مریخ‌نورد کنجکاوی، عکس پرتره از خود گرفت

دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
ناسا و مریخ‌نورد کنجکاوی به کمک هم در حال تحقیق و تفحص روی سیاره قرمز هستند. اخیراً کنجکاوی به تجزیه و تحلیل جو مریخ و ترکیبات آن کرده است. بااین‌حال، کنجکاوی در حین انجام وظایف، گرفتن عکس یادگاری از خود را نیز هم فراموش نکرده است!
تبلیغات

از همان زمانی که مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا، سطح مریخ را لمس کرده، ما شاهد یک رشته تصاویر خیره‌کننده از سیاره سرخ بوده‌ایم. بااین‌حال، همـگی این تـصــاویر، آهسته آهسته در حال تبدیل شدن به عکس‌های قدیمی بودند و مـا نیز تصـویری از خود کاوشگر روی مریخ ندیده بودیم، تا اینکه دیروز، کنجکاوی با مخابره یک تصویر از دکل (سر) خود به زمین همه چیز را تغییر داد.

عکسی فوق‌العاده که نگاه‌ها را معطوف خود می‌کند و تا قبل از این فقط در تخیل و فیلم آن را تجسم می‌کردیم. به این عکس نگاه کنید و سعی کنید به یاد Wall-E دوست‌داشتنی نیافتید.

نسخه اصلی این عکس ناسا، به‌خاطر وجود گردوغبار روی دوربینی که این عکس را گرفته (دوربین MAHLI)، تا حدودی تیره به نظر می‌رسید. اما امیلی لَکداوالا پس از انجام چند روتوش و ویرایش ضروری، این پرتره به یادماندنی را ارائه کرد.

چشم بزرگ روی سر کنجکاوی که به شما خیره شده است، در‌واقع یکی از حیاتی‌ترین ابزارهای مریخ‌نورد محسوب می‌شود. این چشم، در‌واقع لیزر قدرتمند کنجکاوی است که می‌تواند سنگ‌های مریخ را تبخیر کرده و بلافاصله نیز شروع به آنالیز و تحلیل ترکیب شیمیایی آن‌ها کند.

ردیف دوربین‌های پایین هم در‌واقع، مسئول ارسال عکس‌های بی پایان کنجکاوی به زمین هستند.

حداقل ویژگی این عکس غرورآمیز، ارائه یک نگاه اجمالی از فناوری‌های استفاده شده برای انجام این مأموریت است.

نظر شما درباره این عکس چیست؟ آیا شما نیز به یاد Wall-E افتادید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات