مقایسه تخصصی نکسوس 7 و کیندل فایر HD 7: کدام یک گزینه بهتری است؟

شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۶
مطالعه 7 دقیقه
بازار تبلت 7 اینچی برخلاف چیزی که مرحوم استیو جابز تصور می‌کرد تبدیل به یک بازار داغ شده است.
تبلیغات

تقریبا تمام شرکت‌های بزرگ این حوزه، به غیر از اپل با قدرت تمام وارد این بازار شده‌اند و این‌طور که به نظر می‌رسد، قیمت 199 دلاری که اولین بار آمازون ارایه کرد، تبدیل به یک استاندارد در این بازار شده است. فعلا قبل از ورود آیپد مینی اپل دو محصول بسیار داغ این بازار،‌ نکسوس 7 و کیندل فایر HD هفت اینچی هستند. با زومیت همراه باشید تا مقایسه این دو تبلت ۷ اینچی را مشاهده نموده و بدانید که نباید فریب بعضی از اعداد و ارقام ارایه شده از سوی آمازون را بخورید.

زمانی که آمازون تبلت کیندل فایر را برای اولین بار در سال 2011 معرفی کرد، به سرعت این تبلت به دلیل قیمت بسیار مناسب 199 دلاری و امکانات مناسب تبدیل به داغ‌ترین تبلت 7 اینچی شد. اما صاحب این عنوان پس از معرفی نکسوس 7 تغییر کرد و گوگل رهبر این بازار شد.

آمازون نیز برای اینکه نبرد را به گوگل نباخته باشد سریعا مدل جدید کیندل فایر را با تجهیزات و امکانات بهبود یافته و نرم‌‎افزار پیشرفته‌تر به علاقه‌مندان معرفی کرد و همزمان قیمت 199 دلار را بدون تغییر باقی گذاشت. به هر حال این تبلت یک رقیب جدی در مقابل نکسوس 7 است و مقایسه این دو برای بسیاری از ما جای سوال دارد، اینکه کدامیک واقعا مناسب ما است؟ در ادامه خلاصه‌ای از مزایا و معایب هر دو تبلت را بیان خواهیم کرد و در نهایت با مقایسه قدرت پردازش و مشخصات فنی (که اولین بار به این شکل در کنار هم قرار داده شده است)، نتیجه‌گیری خواهیم نمود.

کیندل فایر HD

مزایا:

اگر معیار اصلی شما سرگرمی و امکانات چند رسانه‌ای است، کیندل فایر را دوست خواهید داشت. این تبلت از اکوسیستم بسته اما کامل آمازون استفاده می‌نماید که شامل کتابخانه الکترونیکی (Kindle E-Books)، فروش موسیقی (Amazon MP3s)، بخش فروش ویدیو و فیلم (Amazon Video on Demand) و فروش اپلیکیشن آمازون است.  همچنین اعضاء سرویس Amazon Prime که هر سال 79 دلار هزینه می‌کنند از طیف وسیعی از امکانات رایگان همانند ویدیو و فیلم مجانی و اجاره کتاب رایگان برخوردار هستند. هرچند باید دید که آیا امکان استفاده از این اکوسیستم در ایران وجود دارد یا خیر، چرا که آمازون این سرویس‌ها را در این کشور ما ارایه نمی‌کند.

یک امکان جدید در این تبلت به والدین اجازه می‌دهد که حداثکر زمان استفاده روزانه را برای تبلت تعیین کنند تا فرزندان نتواند بیشتر از آن با تبلت کار کند. این موضوع در کنار امکاناتی که مخصوص کودکان طراحی شده است می‌تواند این تبلت را برای والدین سختگیر تبدیل به یک وسیله آموزشی ایده‌ال برای کودکان تبدیل کند. امکانات دیگری همچون Whispersync به گیمر‌ها اجازه می‌دهد که بازی‌ها و روند انجام شده در آنها را ذخیره کنند و در زمانی دیگر به آن ادامه دهند، یا کسانی که به کتابخوانی علاقه دارند مطالعه کتاب الکترونیکی و یا گوش دادن به کتاب صوتی را از همان نقطه‌ای که آنها را قبلا رها کرده‌اند، ادامه دهند.

سرویس دیگری که برای این تبلت طراحی شده  X-Ray نام گذاری شده که شباهت زیادی با Smart Glass مایکروسافت دارد و مشخصات و اطلاعات مربوط به کتابی که در حال مطالعه یا فیلمی که در حال تماشای آن هستید را برایتان نمایش می‌دهد.

در زمینه سخت‌افزاری این تبلت در حجم 32 گیگابایتی با قیمت 249 دلار عرضه می‌شود که نکسوس 7 با چنین حجم حافظه‌ای ارائه نمی‌شود. همچنین پورت HDMI در این تبلت وجود دارد که کاربری چند رسانه‌ای‌ آن را باز هم بهبود می‌بخشد. صفحه نمایش این تبلت نیز برای افزایش کیفیت و کاهش انعکاس نور به شیشه آن لمینت شده است و هیچ فاصله هوایی میان شیشه و پنل نمایشگر وجود ندارد، که موجب افزایش کیفیت تصویر نمایشگر می‌شود. همچنین سیستم زد انعکاس پولاریزه کننده نیز (تکنولوژی شبیه ClearBlack نوکیا) در این تبلت قرار دارد که باز هم به کیفیت نمایش تصاویر کمک می‌کند. در نهایت نیز دو آنتن Wi-Fi روی این تبلت نصب شده که نتیجه آن سرعت و کیفیت بهتر اتصال به شبکه اینترنت خواهد بود.

معایب:

مهمترین مشکل کیندل فایر HD چه مدل ۷ اینچی و چه ۸.۹ اینچی، بسته بودن اکوسیستم آن است. در مورد اپل شاید بسته بودن آنقدر به کاربر لطمه وارد نکند اما در مورد کیندل به دلیل نوپا بودن این اکوسیستم هنوز قدرت کافی برای رفع همه نیازهای کاربران وجود ندارد. اگر به دنبال اپلیکیشن‌های خیلی خاص هستید و یا می‌خواهید هر چیزی که در دنیای سرگرمی بوجود آمده در اختیار شما باشد باید به سراغ پلتفرم‌های دیگر مانند گوگل و اپل بروید.

مشکل عمده دیگر نبود سنسورهای متعدد و قابلیت‌های سخت‌افزاری زیاد در کیندل فایر است که همگی در نکسوس 7 وجود دارند. قابلیت‌هایی مانند قطب‌نمای دیجیتال، NFC و GPS در کیندل فایر وجود ندارد. علاوه بر این کلا آمازون اپلیکیشن نقشه و یا مسیریاب را در سیستم خود نصب ننموده است.

نکسوس 7

مزایا:

این تبلت با همکاری گوگل و شرکت تایوانی اسوس طراحی و تولید شده است. از به روز‌ترین سیستم عامل گوگل یعنی نسخه 4.1 استفاده می‌نماید که از امکانات وسیعی مانند دستورات صوتی، NFC و دستیار هوشمند و حساس به محتوای Google Now بهره‌مند است. امکاناتی همچون نقشه گوگل و GPS برای کاربران بسیار کاربردی است. همچنین طیف بسیار وسیعی از اپلیکیشن‌ها برای این پلتفرم در گوگل پلی وجود دارد. اپلیکیشن‌هایی که برای تبلت گوگل خریداری شده‌اند به راحتی در دستگاه‌های دیگری اندروید نیز قابل استفاده هستند و عمیقا با سرویس‌های دیگر گوگل مانند Gmail، Calender، Docs و گوگل Drive یکپارچه شده‌اند.

معایب:

شاید بسیاری از ما رابط کاربری گوگل را دوست داشته باشیم، اما این رابط کاربری تا حدی پیچیده‌تر از رقبا است و برای کاربران عادی تا حدی استفاده از آن آسان نیست. نسخه 199 دلاری این تبلت تنها 8 گیگا بایت حافظه داخلی دارد که نصف معادل 7 اینچی آمازون است. در زمینه محتوای چند رسانه‌ای موسیقی، فیلم و کتاب نیز گوگل از آمازون کم‌تجربه‌تر است و باید در این زمینه بهبودهایی انجام دهد. نکته منفی دیگر نبود پورت HDMI می‌باشد که از قدرت چندرسانه‌ای بودن این تبلت می‌کاهد، هرچند از طریق ارتباط بدون سیم امکان انتقال تصویر وجود دارد.

مقایسه مشخصات فنی

مقایسه بنچ مارک‌های واقعی

در بسیاری از مقالات و منابع به قدرت پردازش OMAP 4470 که در مدل 8.9 اینچی کیندل فایر بکار گرفته شده، توجه شده است، و آمازون نیز در کنفرانس خود بر روی این پردازنده تاکید بیشتری داشته بود. اما در واقع پردازنده مدل 7  کیندل فایر اچ دی OMAP 4460 می‌باشد که کاملا با مدل 4470 تفاوت دارد. قدرت پردازش مدل 4460 بیشتر به Tagra 2 نزدیک است تا اینکه حتی بتواند Tagra 3 را شکست دهد. بنابراین اگر قدرت پردازش برای شما مهم است و قصد هزینه 199 دلار برای تبلت دارید حتما به ادامه مقاله نگاهی بیاندازید.

باید توجه داشت که متاسفانه آمازون برای تبلیغات تنها از پردازنده 4470 در کنفرانس خود برای نشان دادن عملکرد پردازش استفاده کرد و همچنین میزان سرعت Wi-Fi نکسوس 7 را نیز 22 مگابیت در ثانیه اعلام کرد که در تست‌های انجام شده در وب سایت بسیار معتبر Anandtech این ادعا رد شده است. سرعت انتقال اطلاعات وای فای نکسوس 7 در واقع 32 مگابیت در ثانیه است و با کیندل فایر HD برابر می‌باشد (البته با استناد به اعداد و ارقام اعلام شده از سوی آمازون).

در زیر در جدولی که توسط زومیت گرداوری شده است می‌توانید عملکرد پردازنده‌ها را مقایسه کنید:

GLBenchmark 2.1 Egypt Standard (رزولوشن طبیعی دستگاه)

GLBenchmark 2.1 Pro Standard (رزولوشن طبیعی دستگاه)

GLBenchmark 2.1 Egypt 720p Offscreen

GLBenchmark 2.1 Egypt 720p Offscreen

SunSpider Javascript (امتیاز پایین تر بهتر)

Rightware BrowserMark (امتیاز بالاتر بهتر)

The new iPad

60

60

140

251

1795

99935

iPad 2

59

60

90

147

1821

102148

Kindle 7 Inch HD OMAP 4460

22

39

28.7

41.2

~1881

100268

Kindle 8.9 inch HD OMAP 4470

53.5

58.6

60.6

117.3

~1602

131592

Tagra 3-T30L Nexus 7

52.1

57.8

63.2

81.8

1665

128474

در نمودارهای زیر می‌توانید قدرت گرافیکی متوسط کیندل فایر HD هفت اینچی را مشاهده کنید:

همانطور که مشاهده کردید این کیندل فایر 299 دلاری با صفحه نمایش 8.9 اینچی است که از نکسوس قدرت پردازش بیشتری دارد و نسخه 7 اینچی از قدرت کمتری در تمام جوانب برخوردار است و برای کاربران ایرانی که از خدمات آمازون بی‌بهره هستند، سخت افزار مهمتر است. متاسفانه در رسانه‌ها و تبلیغات آمازون به ضعف در قدرت پردازش و قدیمی بودن سیستم-روی-یک-چیپ OMAP 4460 اشاره‌ی چشمگیری نشده است. این SoC از پردازنده گرافیکی بسیار قدیمی SGX540 استفاده می‌کند که در سال 2012 نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز کاربران باشد.

نتیجه گیری

اگر به دنبال یک تبلت خوب ارزان قیمت در ایران هستید، (البته در شرایط فعلی نمی‌توان تبلت ارزان پیدا کرد) تبلت ۷ اینچی Kindle Fire HD گزینه مناسبی برای شما نیست، چرا که امتیازهای آن بیشتر در بخش خدمات آمازون خلاصه می‌شود که در ایران تقریبا کاربردی ندارند، حتی از دید سخت‌افزاری و قدرت پردازش نیز نکسوس ۷ برتر میدان است. تنها مشخصه این تبلت که ممکن است در ایران به کار آید وجود پورت HDMI و حافظه داخلی بیشتر(به نسبت قیمت برابر) است که باز هم آنقدر چشمگیر نیستند که نکسوس را کنار بزنند. به نظر ما برای کاربران ایرانی هنوز نکسوس ۷ در میان تبلت‌های اندرویدی گزینه مناسب‌تری است. نظرشما در این رابطه چیست؟

منبع AnandTech CNET

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات