Stack Exchange و گوگل با همکاری دولت ایالات متحده به نبرد با پتنت‌های جعلی می‌روند

جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
پتنت‌ترول‌ها و پتنت‌های جعلی این روزها به یک معضل بزرگ برای کمپانی‌های بزرگ و سیستم قضایی ایالات متحده تبدیل شده‌اند.
تبلیغات

چندی پیش قانونی جدید در پارلمان آمریکا تصویب شد که بنا به آن روند مقابله با این معضل آسان‌تر می‌گردد. در همین راستا دولت آمریکا برای اجرای برنامه‌های خود دست به دامان Stack Exchange و گوگل شده است. در ادامه با جزئیات این خبر بیشتر آشنا خواهید شد.

صنعت تکنولوژی طی دهه گذشته به طور مداوم با پتنت‌ترول‌هایی که پتنت‌های زیادی را تصاحب کرده، و سپس با استناد به آنها از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های مختلف شکایت می‌کنند، درگیر بوده است. مصوبه اخیر اختراعات آمریکایی برای مقابله با همین مشکل ایجاد شده است. این قانون پتنت‌هایی که اخیرا ثبت شده‌اند را در دسترس عموم قرار می‌دهد.

اداره نشان تجاری و پتنت ایالات متحده (USTPO)، متوجه شده برای آن که این فرایند جدید به درستی جلو برود، به همکاری چند کمپانی خبره در زمینه تکنولوژی نیاز دارد.

هر هفته صدها پتنت ثبت می‌شوند که در واقع اختراع جدید نیستند.

دولت پس از جمع‌بندی به سراغ Stack Exchange، یک استارت‌آپ جدید در نیویورک (که یکی از بهترین سایت‌های پرسش و پاسخ در وب، به خصوص در زمینه برنامه‌نویسی و علوم کامپیوتر را بنا نهاده)، رفت. Stack Exchange یک انجمن جدید با نام Ask Patents را ایجاد کرده، که در آن کارشناسان پتنت و اشخاص علاقه‌مند می‌توانند به تبادل اطلاعات در زمینه پتنت‌ها بپردازند.

جوئل اسپولسکی، یکی از بنیانگذاران Stack Exchange می‌گوید:

میدان نبرد پتنت‌ها موجب شده تا کمپانی‌ها پتنت همه چیز را ثبت نمایند، بنابراین می‌توانند مجموعه‌ای از پتنت‌ها را برای خود داشته باشند، تا با تکیه بر آن به دفاع از خود بپردازند. ضرورت ثبت پتنت‌ها موجب می‌شود تا گاهی اوقات مواردی را ثبت کنند که در واقع اختراع نیستند... وقتی من این پروژه را آغاز کردم، متوجه شدم که هر هفته صدها پتنت ثبت می‌شوند که در واقع اختراع جدید نیستند.

این انجمن حالا با جستجوی پتنت گوگل پیوند محکمی را ایجاد کرده است. وقتی کاربران به جستجوی پتنتی خاص می‌پردازند، می‌توانند یک دکمه «Discuss» را ببینند که آنها را به سایت Ask Patent می‌برد، تا در آنجا به مباحثه درباره ارزش پتنت‌ها و این که آیا قابل ثبت هستند، بپردازند. از سایت Ask Patents نیز یک لینک مستقیم به سایت USPTO وجود دارد.

google-partner-with-gov-ask-patents

USPTO قبلا چنین پروژه‌ای را عملی کرده بود، اما فقط برای چند صد کاربر قابل دسترس بود. همکاری‌های جدید منجر به سهولت امور و محدود شدن فعالیت پتنت‌ترول‌‌ها می‌گردد.

نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا قانون جدید و همکاری دولت آمریکا با این دو کمپانی و اعمال برنامه‌های این چنینی می‌تواند این بازی مبهم و پر دردسر پتنتی را پایان بخشد یا حداقل کمی وضعیت کنونی را سر و سامان دهد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات