گوگل سرویس VirusTotal، اسکن آنلاین ویروس، بدافزار و لینک‌های اینترنتی را خرید

شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۷
مطالعه 3 دقیقه
به تازگی گوگل، غول جستجوگرهای اینترنتی دست به خریداری سرویس ضد ویروس، بدافزار و اسکنر لینک‌های اینترنتی VirusTotal زده است.
تبلیغات

سرویس VirusTotal که پیش‌تر از برخی ابزارآلات گوگلی همچون App Engine و Google Storage استفاده می‌کرد هم‌اکنون یکی دیگر از دارایی‌های گوگل به حساب می آید. علی رغم این خریداری قرار است که VirusTotal همچنان به صورت مستقل به فعالیت‌های خود ادامه داده و همکاری‌های خود را با سایر شرکت‌های تولید کننده محصولات آنتی ویروس ادامه دهد.

هنوز جزئیاتی از تبادل مالی صورت گرفته برای این منظور از سوی هیچ یک از طرفین به بیرون درز نکرده است. با این وجود VirusTotal که از سال 2004 میلادی آغاز به فعالیت کرده، خود را «شرکتی با منابع محدود» توصیف کرده است. هنر VirusTotal استفاده از تعداد زیادی از موتورهای ضد ویروس ثالث برای حفظ امنیت کاربران است. به طوری که استفاده کنندگان می توانند فایل‌های مورد نظر خود را در این سایت آپلود کرده و آنها را از نظر امنیتی-ویروسی بررسی کنند.

از این گذشته، VirusTotal به کاربران خود این اجازه را می‌دهد تا لینک سایت‌های مشکوک را برای بررسی خطرهای احتمالی - همچون بدافزارهای معمول - وارد کرده و بررسی کنند. این سرویس مفید اینترنتی همچنین افزونه‌ای خاص برای مرورگرهایی چون گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر  دارد.

سخنگوی شرکت گوگل به طور رسمی این خرید را تایید کرده و در بیانیه ای اذعان می کنند که:

امنیت مقوله‌ای مهم برای ماست. تا به امروز میلیون‌ها دلار خرج حفظ امینت آنلاین کاربران خود از گزند مخاطرات گوناگون کرده‌ایم. VirusTotal نیز که سابقه خوبی در این زمینه دارد گزینه مناسبی برای پشتیبانی و حمایت از امنیت کاربران است. تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های مورد نیاز این سرویس را تامین کنیم تا به حفظ امنیت بیش از پیش فضای وب منتج شود.

هنوز مشخص نیست که گوگلی‌ها چگونه یا چطور می‌خواهند این حمایت‌ها را از سرویس VirusTotal به عمل آورند. از این گذشته هیچ تصویر مشخصی از نحوه‌ی بکارگیری سرویس‌های VirusTotal در محصولات گوگل قابل تصور نیست. برخی کارشناسان گمان می‌کنند به زودی ابزار داخلی جدیدی به مرورگر کروم اضافه می‌شود که نه تنها امنیت کاربران در وب گردی‌ها را تامین می‌نماید که هماهنگی کاملی با کلیه محصولات این شرکت همچون جستجوی اینترنتی، سرویس جیمیل و غیره خواهد داشت.

VirusTotal نیز در بیانیه‌ای رسمی که بخش‌هایی از آن در ادامه به حضور ارائه می‌شود، بر اهداف عالیه خویش پافشاری کرده و امکان بهره‌مندی از امکانات و همکاری با گوگل را فرصتی مغتنم برای نیل به این مهم برشمرده‌اند:

هدف ما ساده و سر راست است: حفظ امنیت آنلاین شما کاربران گرامی. تاکنون سخت کوشیده‌ایم تا از ارتقای روز افزون سرویس‌های خویش اطمینان حاصل کنیم. اما متاسفانه چالش عمده به عنوان شرکتی کوچک با منابعی محدود همانا غلبه بر کمبودهای همیشگی است. به همین خاطر بر خود می‌بالیم که شرکت گوگل از این پس به عنوان حامی همیشگی VirusTotal اقدام به تامین نیازهای این کمپانی کوچک نموده است. مطمئناً این خبری خوب برای شما و خبری ناخوشایند برای بدافزارسازان است چرا که: ابزار ضدبدافزارمان از این پس با سرعت و قدرت بیشتری از نظر کیفی ارتقا یافته و زیرساخت های گوگل به ما این اجازه را می دهد تا هر زمان که اراده کردید در کنارتان باشیم.علی رغم این خریداری، VirusTotal می‌کوشد تا به طور مستقل به فعالیت های ارزنده خویش ادامه داده و همچنان بر همکاری های تعاملی خویش با سایر شرکت‌های تولید کننده ضدویروس و متخصصان این عرصه ادامه دهد. این برهه زمانی حقیقتاً گامی بلند به سوی اهداف عالیه VirusTotal خواهد بود چرا که با یکپارچگی با گوگل که سالهاست دغدغه حفظ امنیت آنلاین کاربران را در سر دارد، مطمئنیم که می‌توانیم بیش از پیش و بهتر از هر زمان دیگری به آرمانهای خود جامه ی عمل بپوشانیم.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا گوگل می تواند با بهره مفید از امکانات VirusTotal و تقویت آنها هر چه بیشتر ما را در برابر انواع حمله و هجوم های اینترنتی مصون نگاه دارد؟

شاید بد نباشد شما هم قبل از مراجعه به وب‌سایت‌های تازه و ناشناس ابتدا آدرس آن را در سایت VirusTotal وارد کرده تا از سلامت آن مطمئن شوید.

به‌‌روزرسانی: ظاهرا VirusTotal به کار خود خاتمه داده و حتی دامنه‌ی آن برای فروش گذاشته شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات