واتسون، فناوری هوشمند IBM، بسیار پیشرفته‌تر از Siri عمل می‌کند

دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۲
مطالعه 3 دقیقه
در مقام مقایسه با Siri اپل، واتسون را می‌توان نابغه‌ای در عرصه‌ی تشخیص صدا دانست. اما از طرفی این فناوری آنچنان عریض و طویل است که هنوز نتوانسته‌اند آن را در بستر گوشی‌های هوشمند جای دهند! ولی به نظر می‌رسد که اوضاع در حال تغییر و دگرگونی اساسی است.
تبلیغات

Siri قادر به پاسخ دادن به سوالات پیچیده و محاسبات سنگین نیست اما واتسون IBM توانایی پاسخ دادن به سوالات مختلف را دارد. واتسون یک‌ سیستم کامپیوتری هوش مصنوعی است که قادر به پاسخ به پرسش‌های انسان می‌باشد.

واتسون از نظر فنی زیرساخت هایی نیاز دارد که بستری چون گوشی‌های هوشمند برایش کفایت نمی‌کند، به همین خاطر است که تاکنون آن را در این دستگاه‌ها ندیده‌ایم. در واقع پاسخگویی به پرسش‌های انسانی نیازمند اتاقی پر از رایانه‌های قدرتمند و مقادیر بسیار زیادی محاسبه است.

ولی در حال حاضر همه چیز در حال تغییر و بهبود است. به تازگی متخصصان شرکت IBM موفق به کاهش چشمگیر مصرف انرژی در این مغز متفکر خود شده‌اند، به نحوی که بسیاری از دست اندر کاران امیدوارند تا روایت دوم از واتسون را به زودی در گوشی‌های هوشمند ببینند.

از آنجایی که این زیرساخت ها همکنون به شرکت‌های مالی نظیر سیتی گروپ (Citigroup) و فعالین بخش سلامت همچون ولپوینت (WellPoint) خدمات رسانی می‌نماید، کاربردهای کلیدی آن را می‌توان دستاوردی قابل توجه برای IBM دانست.

جالب اینکه شرکت نئانس (Nuance) که ارائه دهنده سرویس Siri به گجت های اپل می باشد، خود از مشتریان IBM در این حوزه به حساب می آید.

در حالی که حوزه مخاطبان IBM اغلب شرکت‌های بزرگ بوده و کمتر مستقیماً با مشتریان نهایی در ارتباط است، Nuance و برنامه Siriاش در دسترس میلیون‌ها کاربر اپلی قرار دارد. بدین ترتیب Siri می تواند اطلاعات ارزنده‌ای از نیاز و نوع نگاه کاربران به چنین برنامه‌هایی را در اختیار IBM قرار دهد.

اما آیا این فناوری می‌تواند راه خود را به محیط‌های کاری و دنیای واقعی‌تر باز کند؟ کارشناسان IBM در حال تدارک همین موضوع هستند. آنها با هدف گیری سازمان و شرکت‌های بزرگ می‌کوشند تا نه تنها برنامه هوشمند خود را در قطع و اندازه های گجت‌های معمولی بگنجانند، بلکه کاری حقیقی از آن بکشند.

به طوری که در آینده نزدیک شنیدن جملاتی نظیر این موارد هیچ بعید نخواهد بود: «Siri، به من بگو ببینم در 18 ماهه اخیر چند نفر به طور متوسط عضو خبرنامه زومیت شده‌اند؟» یا « Siri، به من بگو ببینم درآمدهای خالص شرکت در یکسال گذشته چطور بوده است.»

یا حتی مواردی از قبیل « Siri، به من بگو ببینم مزایا و معایب مصرف داروی تایگاسایکلینگ بر روی بیمار تخت 67 چیست؟» یا « Siri، به من بگو ببینم تقاطعی که در شش ماهه گذشته بیشترین تصادفات در آن رخ داده کجاست؟»

اینجاست که تازه کاربرد حقیقی این دست برنامه‌ها را متوجه می شویم! گرچه صبر کردن در دنیای فناوری دشوار است اما چاره ای نیست و باید چند سالی تامل کنیم تا برنامه‌های تشخیص صدا، خود را به این سطح از عقلانیت برسانند. نظر شما در این رابطه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات