گلوبال‌فاندریز از معماری ۱۴ نانومتری XM پرده‌ برداری کرد که تا ۶۰ درصد طول عمر باتری را افزایش می‌دهد

دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳
مطالعه 1 دقیقه
Globalfoundries از معماری جدیدش برای کوچک‌سازی تراشه و لیتوگرافی ۱۴ نانومتری در ساخت تراشه خبر داد. تمرکز اصلی در پتلفرم جدید این شرکت، که XM - Extreme Mobility نام گذاری شده، برروی مصرف بسیار پایین انرژی و در نتیجه افزایش طول عمر باتری است. جزئیات بیشتر را در ادامه مطلب بخوانید.
تبلیغات

در مقایسه با پردازنده‌های بزرگ با ترانزیستورهای مسطح امروزی، در تکنیک جدید با همان سرعت و قدرت سابق، مصرف باتری بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش می‌یابد. یعنی با روی کار آمدن این فناوری، بسیاری از مشکلات مربوط به مصرف انرژی در ابزارهای موبایل مانند تلفن‌هوشمند و تبلت‌ها برطرف خواهد شد و دیگر نگران تمام شدن شارژ و انرژی تلفن هوشمند در میانه روز نخواهیم بود.

گلوبال‌فاندریز قصد دارد فناوری XM را وارد پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM کند تا مصرف این تراشه‌ها کاهش یابد. اینتل نیز در حال حاضر تراشه‌های خود را با لیتوگرافی ۲۲ نانومتری روانه بازار می‌کند احتمالا این غول تولیدکننده نیمه‌هادی‌ها تا سال ۲۰۱۳ به فناوری ۱۴ نانومتری دست می‌یابد، گلوبال‌فاندریز همچنین اعلام نموده که تراشه‌های مبتنی بر معماری این شرکت تا سال آینده آماده استفاده در ابزارهای مختلف می‌شود.

پس امسال خبری از تلفن و تبلت‌های کم مصرف‌تر نخواهد بود و برای تجربه یک ابزارهای موبایل واقعی باید تا سال آینده صبر کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات