بررسی اولترابوک 530U3C-A02 سری ۵ سامسونگ

پنج‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷
مطالعه 16 دقیقه
اولترابوک سبک و زیبای سری ۵ سامسونگ که مجهز به نسل جدید پردازنده‌های اینتل، Ivy Bride است را بررسی موشکافانه می‌کنیم.
تبلیغات

یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب یک لپ‌تاپ، قابلیت حمل آسان و وزن سبک آن است. اولترابوک‌ها نیز با تمرکز بر همین موضوع، روز به روز، نظر کاربران بیشتری را به خود جلب کرده و سهم بازار خود را افزایش می‌دهند. لپ‌تاپ‌های فوق‌العاده سبک و باریک و در عین حال قدرتمند که در انجام بسیاری از امور، خوب عمل کرده و به دلیل وزن سبک‌شان به‌راحتی حمل می‌شوند.

اولترابوک سری ۵ سامسونگ توسط شرکت هوردادرایان نماینده رسمی لپ‌تاپ‌های سامسونگ در ایران، دراختیار زومیت قرار گرفت تا مورد بررسی قرار گیرد.

لپ تاپ سامسونگ 530U3C-A02 مجهز به نسل سوم CPU اینتل، Ivy Bridge است. پردازنده ۲ هسته‌ای Core i5 این اولترابوک از پس اجرای سریع بسیاری از امور بر می‌آید. این محصول برخلاف بسیاری از لپ‌تاپ‌هایی که عنوان اولترابوک روی آن‌ها درج شده، تمام استانداردهای اولترابوک را دارا است و می‌توان آن را یک اولترابوک واقعی نامید.

لپ تاپ 530U3C مجهز به صفحه‌نمایش ۱۳.۳ اینچ، حافظه ذخیره‌سازی پرسرعت و کم‌مصرف SSD، پردازنده کم مصرف و قدرتمند، طول عمر باتری بالا (حدود ۵ ساعت) و از همه مهم‌تر وزن و ضخامت بسیار کم است. همه این‌ها باعث شده تا 530U3C به یک ابزار قابل حمل و توانمند بدل شود. اما حالا نوبت بررسی دقیق این محصول است در ادامه با زومیت همراه باشید.

طراحی ظاهری

سامسونگ جنس بدنه اولترابوک‌های جدید سری ۵ را به‌طور کامل تغییر داده و کیفیت آن را به میزان قابل ملاحظه‌ای ارتقاء داده است. بدنه آلومینومی در این لپ‌تاپ به همراه لبه‌های منحنی شکل، جذابیت خاصی را به آن بخشیده است. وقتی این اولترابوک را در دست می‌گیرد حس بسیار خوبی به شما القاء می‌شود و از نگاه کردن به آن جدا لذت خواهید برد. بدنه آلومینویمی لپ‌تاپ به رنگ خاکستری روشن است و مقاومت بسیار خوبی درمقابل خط و خش و سایده شدن دارد.

همان‌طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، طراحی منحنی شکل لبه‌های دور نمایشگر به همراه فرم خاص محل قرارگیری پورت‌ها و همچنین رنگ‌بندی تیره و روشن صفحه‌کلید و بدنه، جلوه متمایز و دوست داشتنی را به این لپ‌تاپ باریک بخشیده است. برخلاف RF511 بدنه این اولترابوک، طرح ساده و یکپارچه‌ای داشته و قسمت‌های داخلی و خارجی هارمونی خوبی دارند.

درون جعبه اولترابوک 530U3C، یک لپ‌تاپ ۱۳.۳ اینچ، یک شارژر کوچک،‌ دو کابل پاور، دفترچه راهنمای انگلیسی و عربی و DVD درایو نرم‌افزاری وجود دارد.

ابعاد این لپ‌تاپ ۳۱۵.۱ در ۲۱۸.۹ و ضخامت آن بین ۱۴.۹ تا ۱۷.۶ میلی‌متر است. ضخامت لپ‌تاپ در قسمت بالا و نزدیک به لولای نمایشگر بیشتر (حدود ۱۷.۶ میلی‌متر) و در قسمت پایین و نزدیک به تاچ‌پد کمتر (نزدیک به ۱۵ میلی‌متر) است. وزن 530U3C-A02 برابر ۱.۵ کیلوگرم است و آداپتور کوچک آن نیز تنها ۱۶۵ گرم وزن دارد.

در لبه چپ 530U3C-A02 به ترتیب از بالا به پایین، پورت ورودی DC (آداپتور شارژر)، شبکه Ethernet، پورت USB 3.0، خروجی HDMI، جک ۳.۵ میلی‌متری مشترک هدفون / اسپیکر و خروجی VGA قرار دارد. در لبه راست نیز ۲ پورت USB 2.0 و یک کارت خوان حافظه ۴ به ۱ گنجانده شده است.

در لبه بالای نمایشگر یک وب کم نیز وجود دارد. طراحی لولای این اولترابوک مانند دیگر لپ‌تاپ‌های سامسونگ به نحوی است که نمایشگر بیشتر از زاویه حدود ۱۳۰ درجه باز نمی‌شود. این محدودیت در زمانی که از رو‌به‌رو با کامپیوتر خود کار می‌کنید هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر در شرایط خاص مانند زمانی که ایستاده‌اید با لپ‌تاپ خود کار کنید یا تصویر خاصی را به شخصی که در کنارتان ایستاده، نشان دهید، محدودیت باز شدن نمایشگر کمی آزاردهنده می‌شود.

مشخصات فنی و قیمت اولترابوک 530U3C-A02 سامسونگ

  • صفحه‌نمایش ۱۳.۳ اینچ با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۹ پیکسل
  • پردازنده Core i5-3317U: دو هسته، ۳مگابایت Cache و فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز
  • گرافیک: Intel HD 4000 که با پردازنده اصلی یکپارچه شده
  • حافظه ذخیره‌سازی: SSD با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت
  • حافظه رم: ۴ گیگابایت DDR4 باس 1600MHz
  • درایو دیسک نوری: ندارد
  • رنگ: خاکستری آلومینیومی
  • قیمت لپ تاپ سامسونگ ۲٫۳۹۵٫۰۰۰ تومان

مشخصات فنی کامل را در وب سایت هورداد رایان بیابید.

کی‌برد و تاچ‌پد

صفجه کلید 530U3C از نوع چیکلت یا جزیره‌ای است و به‌همین‌دلیل، گرد و غبار و مایعات به‌راحتی به درون آن نفوذ نمی‌کنند. فاصله بین کلید‌ها بسیار مناسب است و هنگام کار کردن با این کی‌برد به هیچ‌ مشکلی برخورد نکردیم. کلیدها کیفیت مناسبی داشته و اثر انگشت روی آن‌ها باقی نمی‌ماند و محل قرار گرفتن کف دست نیز به اندازه کافی در نظر گرفته شده تا به‌راحتی بتوان از کی‌برد این اولترابوک باریک و سبک استفاده کرد. اما متأسفانه این کیبورد فاقد نور پس‌زمینه برای استفاده در محیط‌های تاریک است و همچنین به جای حروف فارسی هنوز حروف عربی روی کلید‌ها درج شده است.

530u keyboard

در قسمت پایین تاچ‌پد نسبتاً بزرگ این اولترابوک دو دکمه فیزیکی مجزا از هم وجود دارد که کار کردن با آن را راحت می‌کند،‌ فاصله کلید‌های فیزیکی مناسب و استفاده از آن‌ها نیز راحت است. خود صفحه تاچ‌پد به خوبی دستورها انگشت دست شما را دریافت می‌کند. دکمه‌های فیزیکی تاچ‌پد 530U3C به نرمی کار می‌کنند و نه به محکمی تاچ‌پد K53SV اسوس هستند و نه به بی‌ثباتی دکمه‌های 300e5z سامسونگ.

از لبه‌های راست و پایین تاچ‌پد نیز می‌توان برای اسکرول کردن عمودی و افقی در صفحه استفاده کرد. در مجموع دقت و کارایی تاچ‌پد 530U3C خوب است و ما مشکلی در عملکرد آن مشاهده نکردیم.

touchpad 530u

نمایشگر

اولترابوک سری ۵ سامسونگ مجهز به صفحه‌نمایش ۱۳.۳ اینچی با پنل TN و رزولوشن 1366x768 پیکسل است. هرچند رزولوشن این صفحه‌نمایش خیلی بالا نیست اما کنتراست و شدت روشنایی (300nit) آن کاملاً مناسب است و رنگ‌ها بصورت زنده و شفاف نمایش داده شده و متون نیز نسبتاً خوانا به نظر می‌رسند.

خوشبختانه صفحه‌نمایش اولترابوک 530U3C - A02 از نوع مات بوده و به‌همین‌دلیل، به‌راحتی می‌توان از آن در محیط‌های پرنور یا حتی در فضای باز و زیر نور خورشید استفاده نمود.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید رزولوشن نمایشگر این اولترابوک چنگی به دل نمی‌زند.

اما این نمایشگر نیز همانند دیگر نمایشگرهای مجهز به پنل TN، دارای زاویه دید محدود است و اگر با زاویه به آن نگاه کنید از دقت رنگ‌ها کاسته شده و تصاویر بصورت تیره و تار نمایش داده می‌شوند. زاویه دید عمودی این نمایشگر نسبت به زاویه دید افقی محدود‌تر است. تا زمانی که از رو‌به‌رو با لپ‌تاپ خود کار می‌کنید هیچ مشکلی احساس نمی‌شود اما اگر صفحه نمایشگر را کمی به سمت بالا یا پایین تغییر زاویه دهید یا از کنار به نمایشگر نگاه کنید مشکل را کاملاً حس می‌کنید. البته در نهایت باید این موضوع را در نظر داشته باشید که اکثر لپ‌تاپ‌های موجود در بازار مجهز به پنل TN بوده و این مشکل را کم و بیش دارند.

اسپیکر و میکروفن

ضخامت بسیار کم این اولترابوک باعث نشده تا سامسونگ، از اسپیکر مناسب در 530U3 استفاده نکند. اولترابوک سری ۵ سامسونگ مجهز به دو اسپیکر ۲ وات در قسمت بالا و زیر نمایشگر است که صدای قابل قبولی ارائه می‌کنند. هر چند حجم صدا زیاد نیست اما کیفیت خروجی آن برای یک اسپیکر ابزار قابل حمل، مناسب است.

speaker microphone

سامسونگ جای میکروفن داخلی را نیز بسیار خوب و در سمت چپ کی‌برد در نظر گرفته است. در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها از جمله 300E5Z میکرون‌ها در کنار تاچ‌پد و مکانی که دست روی آن قرار می‌گیرد، جای داده می‌شوند و بدین‌ترتیب اگر در هنگام ضبط صدا بخواهید با کی‌برد کار کنید، دست شما روی دریچه میکروفن قرار گرفته و مانع ضبط صحیح صدا می‌شود. اما خوشبختانه سامسونگ در اولترابوک 530U3 این موضوع را کاملاً در نظر گرفته و شما به‌راحتی می‌توانید با این اولترابوک هم‌زمان با تایپ کردن صحبت‌ استاد در کلاس درس یا صدای یک کنفرانس و جلسه خاص را ضبط کنید.

بازده و قدرت گرافیکی

پردازنده اصلی این اولترابوک Core i5-3317U با دو هسته ۱.۷ گیگاهرتزی و ۳ مگابایت حافظه Cache است. به لطف فناوری Turbo Boost اینتل در زمانی که سیستم نیاز به پردازش سنگین دارد، فرکانس پردازنده بصورت موقت تا ۲.۶ گیگاهرتز اورکلاک می‌شود. حرف U در آخر نام این پردازنده، از اولترابوک آمده و نشان از یک پردازنده کم مصرف ۲۲ نانومتری دارد که حداکثر توان مصرفی آن ۱۷ وات است. به لطف این پردازنده نسبتاً سریع و حافظه SSD فوق‌العاده سریع سامسونگ، اولترابوک 530U3C در کمتر از ۱۰ ثانیه ویندوز ۷ را بوت می‌کند.

power ultrabook 530uc

در دل این پردازنده Ivy Bridge یک پردازنده گرافیکی Intel 4000 نیز وجود دارد که نسبت به نسل قبلی خود یعنی گرافیک Intel 3000 که در تراشه‌های Sandy Bridge بکار گرفته شده بود، سرعت بسیار بالاتری دارد. همان‌طور که می‌دانید اولترابوک‌ها فاقد گرافیک مستقل (GPU) هستند و وظیفه پردازش گرافیکی برعهده همان گرافیک اینتلی یکپارچه شده با پردازنده اصلی است.

ما برای اینکه قدرت این اولترابوک را بسنجیم آزمایش‌های متعددی را روی آن انجام دادیم که نتیجه و مقایسه آن را با لپ‌تاپ‌های دیگری که پیش‌تر توسط زومیت بررسی شده، مشاهده می‌کنید:

لپ تاپ

3D Mark ۲۰۰۶

PC Mark Vantage

PC Mark ۲۰۰۷

Samsung 530U3C-A02

3,815

4,424

1,288

Samsung 300E5Z-A01

6,073

6,636

1,788

Samsung 530U2A

3,061

3,582

1,491

Asus K53SV

9,348

8,495

2,282

15.6 - Samsung Series 7

9,720

7,592

2,282

Apple MacBook Pro - 17

8,971

7,669

-

Samsung RV-509

3,857

4,959

-

توجه داشته باشید که در آزمایش 3D Mark قدرت پردازنده گرافیکی (Intel 4000 HD) و در آزمایش‌های PC Mark ۲۰۰۷ و PC Mark Vantage قدرت پردازنده اصلی (Core i5-3317U) و بازده کلی سیستم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. نکته جالب توجه در این آزمایش قدرت گرافیکی مناسب Intel 4000 HD است که با گرافیک مجزا Nvidia GeForce 315M که در RV-509 بکار گرفته شده، برابری می‌کند. این موضوع نشانده موفقیت اینتل در قدرت بخشیدن به گرافیک یکپارچه شده در پردازنده‌های Ivy Bridge است.

Ultrabook سامسونگ 3d mark

این اولترابوک به‌راحتی از پس انجام امرور روزمره مانند وب‌گردی، استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس مانند فوتوشاپ، اجرای نرم‌افزارهای اداری مانند مجموعه آفیس و غیره بر می‌آید، اما اولترابوک‌ها کلا برای اجرای بازی‌های سنگین ساخته نشده‌اند و به‌عنوان مثال نباید از این اولترابوک توقع اجرای بازی Crisis را داشته باشید.

3d mark 530U3C 1

حافظه ذخیره سازی530U3C-A02 از نوع SSD و با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت است. این SSD ساخت خود سامسونگ است و سرعت انتقال اطلاعات در آن فوق‌العاده بالا است. براساس آزمایشاتی که ما انجام دادیم SSD ساخت سامسونگ که در 530U3C بکار گرفته شده، تقریباً دو برابر سریع‌تر از SSD توشیبا در لپ‌تاپ‌های سری S سونی عمل می‌کند.

این لپ‌تاپ در کمتر از ۱۰ ثانیه ویندوز ۷ را بوت می‌کند که مطمئناً در ویندوز ۸ این میزان به حدود ۶ تا ۷ ثانیه کاهش می‌یابد. یعنی از زمانی که دکمه پاور را فشار می‌دهید تا زمانی که صفحه لاگین ویندوز نمایش داده می‌شود، کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد.

زومیت برای آزمایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی دیسک سخت از نرم‌افزارهای CrystalDiskMark و HD Tuner Pro استفاده می‌کند. براساس این آزمایش‌ها حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در SSD این اولترابوک برابر با 332MB/s (مگابایت در ثانیه)، حداقل سرعت انتقال اطلاعات در آن برابر 217MB/s و میانگین سرعت انتقال اطلاعات نیز 278.4MB/s است.

لپ‌تاپ / سرعت انتقال اطلاعات

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

Samsung 530UC

332MB/s

217MB/s

278.4MB/s

Samsung 350U2A

87.4MB/s

33.2MB/s

66.5MB/s

Asus K53V

92Mb/s

22MB/s

75MB/s

Samsung 300E5Z

106MB/s

1.2MB/s

68.9MB/s

طول عمر باتری

به لطف پردازنده کم مصرف سری Core i5 سری U و استفاده از حافظه SSD، مصرف انرژی در این اولترابوک بسیار کم و درنتیجه طول عمر باتری آن بسیار بالا است. همان‌طور که در جدول پایین مشاهده می‌کنید، طول عمر باتری 530U3C از تمام لپ‌تاپ‌هایی که تا به امروز بررسی کرده‌ایم، بالاتر است:

لپ تاپ / طول عمر باتری

Battery Eater

پخش متناوب فیلم Full HD

استفاده روزمره

Samsung 530U3C-A02

3:12

5:30

6:00

Samsung RF511-S06

1:12

2:51

3:45

Samsung 300E5Z-S01

3:01

3:32

4:45

Samsung Ultrabook 530U2A

2:00

4:04

5:00

Asus K53SV

1:34

3:07

4:00

15.6 - Samsung Series 7

2:58

4:56

5:30

برای آزمایش طول عمر باتری، سه آزمایش متفاوت را انجام دادیم. در آزمایش اول از نرم‌افزار خوره باتری، Battery Eater استفاده کردیم، در آزمایش دوم یک فیلم 1080p را بصورت پشت سرهم پخش کردیم و در آزمایش سوم به امور روزمره مانند تایپ کردن همین مقاله به همراه گوش کردن به موسیقی و مرور صفحات وب پرداختیم. که در تمام آزمایش‌ها انجام شده، شدت روشنایی نمایشگر روی ۴۵ تا ۵۰ درصد تنظیم شده بود.

نرم‌افزار

اولترابوک 530UC-3 به همراه ویندوز ۷ نسخه Home Premium و نرم‌افزارهای اختصاصی سامسونگ که کنترل سیستم را ساده‌تر می‌کنند عرضه می‌شود. سامسونگ نرم‌افزارهای متنوعی را روی ویندوز این اولترابوک نصب کرده که از آن جمله می‌توان به نرم‌افزار: تهیه نسخه پشتیبان و باز گرداندن اطلاعات، دسترسی سریع به تنظیمات، اشتراک‌گذاری فایل‌های مختلف، داک حاوی نرم‌افزارهای پر استفاده و شبیه به سیستم‌عامل مک، دسترسی سریع به ابزارهای کاربردی ویندوز، نرم‌افزار اتصال ابزارهای مختلف همچون تبلت، تلفن هوشمند و غیره به یکدیگر، اشاره کرد.

samsung ultrabook dock

اما قابلیت جالب و کاربردی که سامسونگ در این اولترابوک اضافه کرده و نظر ما را نیز به خود جلب کرد،‌ Samsung Fast on Mode نام دارد. این قابلیت سیستم را به نحوی خاموش می‌کند که هر زمان که تمایل داشتید و در کمتر از ۳ ثانیه، سیستم‌عامل ویندوز دراختیار شما قرار گیرد. این سیستم تقریباً شبیه Sleep خود ویندوز عمل می‌کند و به دلیل استفاده از حافظه ذخیره‌سازی SSD امکان‌پذیر است.

soft ultrabook

توضیحات بیشتر در مورد نرم‌افزارهای اختصاصی سامسونگ در لپ‌تاپ‌هایش را در مقاله بررسی لپ‌تاپ RF511 مشاهده کنید.

جمع بندی

اولترابوک 530U3C-A02 ظاهر زیبا، طراحی متفاوت و جذابی داشته و جنس بدنه آن نیز از آلومینوم مقاوم و بادوام است. به لطف وزن سبک ۱.۵ کیلوگرمی این محصول، حمل آن آسان است و می‌توانید همیشه آن را همراه خود داشته باشید. پردازنده نسبتاً سریع و حافظه ذخیره‌سازی بسیار سریع SSD، انجام سریع کلیه امور روزمره را تضمین می‌کند. این اولترابوک بسیار ساکت و خنک کار می‌کند. حتی در زمان اجرای آزمایش‌ها سنگینی که ما روی آن انجام دادیم، هیچ وقت متوجه گرما یا حتی صدای فن خنک‌کننده پردازنده نشدیم. صفحه‌کلید و تاچ‌پد آن نیز مناسب است و زمان کار با آن‌ها احساس ناراحتی نخواهید کرد.

با توجه به حال روز امروز ارز و نرخ دلار، از اظهار نظر در مورد قیمت ۲٫۴۰۰٫۰۰۰ تومانی این اولترابوک پرهیز می‌کنیم.

اما تنها مشکل قابل ذکر در مورد این اولترابوک مربوط به صفحه‌نمایش آن است. اگر 530U3C مجهز به یک صفحه‌نمایش با رزولوشن بالاتر و با پنل IPS بود، به یک محصول تمام عیار تبدیل می‌شد. این اولترابوک فاقد درایو نوری (CD/DVD/Bluray) است، البته این موضوع را نمی‌توان ایراد دانست، چون جز استانداردهای اینتل برای اولترابوک‌ها است.

در نهایت اگر به‌دنبال یک اولترابوک واقعی و یک محصول قابل حمل توانا هستید، 530U3C می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشد.

نقاط قوت:

  • بدنه سبک، با کیفیت و بسیار زیبا
  • پردازنده و حافظه ذخیره‌سازی سریع
  • کی‌برد و تاچ پد بزرگ و مناسب
  • طول عمر باتری بسیار خوب

نقاط ضعف:

  • نمایشگر با رزولوشن پایین و زاویه دید محدود
  • عدم وجود نور پس‌زمینه کی‌برد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات