ابداع دانشمندان ژاپنی: باتری‌های سدیمی ارزان‌قیمتی که با شکر ساخته می‌شوند

دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
باتری‌های لیتیومی به دلیل کمیاب بودن لیتیوم در طبیعت، قیمت بالایی دارند. اگر جایگزینی برای آنها پیدا شود که هم قیمت کمتر و هم ظرفیت بیشتری داشته باشد، مسلما همه ما را خوشحال خواهد کرد. این مژده را به شما می‌دهیم که دانشمندان ژاپنی توانسته‌اند با استفادده از شکر باتری‌های سدیمی تولید کنند که بسیار ارزان‌تر هستند و در کمال تعجب نسبت‌ به باتری‌های لیتیومی ظرفیت بیشتری نیز دارند.
تبلیغات

باتری‌های لیتیومی (Lithium-ion)، معمول‌ترین تکنولوژی برای تامین انرژی دستگاه‌های مدرن هستند. اما لیتیوم یک فلز کمیاب است که به سختی در طبیعت یافت می‌شود، و به همین دلیل کشورهایی که مجبور به وارد کردن آن هستند تلاش می‌کنند تا جایگزین مناسبی برای آن بیایند.

در ژاپن، محققین دانشگاه علوم توکیو، راهی برای ساخت یک باتری سدیمی (Sodium-ion) یافته‌اند که با استفاده از شکر ساخته می‌شود.

البته برای ساخت این باتری به طور مستقیم از شکر استفاده نمی‌گردد. قبل از آن که بتوان از این ماده به عنوان آند در باتری سدیمی استفاده کرد، پودر ساکاروز با حرارت ۱۵۰۰ درجه سلسیوس در یک اجاق بدون اکسیژن به پودر کربن جامد تبدیل می‌شود. در واقع مواد بسیار زیادی وجود دارد که بتوان به روش مشابه آنها را به کربن جامد تبدیل کرد، اما مزیت استفاده از شکر آن است که این ماده در طبیعت و در همه جا به مقدار زیاد وجود دارد و می‌توان به هر میزان آن را کشت کرد و از آن برای تولید باتری بهره برد.

تولید باتری با استفاده از مواد تجدیدپذیری که به سادگی تولید می‌شوند، هزینه تولید و در نتیجه قیمت نهایی دستگاه‌های همراه را پایین می‌آورد.

علاوه بر این، محققین دانشگاه توکیو متوجه شده‌اند که باتری‌هایی که با استفاده از این منبع جدید تولید می‌شوند، ظرفیت بیشتری نیز خواهند داشت. شاید روزی گوشی هوشمند شما با استفاده از این تکنولوژی شیرین، عمر باتری بیشتر و قیمت کمتری داشته باشد!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات