لومیا 920 نوکیا دارای دوربین PureView است، اما این دوربین آنچه تصور می‌کنید، نیست!

پنج‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۸
مطالعه 4 دقیقه
شب گذشته نوکیا،‌تلفن لومیا ۹۲۰ را با دوربین Pureview معرفی کرد، اما Pureview به چه معنا است و چه تأثیری در کیفیت عکس و فیلم دارد؟ در این مقاله‌ به توضیح اینکه واقعا تکنولوژی PureView به چه مواردی مربوط می‌شود، می‌پردازیم. لومیا 920 یکی از پیشرفته‌ترین محصولات نوکیا است. بدون شک یکی از مهم‌ترین موارد متمایز کننده و نوآورانه این تلفن، دوربین 8.7 مگاپیکسلی آن است. در ادامه مطلب متوجه خواهید شد که این تکنولوژی تنها به معنای رزولوشن بالا و سنسور بزرگ‌تر نیست.
تبلیغات

لومیا سرشار از مشخصات فنی جدید و پیشرفته است، یکی از آن‌ها دوربین 8.7 مگاپیکسلی با لنز Carl Ziess است و با پسوند PureView همانند مدل سیمبین 808 PureView به بازار عرضه خواهد شد. اما مدل 808 دارای تفاوت‌های فاحشی با لومیا ۹۲۰ است. همین عامل باعث شد به این فکر کنیم که واقعا PureView در لومیا 920 چه معنایی دارد.

مقاله‌های مرتبط:

    خصوصیت دوربین تلفن 808 Pureview نوکیا رزولوشن 41 مگاپیکسلی در کنار اندازه بسیار بزرگتر سنسور بوده است. سنسور دوربین موبایل‌های دیگر واقعا درمقابل 808 به زانو درآمده‌ است. این رزولوشن بالا امکانات فراوانی از جمله بزرگنمایی دیجیتال بدون افت کیفیت را دراختیار کاربران قرار می‌داد.

    pureview-liveblog

    نوکیا با استفاده از ترکیب چند پیکسل و خلق یک پیکسل با رنگ و حساسیت بهتر، موجب ایجاد عکس‌های 5 و 8 مگاپیکسلی می‌شد که از لحاظ گستره دینامیک و حساسیت به نور کم با اختلاف زیادی دیگر تلفن‌های هوشمند را شکست می‌دهد. اما مشکل اینجا بود که Pureview 808، یک تلفن هوشمند خوب نبود و سیستم‌عامل قدیمی حتی با رابط کاربری جدید نیز، توان جذب بازار از دست رفته را نداشت. همین موضوع بسیاری از علاقه‌مندان نوکیا و کلا تکنولوژی را به فکر واداشت، که این تکنولوژی در کنار یک سیستم‌عامل مناسب چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

    لومیا 920 همان رویا را پاسخ داده است، تلفن هوشمندی فوق‌العاده به همراه تکنولوژی PureView. اما به جای استفاده از سنسور 41 مگاپیکسلی غول‌پیکر، آن‌ها از یک کودک 8.7 مگاپیکسلی استفاده شده است. در مدل 808 شما انتخاب‌های بسیاری به دلیل این رزولوشن بی‌نظیر و اندازه سنسور (اندازه بزرگتر به معنای کنترل بیشتر روی عمق میدان است) به کاربر می‌داد.

    اما نوکیا به این نگرانی پاسخ داده و گفته است که این دوربین از یک سیستم لنز شناور ضد لرزش بهره‌مند است که از تعدادی فنر کوچک برای ثابت نگه داشتن لنز و سنسور استفاده می‌کند. این موضوع بسیار اهمیت دارد که سیستم ضد لرزش خوب عمل کند، چراکه می‌تواند کاستی‌های سنسور ضعیف‌تر را تا حد زیادی جبران کند. به این صورت که با ثابت نگه داشتن سیستم دوربین، شاتر می‌تواند مدت بیشتری باز بماند و تصویری شفاف‌تر را در نور کم ذخیره می‌کند. همچنین در فیلم‌برداری نیز این موضوع به کمک کاربر خواهد آمد و تصویر شفاف‌تری نتیجه می‌دهد. همچنین این سیستم ضد لرزش باعث ایجاد اپلیکیشن‌های جدید مانند حذف اشیاء متحرک از تصویر شده است. در کنار این امکانات رابط کاربری دوربین نیز بهبود یافته است و این دوربین قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن Full HD را نیز ارایه می‌کند.

    Pureview نوکیا

    همان‌طورکه Marko Ahtisaari مدیر طراحی نوکیا اعلام کرده، تمامی سیستم‌های دوربین جدید نوکیا با برند(PureView) به بازار خواهند آمد، چه سنسور جدیدی داشته باشند و چه سیستم ضدلرزش آن‌ها جدید باشد که لازمه آن استفاده از سیستم لنز کاملاً متفاوت است.

    مشخصات فنی مهم نیست، مهم فایده تکنولوژی برای مصرف‌کننده است، دستگاه PureView به این معنا است.

    در مورد لومیا 920 بیشتر صحبت بر سر سیستم ضدلرزش اپتیکال این دوربین است. امکانی که در هیچ یک از تلفن‌های هوشمند بازار وجود ندارد. سیستم ضد لرزش اپتیکال سال‌ها قبل موجب افزایش کیفیت دوربین‌های جیبی شده است و این بار این تکنولوژی به شکلی پیشرفته تر برای اولین بار به وسیله لومیا 920 وارد بازار موبایل گشته است. مدیر طراحی نوکیا Ahtisaari گفت که این امکانی است که لومیا 920 را تبدیل به یک موبایل PureView می‌کند. لیست مشخصات فنی مهم نیست، مهم فایده تکنولوژی برای مصرف‌کننده است. پیام نوکیا این است که مسایل مهم‌تر از مگاپیکسل بیشتر وجود دارد و یک عکس خوب به عوامل دیگری غیر از آن نیاز دارد.

    در لومیا 920 ما روی شفافیت سیستم ضد لرزش اپتیکال تمرکز داشتیم، اینکه چگونه سیستم لنز شناور باشد تا بتوان آن را به بهترین شکل تنظیم کرد. مورد بعدی مورد نظر ما، عملکرد در نور کم بوده است. این ۲ مورد اولویت ما هستند و هرچه به جلو برویم نتیجه آن را بیشتر خواهیم دید.

    نوکیا معتقد است که این سیستم اپتیکالی ضد لرزش و نرم‌افزار دوربین برای ایجاد تمایز کافی است. به هر حال اختلاف کیفیت عکس‌های گرفته شده با لومیا 920 و گلکسی اس 3 نسبتاً واضح است. در آخر Ahtisaari اضافه کرد:

    این محصول بهترین تجربه PureView را ارایه می‌دهد.

    شاید نوکیا ذهنیت ما را نسبت به برند PureView تا حدی تغییر داده است، اما اگر نوکیا بتواند نتیجه مورد نظر از این تکنولوژی را در لومیا 920 بگیرد، دیگر سخنی باقی نخواهد ماند و لومیا 920 به یک محصول با ارزش بدل خواهد شد. قضاوت نهایی را بگذارید بعد از انتشار این تلفن هوشمند و بررسی کامل آن ارائه دهیم.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات