نقشه iOS 6، اپلیکیشنی پر دردسر که کاربران را ناراضی کرده است

سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۳
مطالعه 9 دقیقه
اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، مقایسه گوگل‌مپ و اپلیکیشن نقشه در iOS 6، کاری اشتباه است. چون با توجه به سابقه‌ گوگل‌مپ، اپلیکیشن نقشه اپل بیشتر به یک نسخه آزمایشی شبیه است که مسیری طولانی برای تبدیل شـــدن به یک اپلیکــیشن بی‌نقص در حد و اندازه‌های نقشه گوگل را پیش رو دارد. البته به عقیده من مقصر اصلی، اپل است. زیرا آنچنان با هیجان و سروصدا از جایگزین گـوگل‌مپ سخن گفت، که هـــمه انتظار چیزی حداقل در حد گوگل‌مپ را داشتند. با ارائه iOS 6 و استفاده جدی‌تر کاربران از آن، حالا اپلیکیشن نقشه اپل، صدای خیلی‌ها را درآورده است. برای اطلاع از جزئیات بیشتر، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

حالا اپل، واقعاً مشکل نقشه دارد!

شاخص‌ترین امکان جدید سیستم‌عامل همراه اپل، ماژول نقشه است، که توسط خود اپل توسعه و پیاده‌سازی شده است. جایگزینی برای اپلیکیشن گوگل‌مپ که از سال ۲۰۰۷ نرم‌افزار نقشه استاندارد آیفون محسوب می‌شد. تغییری که نه بنا به تقاضای کاربران بلکه بر اساس سیاست‌های شرکت انجام شد. در واقع، اندروید گوگل، بزرگترین رقیب و تهدید برای آیفون محسوب می‌شود، از این رو اپل در حال قطع روابط با گوگل است. شاید کاربران آیفون عاشق گوگل‌مپ بودند اما اپل هیچ احساسی نسبت به آن ندارد.

وقتی شرایط برای کاربران پیچیده‌تر می‌شود

متأسفانه نقشه اپل، به خوبی گوگل‌مپ نیست. بلافاصله پس از عرضه iOS 6 در روزهای گذشته، شکایت کاربران از ضعف‌هایی نظیر نبود قسمت قابل توجهی از جزئیات و یا در دسترس نبودن مسیرهای حمل و نقل عمومی در نقشه جدید شروع شد.

در دسترس بودن نقشه‌های با کیفیت در تلفن‌های هوشمند امروزی یک ضرورت محسوب می‌شود و تصمیم اپل برای کنار گذاشتن گوگل‌مپ، یک نمونه نادر از این مسأله است که شرکت، منافع خود را به منافع مشتریانش ارجحیت داده است.

رنه ریچی، ویراستار iMore، می‌گوید، اصلاً مشکلی وجود ندارد که نیازی به حل آن باشد.

مشکلات نقشه، علی‌الخصوص در خارج از ایالات‌متحده، واقعاً جدی هستند. شاید جزئیات نقشه، در بعضی از شهرهای ایالات‌متحده کمبودهایی داشته باشند، اما لندن، توکیو و پکن عملاً خالی هستند و تنها بعضی از اماکن مهم، آن هم به صورت نادرست یا با جابجایی خیلی زیاد نام‌گذاری شده‌اند. نمایش‌های ماهواره‌ای آمریکا به هیچ عنوان کمتر از این امکان در گوگل‌مپ نیستند، در بخش‌های بین‌المللی (خارج از ایالات‌متحده) هم به راحتی تصاویر ماهواره‌ای می‌توانند توسط ابرها پوشیده شوند!

به گفته تام وارِن، ویراستار ارشد The Verge، این مسأله، هم‌ اکنون تبدیل به خبری ملی در سطح انگلستان شده است. دامنه اعتراضات به اپلیکیشن نقشه اپل به سیاستمداران نیز کشیده شده است. آلن شاتر، وزیر دادگستری ایرلند در بیانه‌ای اعلام نموده که نگران ۳۵ هکتار از مزارع و کشتزارهایی به نام Airfield است که ممکن است در نقشه با فرودگاه (Airport) اشتباه گرفته شوند. شاتر می‌گوید:

به طور واضح نمی‌توان این مسأله را اشتباه دانست ولی این مورد می‌تواند به شکل خطرناکی باعث گمراهی کاربران شود.من به طور مرتب این مسأله را به اپل خاطرنشان نموده‌ام و درخواست‌هایی برای اصلاح فوری این اشتباه ارسال کرده‌ام.

مجسمه آزادی غایب، پل بروکلین ویران

مشکلات اپلیکیشن نقشه حتی در ویژگی پر سروصدای «حالت پرواز» یا Flyover نیز وجود دارند. اغلب تصاویر نمایش داده شده به کمک این ویژگی به طرز مضحکی به گونه‌ای به نظر می‌رسند که گویی سازه‌ها و عمارت‌های مشهور و بزرگ ویران شده‌اند. مثلاً مجسمه آزادی وجود ندارد یا پل بروکلین در نیویورک ویران‌شده به نظر می‌رسد. بلافاصله پس این اتفاقات نیز کاربران توییتر شروع به جمع‌آوری نمونه‌های مشابهی در هش‌تگ #iso6apocalypse کردند. در وب‌سایت Tumblr نیز، بخشی موسوم به نقشه‌های شگفت‌انگیز iOS 6، به سرعت با تصاویری از داده‌های نادرست این اپلیکیشن پر شده‌است.

رنه ریچی در این باره می‌گوید:

این اپلیکیشن برای یک خودنمایی و تبلیغ بزرگ جلوه داده شده‌ است اما به هیچ عنوان نمی‌تواند به اندازه Street View در گوگل مفید و کاربردی باشد.

اگر بخواهیم منصف باشیم باید بگوییم نقشه‌های اپل، با یک نقطه ضعف شروع به کار کرد. در حقیقت نقشه‌های گوگل، استاندارد صنعتی این فناوری محسوب می‌شوند که کاربران پس از سال‌ها استفاده از آن با ویژگی‌ها و محدودیت‌های آن آشنا بودند.

اما در مقام مقایسه هر دو نرم‌افزار برای جستجوی یک رستوران یا فروشگاه خاص، خوب عمل می‌کنند، علی‌الخصوص اگر نام شهر نیز مشخص شده باشد. عمل‌کرد هر دو در هنگام جستجوی واژه‌های عمومی‌تر مثلاً «رستوران ایتالیایی» در مناطق پرجمعیت نیز مطلوب است. علاوه بر این وقتی نتیجه یک جستجو، اشتباه باشد، در هر دو اشتباه است حتی اگر نتیجه‌ها یکسان نباشند. اما در این میان، اپلیکیشن اپل به خودش هم رحم نمی‌کند، برای مثال وقتی کلمه مکعب اپل (Apple Cube) را جستجو می‌کنید، اپلیکیشن نمی‌تواند فروشگاه معروف اپل در خیابان پنجم نیویورک را شناسایی کند.

apples-buggy-ios6-maps-apple-cube-fail

یافتن عمل‌کرد درست، نیازمند گذشت زمان است

سؤال این است که چرا همه داده‌ها غلط ارائه شده‌اند؟ پاسخ این پرسش نیز مشخص است، چون ساختن نقشه، واقعاً دشوار است. در‌ واقع تنها شرکت‌های انگشت‌شماری وجود دارند که داده‌های نقشه‌ها را در سراسر دنیا تأمین می‌کنند که از سال‌های پیش در حال جمع‌آوری این اطلاعات هستند. بعضی از منابع، به وب‌سایت The Verge گفته‌اند که اپل کار بر روی نقشه خود را از حدود ۵ سال پیش شروع نموده‌ است. بله، یعنی زمانی که گوگل اندروید را ارائه کرد.

در آن زمان، اپل مجبور شد که شرکت‌های نقشه‌برداری کوچکتر دنیا را خریداری کرده و داده‌های موجود در آن شرکت‌ها را با هم یکپارچه نماید. با توجه به این مسأله، دلیل این که نقشه‌های ایالات متحده از نقشه‌های سایر نقاط دنیا بهتر هستند این است که اپل برای آمریکا از داده‌های شرکت TomTom استفاده نموده و اطلاعات سایر مناطق را از کمپانی‌های خارج از آمریکا تأمین کرده است و به این دلیل است که در مقایسه با گوگل‌مپ، نقشه‌ها یک‌دست و موزون نبوده و بیشتر به پارچه‌ای چهل‌تکه شبیه هستند.

در‌واقع غول جستجوی دنیا، چون برای سال‌ها در حال پالایش و بهینه‌سازی نقشه‌هایش بوده است حالا نه تنها به خوبی در این زمینه فعالیت می‌کند بلکه ویژگی Street View آن در سراسر دنیا خوب عمل می‌نماید. علاوه بر این گوگل با جمع‌آوری اطلاعات موقعیت، از میلیون‌ها آیفون و دستگاه اندرویدی، همچنان به دقت نقشه‌های خود افزوده است در حالی که اپل، فعلاً در آغاز راه است.

براندون مک‌کِلندون، معاون بخش نقشه‌های گوگل، در گفتگو با نیویورک تایمز گفته است:

برای آزمایش و پی‌بردن به اینکه چگونه باید درست عمل نمود، زمان زیادی لازم است. کسب تجربه بسیار مهم است.

سایر شرکت‌های در حد و اندازه اپل، کوچکترین تلاشی در این زمینه نکرده‌اند. برای مثال آمازون به راحتی، با امضای یک قرارداد، امکان استفاده از نقشه‌های نوکیا را در دستگاه‌های کیندل‌فایر خود فراهم نمود.

فقدان اطلاعات مسیرهای حمل‌ و نقل عمومی، یک ضربه مهلک

یک‌دست نبودن نقشه‌‌های اپل، هنگام کار با آن‌ها کاملاً مشهود است. در نقشه اپل به جای آنکه مانند گوگل، اماکن مختلف در نقشه درج شده باشند، از یک لایه اطلاعاتی مربوط به Yelp برای نمایش رستوران‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و ایستگا‌ه‌های اتوبوس استفاده شده است. این کار یک مزیت دارد، با زدن روی هریک از مکان‌ها، مستقیماً قادر به مشاهده رتبه و آدرس آن در Yelp هستید. اما Yelp اطلاعات فوق‌العاده زیادی در خود دارد، از این رو نتایج نشان داده شده به طور تصادفی انتخاب می‌شوند. در نیویورک یا واشنگتن دی‌سی اختلاف فاحشی مابین حاشیه‌نویسی‌های گوگل و آیکون‌های اپل وجود ندارد، اما در مناطق روستایی، اپل حتی اگر مکان‌های زیادی از طریق جستجو قابل شناسایی باشند، تنها تعداد محدودی آیکون را درج نموده است، حرکتی که بر خلاف وعده اپل درباره تجربه بهتر جستجوی نقشه است.

علاوه برای این Yelp، بیشتر در ایالات متحده محبوبیت و کاربرد دارد و جایگزین مناسبی برای آن در نقشه‌های سایر کشورها وجود ندارد.

مسأله به اینجا ختم نمی‌شود، چرا که گویا اپل، برای فراهم نمودن امکانات مشابه گوگل در نقشه خود، زمان نداشته است. عدم وجود راهنماهای مسیرهای حمل و نقل عمومی، یک ضربه کاری به نقشه اپل محسوب می‌شود.

مانیک گوپا، مدیر ارشد تولید در پروژه گوگل‌مپ می‌گوید:

مسیرهای حمل‌ونقل عمومی، پس از اجرایی شدن گوگل‌مپ، به سرعت به بخشی جدایی‌ناپذیر از نقشه‌ها تبدیل شدند. چرا که استفاده از این امکان، بسیار متداول است، مخصوصاً اگر شما یک شهرنیشن، در اروپا یا آسیا باشید، که از سیستم متروی خوبی بهره می‌برند. برای مثال به توکیو نگاه کنید که تمامی شهر از طریق این مسیرها جا‌به‌جا می‌شود.

 انتخاب یک آیکون آشنا برای ایستگاه اتوبوس در iOS 6، برای زمانی که به دنبال مسیرهای مختلف هستید، لیستی از برنامه‌های حمل‌و‌نقل محلی را نمایش می‌دهد که یا روی گوشی نصب شده‌اند و یا در App Store موجود می‌باشند.

اگر اپلیکیشن بر روی دستگاه نصب شود، اپل قادر به تغذیه اطلاعات به درون نقشه است که کمک بزرگی برای انجام برخی کارها محسوب می‌شود. با همه اینها، در حالی که این اپلیکیشن‌ها در طول سال‌ها اطلاعات خود را بهتر نموده‌اند، باز هم در ارائه اطلاعات مربوط به مسیر اتوبوس‌ها، قطار و مسیرهای پیاده‌روی، نمی‌توانند به خوبی گوگل عمل کنند. علاوه بر این این‌گونه اپلیکیشن‌ها، معمولاً برای یک شهرهای خاص تهیه شده‌اند، پس اگر شما زیاد به مسافرت می‌روید، مجبورید از چند اپلیکیشن با رابط‌های کاربری مختلف استفاده کنید.

نقشه اپل، مزیت‌هایی نیز دارد، علی‌الخصوص در شهرهای بزرگ‌تر آمریکا که می‌تواند رقیب قدری برای گوگل‌مپ، محسوب شود، از جمله این که ویژگی‌های مزاحمی مانند لیست‌های حامیان و تبلیغات و همچنین ویژگی «صفحه به صفحه»، که گوگل مدت‌ها است آن را در گوشی‌های اندروید خود ارائه کرده است، در آن وجود ندارد. ولی این ویژگی‌ها تنها در سایه وجود یک هسته‌ اطلاعاتی قدرتمند، خواهند درخشید و با وجود این هسته در گوگل اغلب کاربران حاضرند در ازای دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد، مزاحمت‌های تبلیغاتی را به جان بخرند.

این مسائل، حالا در زمان عرضه آیفون ۵ در فروشگاه‌ها، موقعیت مخاطره‌آمیزی را برای اپل ایجاد نموده است، زمانی که بر خلاف سال‌های قبل، iOS 6، با ویژگی‌هایی جدید در کنار یک نقشه جایگزین ارائه شده است و امکانات خبرسازی مشابه سیری و AirPlay به حاشیه رفته‌اند.

ریچی از iMore در این‌باره عقیده دارد که:

پروژه نقشه، کار کوچکی نیست و زمان زیادی را به خود اختصاص داد، زمانی که می‌توانست صرف امکاناتی بسیار کاراتر و مفیدتر گردد.

iOS 6 برای اپل، علیه گوگل

اپل دیگر نیازی به اتکا به ویژگی‌های گوگل برای فروش آیفون خود ندارد. راس رابین، تحلیلگر ارشد مؤسسه پژوهشی Reticle، می‌گوید:

نقشه، یقیناً برجسته‌ترین ویژگی iOS ۶ است. انتظار ما این است که اپلیکیشن نقشه، شاخص اصلی تبلیغات اپل برای آیفون جدید خود باشد.

نقشه اپل، یک فرصت ویژه برای گوگل نیز محسوب می‌شود. گوگل به صورت گسترده‌ای انتظار داشت، اپلیکیشن نقشه خود را با آیفون ۵، عرضه کند. اما حالا هیچ حرفی زده نشده و کاری انجام نگرفته و بدون هرگونه حرفی این نکته را به کاربران خاطر نشان می‌کند که گوگل‌مپ، همچنان برای دستگاه‌های اندرویدی عرضه و بروز رسانی می‌شود.

apples-buggy-ios6-maps-broken-building

درنهایت اپل، خود برای خود این مشکل را ایجاد نموده‌است. رنه ریچی، بی‌پرده از اپل انتقاد می‌کند که آیفون ۵ و OS جدید آن بیشتر به یک بروز رسانی محصول قبلی شبیه است. او می‌گوید:

iOS 6، بیشتر به خاطر سیاست‌های اپل ساخته شده، برای آنکه می‌خواهد گوگل را از دستگاه‌های خود بیرون کند. حالا آنچه که رخ داده است این است: گوگل‌مپ که کاربران به آن‌ عشق می‌ورزیدند، از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض صفحه اصلی آیفون حذف شده‌است. اما سؤال واقعی این است، آیا این پیروزی اپل منجر به پیروزی کاربرانش نیز می‌شود؟

نظر شما چیست؟ آینده نقشه اپل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا عمل‌کرد اپل در قبال محصولات گوگل پذیرفتنی است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات