این قطعه کوچک شیشه کوارتز می‌تواند اطلاعات را تا ابد در خود ذخیره کند

سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
مانند هر چیزی در این دنیا، اطلاعات نیز بالاخره روزی می‌میرند. موزیک‌ها، فیلم‌ها، اسناد، فایل‌ها و کامپیوترتان همگی روزی از بین می‌روند. شما نیز انتظار ندارید که اطلاعاتتان جاودانه باشند و تا ابد باقی بمانند... اما اگر می‌توانستیم این کار را بکنیم چه؟!
تبلیغات

هیتاچی مدعی است که توانسته یک صفحه شیشه‌ای کوارتز بسازد که می‌تواند اطلاعات را برای همیشه در خود ذخیره کند.

سی‌دی‌‌ها و دیسک‌های سخت فقط چند دهه یا نهایتا یک قرن عمر دارند، اما این شیشه کوارتز جدید می‌تواند تحت شرایط سخت و نوسانات دمایی، بدون کوچک‌ترین مشکلی تا ابد دوام بیاورد.

چطور چنین چیزی ممکن است؟ اطلاعات به شکل باینری به صورت نقطه‌هایی روی یک صفحه نازک شیشه کوارتز ذخیره می‌شوند. اطلاعات ذخیره شده نیز توسط یک میکروسکوپ اپتیکال معمولی خوانده می‌شوند.

سایت PhysOrg در این باره می‌گوید:

نمونه اولیه این دستگاه ذخیره‌سازی، ۲ سانتیمتر مربع مساحت و تنها دو میلیمتر ضخامت دارد و از شیشه کوارتز ساخته شده است، که ماده‌ای ارتجاعی و به شدت پایدار است. از این ماده برای ساخت ظروف و سایر ابزار آزمایشگاهی استفاده می‌گردد. این چیپ که در مقابل بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است و امواج رادیویی نیز تاثیری روی آن ندارند، می‌تواند مستقیما در معرض شعله‌های آتش تا حرارت ۱۰۰۰ درجه سلسیوس، به مدت دو ساعت قرار گیرد، بدون آن که آسیبی ببیند.

هم‌اکنون این ماده که ضد آب نیز هست، چهار لایه نقطه را دارد که می‌تواند در هر اینچ مربع ۴۰ مگابایت اطلاعات را در خود ذخیره کند (چگالی آن تقریبا با چگالی یک سی‌دی موسیقی برابری می‌کند)، اما محققین معتقدند که می‌توانند حتی لایه‌های بیشتری را نیز اضافه کنند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا این فناوری آینده‌ای دارد؟ آیا فکر می‌کردید روزی ماده شکستنی چون شیشه کوارتز به مستحکم‌ترین فرم ذخیره اطلاعات تبدیل شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات