترنت و جمع‌آوری داده‌های ارزشمند لازم است؛ بدین ترتیب می‌توانید نسبت به سایر رقبا برجسته‌تر بوده و شانس بیشتری برای تصدی پست مربوطه داشته باشید. اگر هم اطلاعات گردآوری شده را نمی‌توانید به خاطر بسپارید، موارد مهم آن را بر روی برگه‌ای یادداشت کرده و تا پیش از شرکت در جلسه آن را حتی در راه و سالن انتظار نیز مطالعه نمایید.

8 – در وهله‌ی نخست قوی ظاهر شوید

مصاحبه‌های شغلی درست از همان ثانیه نخست که پا را در اتاق می‌گذارید آغاز می‌شوند! پس برای تک‌تک لحظه‌های آن برنامه‌ریزی کرده و آمادگی لازم را داشته باشید. حتی اگر در راه رفتن مشکل دارید (!) می‌توانید پیش از جلسه قدری تمرین کرده تا کمی باوقارتر از همیشه باشید. و فراموش نکنید که بیشتر بر روی بدیهیات پیش پا افتاده که ممکن است تاثیرگذار باشند توجه کنید. به قول یک ضرب المثل چینی «یک دانه برنج می‌تواند ترازو را بالا ببرد».

7- با سوالات دشوار دست و پنجه نرم‌کنید

بلافاصله پس از آنکه بر روی آن صندلی داغ بنشینید، ثانیه‌های بی‌رحم شروع به شمارش معکوس می‌کنند و با صدای بی‌صدایی می‌گویند که دور تازه‌ای از مبارزه آغاز شده است! حالا شما باید تک تک پرسش‌های مصاحبه را با هوشمندی پاسخ گویید. اطلاع داشتن از پرسش‌های پیش رو می‌تواند نقطه‌ی قوتی برای شما باشد. سئوالات کلیشه‌ای نظیر، «مهمترین نقطه ضعف شما چیست؟»، «آیا هرگز اخراج شده‌اید؟» یا «چه چالشی ممکن است با همکاران خود پیدا کنید؟» انتظار شما را می‌کشند. از دیگر سئوالات رایج در چنین جلساتی نیز می‌توان به «کمی درباره خود بگویید» یا «خود را معرفی کنید» اشاره کرد.

سعی کنید در پاسخ به تمامی پرسش‌های مطرح شده الگوی خاصی را مد نظر داشته باشید. مهمترین نکته‌ای که باید در این بین رعایت کنید درک هدف پشت پرده‌ی این پرسش‌هاست. اگر هم احیاناً به پرسشی برخوردید که مایل نیستید به آن پاسخ دهید بهتر است صاف و پوست‌کنده از پاسخ به آن اجتناب کنید.

6- خودتان نیز پرسش‌هایی را مطرح کنید

فرد مصاحبه کننده تنها کسی نیست که سئوال مطرح می‌کند. شما نیز می‌توانید در این جلسه سئوالاتی که به ذهنتان خطور می‌کند را بپرسید. این فرصتی است که به شما داده می‌شود تا نه تنها تصویر خوبی از خود بسازید، بلکه اطلاعات بیشتری پیرامون شغلی که به امید خدا در آن کار خواهید کرد را بدست آورید و بسنجید که آیا این همان کار مورد علاقه شماست یا خیر. نکته‌ی مهم در این مرحله پرسیدن سوالات خوب است. بهتر است پیش از کندوکاو پیرامون حقوق، مزایا و ساعات کار، به موارد هوشمندانه‌تری نظیر وظایف محوله، امکان ارتقای شغلی و حرفه‌ای، دورنمای کوتاه و بلند مدت این کار و... بپردازید. اگر بتوانید پیش از جلسه سئوالات خوبی را تهیه کنید، بی‌شک یک گام در این رقابت نفس‌گیر پیش خواهید بود.

5 – جنبه‌های مثبت خود را آگراندیسمان* کنید

شاید شخصیت شما به گونه‌ای است که متواضع و فروتن هستید، اما در ذهن داشته باشید که جلسه‌هایی از این دست جایی است که باید کمی سر و زبان داشته و از مزایا و نقاط قوت خود سخن گویید. البته توجه داشته باشید که زیاد به جاده خاکی نرفته و چاشنی اغراق را به کار نگیرید. بهتر است از استراتژی صادقانه‌تری استفاده نمایید، که اگر شغل را گرفتید این خالی‌بندی وبال گردنتان نشود! در حقیقت این مرحله یکی از کلیدی‌ترین گام‌ها در نشان‌دادن نقاط مثبت شماست.

نکته‌ای مهم در این بین آن است که اگر حتی تجربه کافی برای کاری را ندارید، نقاط مثبت می‌توانند به کمک‌تان بیایند و شما را گامی به جلو بیاندازند. اگر بتوانید در نشان دادن درونیات مثبت خود چیره‌دستی به خرج دهید، مطمئناً حایز شرایط شغل مربوطه خواهید بود و انشاالله آن را از آن خویش خواهید کرد.

* آن روزگاران که صنعت عکاسی هنوز دیجیتالی نشده بود، عکاسان به کمک آگراندیسمان از نگاتیو‌های رنگی یا سیاه‌وسفید عکس‌های بزرگی تهیه می‌کردند؛ که در اینجا منظور و معنی این کلمه تاکید و بزرگنمایی معقول و منطقی است.

4 – از اشتباهات رایج اجتناب ورزید

تا اینجا آموختید که از چه کارهایی اجتناب کرده و چه اموری را باید انجام دهید. حتی ممکن است مورد پیش پا افتاده‌ای نظیر حرکات بدن که بار معنایی مثبتی ندارد، برای شما گران تمام شود و شانس شما را در این شغل کم‌رنگ کند. پس بهتر است اطمینان حاصل کنید که نادانسته و ناخواسته لگد به بخت خود نمی‌زنید. توصیه می‌کنیم پیرامون مواردی که باید از آنها اجتناب ورزید نیز تحقیق کوچکی را ترتیب دهید چرا که نه تنها دانستن این موارد برای مصاحبه‌های شغلی بلکه زندگی شخصی‌تان نیز می‌تواند مثمر ثمر باشد.

3 – اگر اوضاع خوب پیش نمی‌رود، وا ندهید

اگر به خوبی خود را آماده کرده باشید، در جلسه‌ی مصاحبه همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت. اما، اگر سئوال بدی بپرسید یا اینکه نتوانید آن طور که باید و شاید ظاهر شوید، یا بیش از آنچه که باید در تعریف نقاط مثبت شخصی‌تان اغراق کنید، بهتر است ترفندهایی را در آستین داشته باشید تا سریعاً اوضاع را به نفع خود فیصله داده و همه چیز را به حالت بهینه‌ای ختم به خیر کنید. اگر تصور می‌کنید که گند زده‌اید، بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید و اگر امکان دارد، وقت مصاحبه‌ی مجددی را مطالبه کنید تا در جلسه‌ی بعدی همه چیز را ماله بکشید!

2 – پیگیری را فراموش نکنید

شرکت در مصاحبه آخرین گام شما نیست! بهتر است پس از آنکه مدت زمان نه چندان طولانی از مصاحبه گذشت، دوباره با آنها تماس گرفته و پیگیر امور مربوطه باشید. بدین ترتیب نه تنها آنها شما را از یاد نخواهند برد، بلکه رزومه‌ی شما را دور نیانداخته و حفظ خواهند کرد. بدین ترتیب حتی اگر در این فرصت شغلی کاری از پیش نبرید، در فرصت‌های آتی ممکن است قرعه به نام شما بیافتد. بهتر است برای اولین پیگیری نامه‌ای الکترونیکی برایشان فرستاده و از بابت فرصت شرکت در مصاحبه تشکر کنید. راستی فراموش نکنید چوب خط این نامه‌نگاری‌ها را داشته باشید، و همیشه هم از یک طریق وارد نشده و شیوه‌های گوناگونی را به کار ببندید.

1 – اگر استخدام نشدید علت و معلول را جویا شوید

اگر بنا به هر دلیلی با وجود موفقیت آمیز بودن مصاحبه‌ی شغلی نتوانستید فرصت شغلی مورد نظر خود را تصدی کنید، بکوشید تا علت این ناکامی را جویا شوید. از این گذشته بهتر است تا جلسه‌ی مصاحبه را به خاطر آورده و آنچه که در آن روز اتفاق افتاده را مرور کنید. بدین ترتیب می‌توانید تا حدودی علت این شکست را پیدا کنید. حقیقت این است که نامرتب بودن لباس و ظاهر فرد، استفاده از کلمات نامناسب و یا اشتباه در دستور زبان می‌تواند از جمله مواردی باشد که موجب کم شدن شانس موفقیت در مصاحبه‌های شغلی می‌شود. پوشیدن کت و شلوار یا پوشش رسمی آبی رنگ، یکی از ترفندهایی است که می‌تواند تصویر خوبی در ذهن مخاطب بسازد، چرا که این رنگ نماد اعتماد و اتکا است و می‌تواند شخصیت بهتری از شما را نشان دهد.

مقاله‌های بیشتری که در این رابطه به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • ۵ اشتباه رایج در مصاحبه‌های شغلی
  • ۱۰ نکته ارزشمند برای کسانی که در دنیای دیجیتال به دنبال شغل می‌گردند 
  • ۱۰ نکته ارزشمند برای کسانی که در دنیای دیجیتال به دنبال شغل می‌گردند 
  • 10 روش برای دستیابی به شغل مورد علاقه‌تان
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات