با ۲۰ پین‌کد قابل هک در کارت‌های اعتباری آشنا شوید

جمعه ۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹
مطالعه 3 دقیقه
فناوری‌های دیجیتالی، زندگی امروز را بسیار راحت‌تر کرده است. این‌ روزها سفارش و خرید محصولات بدون نیاز به حمل پول امکان‌پذیر شده است. تقریباً همه از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند. ولی سهل‌انگاری در حفظ امنیت کیف‌های پول الکترونیکی، می‌تواند خطراتی را به‌ همراه داشته باشد. یکی از این سهل‌انگاری‌ها انتخاب نمودن پین‌کد ساده و قابل حدس است. با زومیت همراه باشید تا با ۲۰ پین‌کد قابل حدس و متداول آشنا شوید.
تبلیغات

حتماً تا به‌ حال درباره لزوم انتخاب کلمه‌ عبور مطمئن برای حساب‌های کاربری خود در اینترنت زیاد شنیده‌اید. اما کلمه‌‌ عبور‌های ۴ رقمی‌ مهمی‌نیز وجود دارند که در جیب شما قرار گرفته‌اند که احتمالاً نسبت به رایانه ثروت بیشتر و بهتری را در اختیار دیگران قرار می‌دهد.

بر اساس یک تحقیق انجام شده، ۲۷٪ از کاربران، تنها از ۲۰ پین‌کد برای کارت‌های اعتباری خود استفاده می‌کنند.

نیک بری، دانشمند علوم موشکی سابق و مدیرعامل شرکت Data Genetics، بر روی ۳.۴ میلیون پین‌کد مطالعه نموده و نتایج آن را در وبلاگ خود منتشر نموده است. بدون شک می‌توانید حدس بزنید که متداول‌ترین پین‌کد کدام بوده است.

بله، «۱۲۳۴» متداول‌ترین پین‌کد محسوب می‌شود. نکته جالب این است که این سری اعداد، پین‌کد ۱۱٪ (یعنی ۳۷۴ هزار نفر) از دارندگان کارت‌های اعتباری محسوب می‌شود.

مقام دوم در اختیار «۱۱۱۱» است که توسط ۶٪ (معادل با ۲۰۴ هزار نفر) از دارندگان کارت‌های ATM استفاده می‌شود.

جدول زیر، لیست ۲۰ پین‌کد متداول کارت‌های ATM را نمایش می‌دهد:

worst-pin-codes-1

احتمالاً با مشاهده این پین‌کدها، چندان متعجب نشده‌اید، برای مثال «۷۷۷۷» چون از عدد خوش یمن ۷ ساخته شده است، بسیار متداول می‌باشد، ولی وجود «۱۰۰۴» آن‌هم در مقام ششم تعجب برانگیز است چون‌ ترکیب آن، چینش خاصی بر روی صفحه‌کلید دستگاه ایجاد نمی‌کند.

بری اشاره می‌کند که پین‌کد «۱۰۰۴»، بیشتر در میان کاربران کره‌ای متداول است، چرا که‌ ترکیب صدای حاصله از ورود این ارقام، شبیه کلمه «فـرشته» است.

فارغ‌ از اطلاعاتی که از این تحقیق به دست آمده، نتایج آن را می‌توان یک هشدار تلقی نمود.

با توجه به اینکه پین‌کدها ۴ رقمی‌هستند، ۱۰ هزار‌ ترکیب گوناگون برای ساخت پین‌کد وجود دارد و طبیعتاً تا این لحظه همه آن‌ها استفاده شده‌اند ولی مسأله نگران‌کننده این است که طبق گفته بری ۵۰٪ از ما از ۴۲۶ پین‌کد متداول استفاده می‌کنیم.

وقتی یک کارت اعتباری داشته باشید، تا پیش از ضبط کارت توسط دستگاه، شما ۳ فرصت برای حدس زدن پین‌کد و دسترسی به پول‌های آن دارید. یعنی روشی شبیه دوئل معروف رولت روسی که هر سارقی را برای امتحان شانس خود تحریک می‌کند و در پایان هم چیزی را از دست نخواهد داد.

اما پایین‌ترین رتبه پین‌کد در تحقیق نیک بری، سری اعداد «۸۰۶۸» بود که تنها ۲۵ بار در بین ۳.۴ میلیون پین‌کد وجود داشت. البته به یاد داشته باشید که تحقیق بری بیشتر یک هشدار برای کاربران بوده و ما نباید پین‌کد خود را به «۸۰۶۸» تغییر دهیم، چون احتمالاً پس از انتشار نتایج تحقیق، این سری اعداد برای مدت طولانی در انتهای این لیست باقی نخواهند ماند و علاوه بر این ممکن است نتایج این تحقیق در دسترس سارقان نیز قرار گرفته باشد.

نظر شما چیست؟ آیا پین‌کد کارت‌های اعتباری شما در گروه ۲۰ پین‌کد متداول قرار دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات