آیفون ۵ مجهز به رم ۱ گیگابایت و سیستم-روی-یک-چیپ سفارشی است

یک‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
آیفون ۵ از سیستم-روی-یک-چیپ A6 بهره می‌برد. در مراسم معرفی محصول جدید اپل جزئیات کاملی از این SoC اعلام نشد. اما سایت Anandtech به موشکافی بیشتر این تراشه پرداخته که جزئیات آن را در ادامه مطلب مشاهده می‌کنید.
تبلیغات

اپل در مراسم معرفی آیفون ۵ مثل همیشه برخی ویژگی‌های دقیق‌تر این تلفن هوشمند را اعلام نکرد. خوشبختانه دوستان ما در Anandtech کمی بیشتر به موشکافی سیستم-روی-یک-چیپ A6 پرداخته‌اند و متوجه شده‌اند که آخرین غول کاپرتینو از حافظه رم یک گیگابایتی تولید سامسونگ بهره می‌برد.

این سایت مدعی است که DRAM داخل این تراشه با فرکانس ۱۰۶۶ مگاهرتز کار می‌کند و در واقع از دو حافظه ۵۱۲ مگابایت در یک پکیج دوکاناله LPDDR2 با ۳۲ بیت در هر کانال استفاده می‌کند. به گزارش Anandtech سرعت حافظه آیفون جدید اپل ۸۵۲۸ مگابایت در ثانیه است. حافظه آیفون 4S دارای نرخ ۶۴۰۰ مگابایت در ثانیه داشت و با این حساب آیفون جدید حدود ۳۳ درصد سرعت بیشتر دارد.

این سایت همچنین مدعی است که A6 اولین تراشه اپل است که به‌طور کامل توسط خود این کمپانی ساخته شده است. این تراشه از واحدهای ریاضیاتی خاصی بهره می‌برد که مشخصا در معماری ARM Cortex-A9 (مثل A5 یا A5X) وجود ندارد، اما از طرفی معماری این SoC شبیه به تراشه Cortex-A15 که به‌زودی ارائه خواهد شد، نیز نیست. اگر این ادعا درست باشد به نظر می‌رسد که اپل نیز قصد دارد همچون کمپانی کوالکام دست به سفارشی‌سازی و تغییرات اساسی روی معماری تراشه‌ها بزند تا در نهایت SoC مطلوب خود را تولید کند.

این‌ها جزئیاتی هستند که اپل در مراسم معرفی آیفون ۵ به آن‌ها اشاره‌ای نکرد. نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا SoC جدید اپل برای سیستم عامل iOS به خوبی بهینه شده است؟ آیا اپل در ادامه این راه می‌تواند موفق باشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات