۱۰ مورد از عجیب‌ترین اکتشافات سرویس‌های Earth و Maps گوگل

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۱
مطالعه 7 دقیقه
روزی روزگاری کاشفان و دریانوردان مدتهای مدیدی را در دریاها به کشتیرانی می‌پرداختند تا شاید گستره‌ی نقشه‌های آن روزگاران را وسعتی ببخشند و تازه‌های نایافته‌ای را برای پادشاهان خود به ارمغان ببرند. در همین راستا بود که ماژلان‌ها و کریستف کلمب‌ها جانفشانی کردند. اما امروزه ما در خانه گرم و نرم‌مان می‌نشینیم و به مدد گوگل، همه ی دنیا را می‌کاویم. گاه در این کندوکاو‌های دیجیتالی می‌توان به نقاط جالبی بر روی کره زمین رسید که شایان تامل و توجهی بیشتر هستند. در این مقاله ۱۰ مورد از اکتشافات بسیار جالب بشر، که از طریق دو سرویس محبوب Maps و Earth گوگل به آنها دست یافته را معرفی می‌نماییم.
تبلیغات

به تازگی ربکا مور، مدیر بخش اطلاع‌رسانی گوگل ارث در مصاحبه‌ای با سایت فناوری Mashable در اجلاس شبکه‌های اجتماعی خوب ۲۰۱۲ به بحث پیرامون توانایی‌های این ابزار پرداخته است. این بخش از گوگل حاوی بیش از ۸۰ میلیون کیلومتر داده مربوط به راه‌های سرتاسر جهان، چهارچوب‌های سه بعدی و بیش از ۲۰ پتابایت تصاویر ماهواره‌ای است.

اکنون هزاران نفر در سراسر جهان چشم به این تصاویر می‌دوزند تا شاید بتوانند جنبه‌های مخفی تازه‌ای از جغرافیای جهانی را رمزگشایی کنند. جالب اینجاست که این تلاش‌ها بی پاداش نمانده و رمز و رازهای بیشتری از هستی مورد مکاشفه قرار گرفته‌اند. در این مقاله برخی از آنها را از نظر می‌گذرانیم.

۱. بقایای کشتی S.S. Jassim

google-earth-maps-discoveries-1

در سال ۲۰۰۳ میلادی کشتی باری S.S. Jassim که متعلق به کشور بولیوی در امریکای لاتین بود، در آب‌های کم عمق تپه‌های مرجانی وینگیت ریف واقع در سواحل سودان برای همیشه به گل نشست. این کشتی باری یکی از بزرگ‌ترین قربانیان سوانح دریایی است که می‌توان آن را در گوگل ارث یافت.

۲. جنگل‌های بارانی کوه مابو

google-earth-maps-discoveries-2

محققان مرکز سلطنتی باغ گیاه‌شناسی کیو از ابزار گوگل ارث برای کاوش مناطق مرتفع قاره افریقا بهره‌برداری می‌کنند. در خلال همین بررسی‌ها بود که آنها موفق به یافتن مناطق سرسبزی بر بلندای کوه مابو در کشور موزامبیک شدند. با تحقیقات بیشتر مشخص شد که این منطقه سبز در جنوب قاره سیاه بزرگ‌ترین جنگل‌های بارانی منطقه است که پیش‌تر اثری از آن در منابع علمی‌وجود نداشته است.

۳. ویلای دو هزار ساله رومی‌

google-earth-maps-discoveries-3

لوکا موری، برنامه‌نویس ایتالیایی تباری که مشغول بررسی نقشه‌های شهر کوچک زادگاهش در گوگل ارث بود ناگهان با جسم بیضی‌شکل بزرگی در نزدکی شهر پارما مواجه شد. پس از بررسی‌های مختلف بالاخره مشخص شد که او بقایای یک رودخانه باستانی و روستاهای اطراف یک ویلای قدیمی‌دو هزار ساله مربوط به امپراطوری روم را کشف کرده است.

۴. مناطق مین‌گذاری شده در کامبوج

google-earth-maps-discoveries-4

هالو‌تراست، بزرگ‌ترین سازمان مدافع حقوق انسانی و مبارزه برای رفع مناطق مین‌گذاری شده است که به کمک ابزاری نظیر گوگل ارث می‌کوشد تا آگاهی‌های عمومی‌ در این رابطه را افزایش دهد. در همین راستا آنها مناطق مین‌گذاری شده در کامبوج و آنگولا را بر روی این نقشه نشانه‌گذاری کرده‌اند. جالب اینکه یکی از آلوده‌ترین مناطق به مین محدوده مرزی بین کامبوج و تایلند می‌باشد.

۵. جدیدترین اجداد انسانی!

google-earth-maps-discoveries-5

پروفسور لی برگر از دانشگاه ویتس‌واترسراند در آفریقای جنوبی موفق به ابداع شیوه‌ جدیدی برای کشف غارها آن هم از طریق تماشای تصاویر و مناظر موجود در گوگل ارث شده است. به همین طریق وی موفق شده تا بیش از ۶۰۰ غار کشف نشده را بیابد. جالب اینکه تمامی‌این غارهای دست‌نخورده در منطقه‌ای که از آن به «مهد بشر» یاد می‌شود قرار دارند و مملو از بقایا و فسیل‌هایی است که برای محققان دیرین‌شناس حائز اهمیت هستند. از همه مهمتر او موفق شده تا دو اسکلت تقریباً سالم دو میلیون ساله را در این غارها بیابد که می‌توان آنها را تازه‌ترین اجداد انسانی یافت شده تلقی کرد. خدا بیامرزدشان!

۶. دهانه‌ آتشفشانی کامیل

google-earth-maps-discoveries-6

یک محقق ایتالیایی موفق شده با کاوش‌های گوگل ارثی‌اش به این دهانه‌ آتشفشانی تاریخی دست پیدا کند، که می‌توان آن را یکی از نمونه‌هایی دانست که به خوبی در طول تاریخ باقی مانده است. اغلب اوقات این دست دهانه‌ها پس از گذشت مدت زمانی از بین می‌روند، ولی به نظر می‌رسد سنگ‌چین‌هایی که دورتادور دهانه کامیل وجود دارند، به حفظ آن کمک زیادی کرده است.

۷. تله ماهی‌گیری باستانی

google-earth-maps-discoveries-7

در سال ۲۰۰۹ میلادی عکاسانی که مشغول تصویربرداری هوایی بودند با تصاویر جالب توجهی در کناره رودخانه تیفی در ولز مواجه شدند. در این میان دکتر زیگی اوتو از کالج پمبروکشایر با پدیده‌ عجیبی در این تصاویر روبرو شد که نشانگر ساختاری ۲۶۰ متری (۸۵۰ فوتی) برای راحتی کار ماهیگیران منطقه بوده است. گفتنی است که قدمت این تله ماهی‌گیری باستانی به اوایل قرن یازدهم میلادی بازمی‌گردد.

۸. مناطق و مقبره‌های باستانی

google-earth-maps-discoveries-8

پروفسور دیوید کندی از دانشگاه وسترن استرالیا به کمک گوگل ارث به کاوش شبه جزیره عربستان پرداخته و در این میان توانسته سایت‌ها و مقبره‌های باستانی تازه‌ای را بیابد. وی موفق شده صدها مقبره‌ی تازه‌ را پیدا کند که در آن بین، برخی تا ۹۰۰۰ سال قدمت دارند.

۹. اهرام مصر

google-earth-maps-discoveries-9

آنجلا میکول، یکی از دیرین‌شناسانی است که از ابزارهای آنلاینی نظیر گوگل ارث برای یافتن سایت‌های کاوشگری باستانی کمک می‌گیرد. وی موفق شده است از این رهگذر تپه‌های ارزشمندی را در جنوب مصر کشف نماید. این تپه‌های فرسوده به شکل مثلث بزرگی هستند که عظیم‌ترین آنها دارای ۱۸۹ متر (۶۲۰ فوت) پهنا است و سه برابر اهرام بزرگ مصر می‌باشد. البته برای اینکه بفهمیم واقعاً این تپه‌ها هرمی‌ باستانی هستند نیاز به تحقیقات میدانی زیادی هست. این در حالی است که خانم میکول معتقد است شواهد وی یافته‌های بسیار واضحی هستند.

۱۰. اسب‌ دریایی کوتوله

google-earth-maps-discoveries-10

به تازگی گوگل مپ امکان تازه‌ای را برای کاربران خود فراهم کرده است که به کمک آن می‌توان نمای زیرآبی از اقیانوس را مشاهده کرد. در همین راستا در تحقیقات زیرآبی که بر روی تپه‌های دریایی «گریت بریر» در سواحل کوئینزلند استرالیا صورت گرفته است به نمونه‌ای از اسب‌دریایی کوتوله (که نمونه‌ای مشابه تصویر فوق است) در عمق ۹۰ متری (۳۰۰ فوتی) زیر سطح دریا رسیده‌اند. این دست اسب‌های دریایی عموماً تا طول ۱.۵ سانتی‌متر رشد می‌کنند. پیشتر این موجودات در جزایر مرجانی گوناگونی بالاخص در مالزی و ژاپن دیده شده‌اند، اما هرگز در آب‌های استرالیا مشاهده نشده بودند.

انتخاب زومیت: شهر گمشده‌ی آتلانتیس

google-earth-maps-discoveries-11-bonus

در سال ۲۰۰۹ میلادی مجموعه‌ای از الگوهای شبکه‌مانند در آب‌های ساحلی شمال آفریقا مشاهده شد که به نظر خیابان‌های شهر گمشده آتلانتیس می‌آمد.‌ اندک‌زمانی پس از بالا گرفتن حرف و حدیث‌ها در این رابطه گوگل اعلام کرد که الگوهای شبکه‌ای مورد بحث مربوط به مسیر حرکت کشتی‌های سونار بوده است! جالب اینکه در بروزرسانی‌های بعدی دیگر خبری از این خطوط نبود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات