۵ اپلیکیشن فوق‌العاده برای کتابخوانی در آیفون

سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۶
مطالعه 4 دقیقه
اهل کتاب خواند در آیفون خود هستید و به دنبال بهترین اپلیکیشن‌های کتاب‌خوان در iOS می‌گردید؟
تبلیغات

اگر از بحث قابلیت‌ و امکانات مختلف سیستم‌عامل‌ گوشی‌های هوشمند بگذریم، یکی از نقاط قوت و عوامل موفقیت جنبی iOS را می‌توان مجموعه گسترده و متنوع اپلیکیشن‌های آن دانست. مجموعه‌ای که حقیقتاً پاسخگوی اغلب نیازهای کاربران خود بوده و دستگاه شما را به یک همه‌کاره تبدیل می‌کند. یکی از محبوب‌ترین گروه اپلیکیشن‌های فعلی کتابخوان‌ها هستند. اپلیکیشن‌هایی که باب میل علاقه‌مندان به مطالعه و یادگیری می‌‌باشند. در این مقاله، با ۵ اپلیکیشن عالی، برای کتابخوانی در آیفون آشنا خواهید شد.

در حالی که آیپد و iBookStore آن خیلی‌ها را به خود مشغول کرده است، آن دسته از کاربرانی که‌ ترجیح می‌دهند برای کتابخوانی از آیفون و آی‌پاد تاچ استفاده کنند، همچنان می‌توانند از اپلیکیشن‌های کتابخوان (e-book reader) موجود در AppStore استفاده نمایند.

هرچند بعید به نظر می‌رسد کسی بخواهد یک رمان (مثلاً چیزی در حد و‌اندازه جنگ و صلح) را در آیفون خود به پایان برساند، اما در دسترس بودن چند کتاب الکترونیکی برای مطالعه سریع و روزنامه‌وار در مترو یا در زمان صرف ناهار در محل کار، امتیاز فوق‌العاده‌ای است. شاید هم از همین طریق بتوان چیزهای تازه‌ای یاد گرفت.

در ادامه با ۵ اپلیکیشن رایگان کتابخوانی در آیفون آشنا خواهید شد، که به کمک آن‌ها می‌توانید از قابلیت‌های دستگاه خود در کتابخوانی استفاده کنید. در پایان هم می‌توانید هر کدام را که بیشتر دوست دارید انتخاب کرده و با دانلود یک کتاب فوق‌العاده از آن لذت ببرید. (برای دانلود هر کدام از این نرم‌افزارها برروی عنوان آبی رنگ هر کدام کلیک کنید تا به صفحه مربوط به دانلود آن در آیتیونز ارجاع داده شوید.)

1. B&N e-Reader

iphone-reading-1-bn

این اپلیکیشن را انتشارات معروف بارنز‌اندنوبل (Barnes & Noble) به همراه ۵ عنوان کتاب کلاسیک و یک نسخه رایگان از فرهنگ‌لغت جیبی معروف Merriam-Webster عرضه نموده است. توانایی تغییر رنگ زمینه و فونت کتاب‌ها، احتمالاً از ویژگی‌های مورد علاقه بسیاری از کاربران باشد. همانطور که در تصویر بالا نیز مشاهده می‌کنید، رابط گرافیکی زیبا و نحوه مرور کتاب‌ها در کتابخانه این نرم‌افزار می‌تواند شما را شگفت‌زده کرده و لذت کتابخوانی با این برنامه را دو چندان نماید.

بارنز‌اندنوبل شرکت Fictionwise، سازنده این اپلیکیشن (که هم‌اکنون از طریق AppStore قابل دسترس است) را خریداری کرده است.

2. کیندل، نسخه آیفون

این اپلیکیشن برای کسانی که کیندل ندارند هم مناسب است. ولی برای‌ آن دسته از کاربرانی که در حال استفاده از اکوسیستم کیندل هستند، به واسطه امکان Whispersync (سیستم همگام سازی کیندل) فوق‌العاده خواهد بود.

Whispersync به شما این امکان را می‌دهد تا بدون ایجاد کوچکترین مشکل، هنگام مطالعه، بین دستگاه کیندل و این اپلیکیشن جابه‌جا شوید. این سیستم همگام‌سازی، می‌داند که کاربر تا کجای کتاب را مطالعه نموده است. در نتیجه شما ‌می‌توانید برای مثال، بخشی از کتاب را به کمک کیندل آیفون و در مسیر بخوانید و سپس در محل استراحت خود، کیندل به شما این امکان را می‌دهد تا از همان جا که تاکنون خوانده‌اید، به مطالعه ادامه دهید که امکان هوشمندانه‌ای است.

ویژگی دیگر این اپلیکیشن، امکان قفل کردن صفحه‌نمایش در حالت عمودی (Portrait) و یا افقی (Landscape) است. در نتیجه اگر قصد دارید در هنگام خواب به خواندن ادامه دهید، چرخش نا‌خواسته صفحه شما را عصبی نخواهد کرد.

3. Stanza

در اکثر اپلیکیشن‌ها امکان دسترسی به عنوان کتاب‌ها وجود دارد، اما Stanza به‌ راحتی برای شما امکان دسترسی به پنجاه‌هزار عنوان کتاب رایگان پروژه گوتنبرگ و FeedBook را فراهم نموده است. علاوه بر این امکان انتخاب و خرید کتاب از همین تعداد کتاب موجود در فروشگاه‌های همکار نیز مهیا است.

یکی از نکات برجسته این اپلیکیشن، امکان عوض کردن صفحات کتاب به کمک کشیدن انگشت بر روی صفحه است. که برای علاقه‌مندان این امکان را فراهم می‌کند که تجربه ورق زدن صفحات یک کتاب کاغذی را تجربه کنند.

علاوه براین، ویژگی تغییر رنگ زمینه به سیاه و متون به سفید، برای مطالعه در تاریکی، احتمالاً شما را از غر و لندهای دیگران به خاطر نور زیاد صفحه نمایش، نجات خواهد داد.

4. Wattpad با بیش از صدهزار عنوان کتاب

نسخه آیفون Wattpad - انجمن اینترنتی کتاب‌های الکترونیکی - اپلیکیشنی محبوب است که تا به حال بیش از ۴ میلیون بار دانلود شده است.

تفاوت Wattpad با نمونه‌های مشابه، در این است که محتویات آن توسط کاربرانش تهیه شده‌ است.

محتویات این اپلیکیشن، مشابه یک مؤسسه انتشاراتی است. به این معنی که همه چیز در آن یافت می‌شود. از رمان و داستان‌کوتاه گرفته تا شعر و مقاله. محتویاتی که در این اپلیکیشن پیدا می‌کنید بیشتر از آن که نویسندگانی چون جی کی رولینگ مولف آنها باشند، توسط نویسندگان آماتور و غیر حرفه‌ای‌ نوشته شده‌اند که البته در میان آنها می‌توان آثار بسیار خوبی را پیدا کرد.

اگر علاقه‌ای به کتاب‌های داستان ندارید و یا به رعایت حقوق معنوی نویسنده و ناشر اثر (Copyright) اعتقاد دارید، احتمالاً باید از این یکی چشم‌پوشی کنید.

۵. کتاب‌های الکترونیکی کوبو (Kobo)

کوبو، یک کتابخانه الکترونیکی خوش‌ساخت و زیبا است که بر روی کتاب‌های جدید و نیز کتاب‌های پرفروش بازار تمرکز کرده است.

کوبو با محیط درخشان و رابط کاربری پر از عکس خود، از تخفیف فروش (در مواردی تا ۶۰٪) نیز برخوردار است. ادعایی که به نظر مبالغه‌آمیز می‌رسد.

در حالی که هر هفته، یک کتاب رایگان در کوبو ارائه می‌شود، این اپلیکیشن برای افرادی که اهل مطالعه گاه‌به‌گاه بوده و به دنبال یک غذای روح ارزان‌قیمت و منظم هستند نیز مناسب است.

پس از آمازون و بارنزاندنوبل، کوبو جامع‌ترین کتابخانه الکترونیکی را دارد که با استفاده از اپلیکیشن‌های اندروید و iOS و همچنین دستگاه‌های کتابخوان مخصوص خود، آن را گسترش می‌دهد. حتی یک نرم‌افزار کوبو برای PC نیز وجود دارد.

یک پیشنهاد ویژه: کتاب‌های کتابخانه دیجیتال بین‌المللی کودکان (ICDL)

این اپلیکیشن، در حال حاضر، فقط ۴ کتاب در خود جای داده است. دو کتاب محصول کشور آمریکا، یکی از کشور فلسطین و دیگری هم از کشور مغولستان.

کتابخانه دیجیتال بین‌المللی کودکان (International Children's Digital Library) فعلاً بخش کوچکی از مجموعه جهان‌گستر خود از کتاب‌های مخصوص کودکان را به آیفون آورده است، اما وعده داده که این تعداد را افزایش خواهد داد.

در آینده‌ای نه چندان دور باید منتظر افزایش حجم کتا‌ب‌ها در کتابخانه این نرم‌افزار باشیم، چرا که هم اکنون در ابتدای راه است و شاید روزی به بزرگترین منبع اختصاصی کتاب الکترونیکی کودکان تبدیل شود.

شما کدامیک از App‌های فوق را تجربه کرده‌اید؟ آیا اپلیکیشن‌های مشابهی می‌شناسید؟ چقدر با تلفن‌هوشمند خوب مطالعه می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات