‫رویکرد نامناسب اپل در تغییر داک اتصال آیفون ۵

پنج‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
مطالعه 4 دقیقه
تصمیم تازه اپل برای استفاده از داک کانکتور کوچکتر برای آیفون ۵ که هیچ سازگاری با اتصالات Micro-USB ندارد را می‌توان اسفبار دانست، چراکه این اتصالات نه‌تنها برای کاربران مطلوب نیستند که می‌تواند به آلودگی بیش از پیش محیط زیست نیز منتج شوند.
تبلیغات

روز گذشته در آیین ویژه‌ای اپلی‌ها از گوشی تلفن همراه آیفون ۵ خود رونمایی کردند و بدین‌ترتیب بسیاری از حرف و حدیث‌ها پیرامون امکانات و تجهیرات این تلفن هوشمند قطعی شد. این مراسم حاوی خبرهای خوب و بدی برای کاربران بود که بدترین آن‌ها تأیید تغییر طراحی داک اتصال آیفون ۵ و کوچک‌تر شدن آن بود.

اپل نام جالبی برای این داک انتخاب کرده و آن را آذرخش (Lightning) نامیده است. اتفاقی که به نظر بسیاری از کارشناسان تنها ماحصل آن انباشت بیشتر پول در حساب بانکی اپلی‌ها بوده و هیچ نتیجه‌ی دیگری را در بر نخواهد داشت. کاری که سال‌های سال است آن‌ها در پیش گرفته و در آن خبره شده‌اند.

iphone-lightning-cable-1

جالب است بدانید، خریداری فناوری پیشین کانکتور اپل از سوی سایر تولید‌کنندگان نه‌تنها سود سرشاری را نصیب این کمپانی کرده، بلکه اپل از بابت فروش هر کابل اتصال داک ۱۹ دلار و بابت مبدل داک قدیمی به جدید ۲۹ دلار کاسب می‌شود.

ازآنجاکه اغلب تولیدکنندگان سخت‌افزاری به استاندارد اتصالات میکرو-یواس‌بی روی آورده و از آن تبعیت می‌کنند، این رویکرد اپل موجب ناخرسندی سایرین شده است.

تولید داک جدیداز سوی اپل در حالی صورت می‌گیرد که این کمپانی سال گذشته و در خلال کمیسیون جهانی تجهیزات الکترونیکی متعهد شده بود تا از استاندارد بین‌المللی میکرو-یواس‌بی برای تأمین انرژی و شارژ باتری دستگاه‌های جدید خود استفاده کند.

فیل شیلر در گفتگویی با سایت AllThingsD اذعان کرده که هدف اپل از تغییر‌اندازه داک همانا ساخت تجهیزات کوچکتر و نازکتر بوده است و به همین خاطر آن‌ها ناچار به تغییر داک قدیمی‌شده‌اند. این گفته آن‌ها صحیح است، چراکه داک قدیمی‌از نظر ابعاد و‌اندازه بسیار بزرگ بود.

اما نکته قابل تامل اینکه داک جدید آن‌ها در حد و‌اندازه پورت میکرو-یواس‌بی خودمان است، و سرعت انتقال آن هم در حد یو‌اس‌بی ۲.۰ است. در حقیقت ازآنجاکه آن‌ها قابلیت‌های انتقال یواس‌بی ۳.۰ را نیز در محصول خود لحاظ نکرده‌اند، این پرسش در ذهن مخاطب کنجکاو برانگیخته می‌شود که چرا اپل از این کانکتور پذیرفته شده جهانی استفاده نکرده‌ است؟

بنا به گزارش‌های مؤسسه GSM، سالانه چیزی در بین ۵۱۰۰۰ تا ۸۲۰۰۰ تن شارژرهای جدید جایگرین محصولات پیشین می‌شوند، که عاقبت بسیاری از مدل‌های قبلی چیزی جز مدفون شدن در خاک نیست! این مؤسسه تأکید می‌کند که استفاده از استانداردی واحد برای شارژ محصولات می‌تواند نیاز به شارژری جدید برای هر گجت تازه را بی‌معنی کرده و نهایتاً به کاهش هزینه‌های تولید، بسته‌بندی، بازیافت و امحای این محصولات منتج شود، که حداقل رهاورد آن همانا کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و سلامت بیشتر همگانی است.

بنا به تخمین‌ها این رویکرد استاندارد و واحد می‌تواند سالانه از انتشار حداقل ۱۳.۶ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای در جو کره زمین جلوگیری نمایند.

این در حالی است که شارژرهای استاندارد یواس‌بی می‌توانند با مصرف کمتر انرژی برق، مزایا و منافع بیشتری برای حفظ محیط زیست داشته باشند.

اپل سال ۲۰۱۱ همراستا با این اهداف، به استفاده از اتصالات یو‌اس‌بی متعهد شده و سندی را با سایر تولید‌کنندگان امضا کرده بود. در این سند نام و نشان شرکت‌های مهمی‌چون نوکیا، Research In Motion ،Emblaze Mobile ،Huawei Technologies ،LGE ،Motorola Mobility ،NEC ،Qualcomm، سامسونگ، سونی اریکسون، TCT Mobile (آلکاتل) و چند شرکت دیگر به چشم می‌خورند.

پس چرا آن‌ها این توافقنامه را نادیده گرفتند؟ نگارنده ابراز امیدواری می‌کند، زمانی که اپل بر سر این موضوع به توافق رسید، طراحان پروژه‌ آیفون۵ مشغول به کار بودند و نمی‌شد که چنین تغییری در کل پروژه اعمال کرد. تصوری که به نظر صحیح نمی‌رسد چراکه با استناد به حرف‌های شیلر، این داک کوچک «محصولی تازه بوده و قرار است سال‌های متمادی در تولیدات اپل لحاظ شود».

توجه داشته باشید همان‌طورکه در صفحه اینترنتی اپل اشاره شده ، این کابل از کلیه دستگاه‌های الکترونیکی ۳۰ پینی پشتیبانی نمی‌کند. و به همین خاطر برای جابجایی اطلاعات ویدئویی یا سیگنالهای آنالوگ صوتی در ابزارهایی چون دستگاه‌های پخش iPod مناسب نخواهند بود. پس می‌توان نتیجه گرفت که تنها در آیفون ۵ و آی‌پادهای سری ۲۰۱۲ از این کانکتور جدید استفاده شود.

با وجود همه این صحبت‌ها، بکارگیری داک جدید خبر خوبی برای تولیدکنندگان محصولات جانبی است. چراکه آن‌ها می‌توانند از این رهگذر و با فروش کابل‌های مختلف سود سرشاری را نصیب خود و اپل نمایند. نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا‌ ترجیح می‌دهید که از اتصالات یکسان در تمامی‌گجت‌های خود بهره ببرید یا اینکه تفاوت‌های سخت‌افزاری اپل شما را در میان سایرین متمایز می‌کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات