ارتباط نزدیک مایکروسافت و اچ‌تی‌سی چه به سر نوکیا می‌آورد؟

پنج‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
شب گذشته، HTC دو تلفن مبتنی بر ویندوز فون ۸ خود را با نام‌های Windows Phone 8X و Windows Phone 8S معرفی کرد. این دو تلفن نشان‌دهنده تمرکز اچ‌تی‌سی روی سیستم‌عامل ویندوزفون مایکروسافت است. شب گذشته همچنین خبر از همکاری تنگاتنگ و نزدیک میان مایکروسافت و اچ تی سی داده شد و از همکاری تازه دو شرکت، به‌عنوان بهترین در کل ۱۵ سال ارتباط میان آن دو، یاد شد. اما در این میان چه بر سر ارتباط مایکروسافت با قوی‌ترین تولیدکننده تلفن‌های ویندوز فون می‌آید؟
تبلیغات

در حقیقت، نفوذ و اعتبار مایکروسافت روی این دو تلفن جدید اچ‌تی‌سی بسیار قوی و مستحکم به نظر می‌رسد. آن‌ها اعلام کردند که تلفن‌های جدید ویندوز فون پیغام واضح و شفافی را برای کاربران دارند: «اگر به‌دنبال تلفن هوشمند مایکروسافت هستید، آدرس را درست آمده‌اید.»

مایکروسافت خبر از یک کمپین تبلیغاتی بزرگ و وسیع برای دو تلفن جدید HTC داد و حتی عمق همکاری مایکروسافت و اچ‌تی‌سی تا جایی جلو رفت که در کنفرانس از 8X و 8S به‌عنوان: «امضاء برند ویندوز فون ۸» یاد شد، اظهاراتی که نوکیا را به واکنش وا داشت.

اگر به‌دنبال تلفن هوشمند مایکروسافت هستید، آدرس را درست آمده‌اید.

اما حالا یک پرسش بزرگ در ذهن همه ما شکل می‌گیرد و آن هم این است که چه بر سر ارتباط تجاری مایکروسافت و نوکیا می‌آید؟ نوکیایی که تا به امروز بزرگ‌ترین شریک تجاری و تولید کننده تلفن‌های ویندوز فون بوده و هر آنچه را که داشته فدای این سیستم‌عامل کرده است. تا چند روز پیش لومیا ۹۲۰ به‌عنوان پرچم‌دار تلفن‌های ویندوزی شناخته می‌شد و نوکیا تنها شریک تجاری ویندوز فون مایکروسافت به شمار می‌رفت. اما در کنفرانس دیشب HTC، مایکروسافت با قدرت از حمایت تمام عیار خود از این تولید کننده تایوانی خبر داد.

هرچند به نظر من تلفن‌های 8S و 8X اچ‌تی‌سی به خوبی Lumia 920 نیستند اما موضوع اصلی در ارتباط نزدیک مایکروسافت و اچ‌تی‌سی است. اگر بخواهیم رک و بی‌پروا سخن بگوییم، نوکیا در این شرایط باید خود را در یک گرداب احساس کند. وقتی به تلفن‌های 8S و 8X و رنگ‌بندی متنوع و طراحی خاص آن‌ها نگاهی دقیق بیاندازیم، شباهت بسیار زیاد آن‌ها به لومیاهای نوکیا کاملاً مشهود خواهد بود. به نظر می‌رسد اچ‌تی‌سی به خوبی طراحی نوکیا را زیر نظر گرفته و محصولات شبیه به آن‌ها را تولید کرده است. به همه اینها پشتیبانی همه جانبه مایکروسافت و سخنانی که استیو بالمر در حمایت از اچ‌تی‌سی مطرح کرد را نیز اضافه کنید.

این در حالی است که نوکیا برخلاف اچ‌تی‌سی همه توان خود را صرف پلتفرم ویندوز فون مایکروسافت کرده است و در آن خبری از ابزار سیمبین یا اندروید و سیستم‌عامل‌های دیگر نیست. تمام ابزارهای هوشمند نوکیا با ویندوز فون عرضه خواهند شد. از طرفی نوکیا نرم‌افزارهای ارزشمند خود را وارد پلتفرم ویندوز فون کرده است از نوکیا موزیک گرفته تا نرم‌افزار لنز دوربین همگی وارد ویندوز فون شده‌اند. نرم‌افزارهایی که ارزش بسیاری دارند و ویندوز فون را به بالا می‌کشند.

از این طرف HTC تمام تلاش خود را کرده تا با تمرکز روی سخت‌افزار، خود را در بین تولیدکنندگان ابزارهای ویندوز فونی مجزا کند و برخلاف نوکیا که انرژی زیادی را روی نرم‌افزار صرف کرده، در این زمینه تلاشی نکرده است. اما نکته در اینجا است که اگر نوکیا شکست بخورد، محکوم به مرگ است ولی اگر اچ‌تی‌سی در پلتفرم ویندوز فون موفق نشود، مشکل حادی به وجود نمی‌آید و تولید ابزارهای اندرویدی خود را ادامه می‌دهد.

اما شاید در نهایت این جریان به سمتی کشیده شود که HTC و Nokia به کمک مایکروسافت و در کنار یکدیگر به نبرد دیگر تولیدکننده‌ها بروند و وارد نبرد جدی با اپل و سامسونگ شوند و فروش تلفن‌هایی که لوگوی ویندوز فون روی آن‌ها حک شده را روز به روز بیشتر کنند. اما مشکل کجاست؟ ۲ سال از معرفی ویندوز فون می‌گذرد و هنوز تلفن‌های رنگ و با رنگ ویندوزی نتوانسته‌اند نظر مشتریان را به خود جلب کرده و درآمد قابل ملاحظه‌ای را برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشند.

حال همه امیدها به ویندوز فون ۸ و هسته مشترک آن با ویندوز ۸ معطوف شده است، سیستم‌عاملی که اگر موفق نشود، قسمت موبایل مایکروسافت و شاید کل نوکیا را با خود به اعماق دریا فرو ببرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات