دختر مخترع 17 ساله، ابزاری برای آزمایش قلب ابداع کرد

دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
دختری دبیرستانی در نیوجرسی موفق به ابداع ابزار جالبی برای آزمایش سلامت اندام قلب توسط گوشی تلفن همراه شده است.
تبلیغات

کاترینک وانگ دختری دبیرستانی است که در نیوجرسی سکونت دارد و به تازگی موفق به ابداع ابزار جالبی برای آزمایش سلامت اندام قلب توسط گوشی تلفن همراه شده است. او که با این کار نام خود را در بین علاقمندان دانش و فناوری بر سر زبان‌ها انداخته، یکی از فینالیست‌های دومین دوره مسابقات دانش گوگل بوده و امید می‌رود به کمک تجهیزات ابداعی‌اش جان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان حفظ شود.

دست ساخته وانگ به کمک فناوری ارزان قیمت بلوتوث و گوشی تلفن همراه قادر به سنجش سلامت قلبی میلیون‌ها نفر در مناطق دور افتاده یا فقیر نشینی است که به خدمات پزشکی دسترسی ندارند. ابداع وی همچون یک دستگاه الکتروکاردیوگراف (دستگاه ثبت ضربان قلب بوسیله جریان الکتریسیته) پرتابل یا ECG/EKG است که در تمامی بیمارستان‌های دنیا برای کنترل وضعیت و کارکرد قلب به کار برده می‌شود.

او که برنده مسابقات تلویزیونی ملی امریکا نیز شده، در صفحه اینترنی‌اش در مسابقات دانش گوگل، دستگاه ابداعی خود را چنین توصیف می‌کنید:

هدف از این تحقیق طراحی دستگاهی مبتنی بر فناوری بلوتوث برای ارزیابی و مانیتور وضعیت قلبی افراد به سبک و سیاق الکتروکاردیوگراف‌های از راه دور پزشکی است، به نحوی که بتوان به کمک دستگاه تلفن همراه تصاویر EKG را به نقاط دور دست ارسال نموده و با ارزیابی این رویکرد به توسعه آزمایشات از راه دور قلبی همت گمارد. الکتروکاردیوگراف ابداعی، ابزاری پزشکی برای نشان دادن میزان تغییرات ولتاژ تولیدی از دپلاریزاسیون قلب در محفظه قفسه سینه بیمار است؛ که سیگنال‌های الکتریکی دریافتی توسط دستگاه تقویت شده و به نحو مناسبی به نمایش در می آید. ساخت الکتروکاردیوگراف بلوتوثی شامل دو بخش اساسی بوده است که عبارتند از ساخت فرستنده ای بی سیم که با فناوری بلوتوث سیگنال‌ها را دریافت داشته و ریزپردازنده ای که برای خواندن سیگنال‌ها و نمایش تصاویر EKG در بستر گوشی‌های تلفن همراه برنامه نویسی شده باشد. از این گذشته لازم بود تا به کمک مدارات ابزاردقیق به تقویت سیگنال‌های الکتریکی قلبی نیز بپردازیم. نهایتاً موفقیت دستگاه‌های نمونه EKG بی‌سیم، عملی بودن این روش مبتنی بر فناوری بلوتوث و تلفن همراه در تحت نظر گرفت وضعیت قلبی بیماران را اثبات و آن را از حالت مفهومی به واقعیتی ملموس بدل ساخته است. مطمئناً این روش می‌تواند رویکردی مقرون به صرفه نسبت به تکنیک‌های سنتی و غیر پرتابل باشد و از آنجایی که نیازمندیهای اولیه کمتر و انعطاف‌پذیری بالاتری دارد از بهترین گزینه‌ها برای بکارگیری در سامانه‌های پزشکی دیجیتال به حساب می آید.
gsf-hands-start

به گزارش NPR این ابزار «با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی موجود در بازارهای مصرف قادر به جمع آوری سیگنال‌های قلبی بوده و سپس آن را از طریق شبکه تلفن همراه به دست پزشکان و متخصصانی می‌رساند که توسط تجهیزات پزشکی مخصوص قادر به بررسی و تحلیل این سیگنال‌های اولیه هستند.»

الیزابت نابل، رئیس بیمارستان برینگهام (BWF) و مدیر اسبق «موسسه ملی قلب، ریه و خون» زیر مجموعه‌ای از «موسسه ملی قلب امریکا» ابراز می‌دارد:

بدین ترتیب می توان بدون نیاز به تجهیزات معمول و گرانقیمت پزشکی که در مناطق دورافتاده و محروم یافت نمی شوند، از سلامت قلبی بیماران اطمینان حاصل نمود.

کاترینک وانگ 17 ساله در ساخت این ابزار ابداعی به خصوص در بخش‌های مربوط به مهندسی برق و برنامه نویسی جاوا از کمک و راهنمایی‌های دبیر فیزیک دبیرستان بهره برده است. این دبیر کاربلد اذعان می‌کند که در بسیاری از مشکلات فنی و اجرایی به وانگ یاری رسانده است به نحوی که پس از ماه‌ها تلاش این دختر دبیرستانی موفق به ساخت این دستگاه شده است.

جزئیات کامل در مورد این پروژه و ۱۴ پروژه برتر دیگر مسابقات Google Science Fair 2012 را در وب‌سایت رسمی گوگل مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات