۱۰ مورد از سریع‌ترین شاهکارهای انسانی و تکنولوژیکی تاریخ

پنج‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۳
مطالعه 5 دقیقه
در این روزهای زیبای المپیکی و تماشای تصاویر غرور آمیز افتخارآفرینی قهرمانان شایسته ایرانی، می‌بینیم که رکوردهای المپیک به سرعت در حال شکسته شدن هستند. یوسین بولت دونده سرشناس جامائیکایی و سریع‌ترین مرد جهان باز هم توانست در المپیک لندن، توانایی‌های شگفت انگیزش را به رخ بکشاند. خوشبختانه این موضوع بهانه‌ای شد برای نگارش این مقاله! اگر تمایل دارید تا با 10 شاهکار سرعت دنیا آشنا شوید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
تبلیغات

۱. شکستن دیوار صوتی روی زمین

در اکتبر سال ۱۹۹۷ میلادی، خلبان هواپیمای جنگی، Andy Green، هدایت ماشینی را بر عهده داشت که توانست برای اولین بار در تاریخ، دیوار صوتی را بر روی زمین و نه در آسمان‌ها بشکند. خودروی مافوق صوت Thrust SSC توسط این خلبان انگلیسی توانست به سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت و آن هم در صحرای Rock Desert نودای امریکا برسد. رکورد ثبت شده توسط ماشین مذکور که به دو موتور Rolls-Royce Spey turbofan مجهز بود برای ۱۴ سال پایدار ماند.

۲. برگشت به خانه در سریع‌ترین زمان

در حالی که ساخت آپولو ۱۱ یک دستاورد عظیم برای بشریت به شمار می‌رود و همچنین آپولو ۱۳ به یکی از جاودانه‌ها در فیلم تام هنکس تبدیل شد، آپولو ۱۰ با سریع‌ترین برگشت به خانه به عنوان یک وسیله فضایی سرنشین‌دار، تاریخ ساز شد. نام آپولو ۱۰ به خاطر برگشت به خانه با سرعت ۳۹۸۹۷ کیلومتر بر ساعت نسبت به زمین در سال ۲۰۰۲ در کتاب گینس ثبت شد. فضاپیمای آپولو ۱۰ چهارمین برنامه فضایی آپولو محسوب می‌شد و هدف از این مأموریت، آمادگی نهایی در انجام مأموریت آپولو ۱۱ برای فرود بر سطح کره ماه بود.

۳. دنی آرنولد فقط طی زمان سه ساعت بر اوج کوه آیگر ایستاد

دنی آرنولد سنگ‌نورد سوئیسی توانست در ۲۰ آوریل ۲۰۱۱ رکورد جدیدی را در صعود از سمت شمالی دیواره آیگر بر جای نهد. دنی با ثبت زمان ‍۲ ساعت و ۲۸ دقیقه توانست رکورد پیشین را که متعلق به اولی استیک بود ۲۰ دقیقه ارتقاء دهد، گرچه صعود اولی استیک در زمستان سال ۲۰۰۸ صورت گرفته بود.

۴. تخت گاز بر روی دوچرخ

Rocky Robinson بی‌شک سریع‌ترین انسان جهان بر روی دو چرخ است. سه رکورد تاریخی در تسخیر این مرد است. رابینسون آخرین رکورد خود را در سپتامبر ۲۰۱۰ برای رسیدن به سرعت ۶۳۴ کیلومتر بر ساعت با میانگین ۶۰۵ کیلومتر بر ساعت با راندن Ack Attack speedliner به ثبت رسانده است.

۵. گذر از آتلانتیک در کمتر از سه ساعت

سریع‌ترین جت مسافربری، جت کنکورد است که بعد از یک تصادف مرگ‌بار و یک سری مشکلات پر هزینه در سال ۲۰۰۲ بازنشسته گردید. کنکورد که بی‌شک به ملکه آسمان‌ها شباهت داشت در ۱۹۹۶، سریع‌ترین سفر خود را از لندن تا نیویورک با زمان ۲ ساعت و ۵۲ دقیقه و ۵۹ ثانیه به ثبت رساند. با اینکه این سفر به طور معمول، 7 ساعت به‌طول می‌انجامد، ولی خلبان Leslie Scott این مسافت را با زمانی بسیار کمتر از حد معمول طی کرد و نام خود و هواپیمای زیبایش را جاودانه ساخت.

۶. سریع‌! خیلی سریع! ده برابر سریع‌تر از صوت!

درست است که کنکورد در یک سفر تجاری توانست طی کمتر از 3 ساعت دریای آتلانتیک را با سرعت 2124 کیلومتر بر ساعت طی کند، اما بالاترین سرعت ثبت شده برای یک هواپیمای جت رقم خارق‌العاده ۱۱۲۶۵ کیلومتر بر ساعت را نشان می‌دهد. این سرعت معادل ده برابر سرعت صوت می‌باشد. جت مذکور یک جت بدون سرنشین و در نوع آزمایشی، یعنی مدل X-43A از شرکت بویینگ بوده که با این سرعت فاصله میان پایتخت‌های ایالات متحده امریکا و انگلیس را در 15 دقیقه می‌پیموده است.

۷. پرواز بر روی زمین

در برنامه پرطرفدار تخت گاز، کاری از شبکه BBC، در سال ۲۰۱۰، سوپر اسپرت بوگاتی ویرون توانست لقب سریع‌ترین ماشین سواری روی زمین را کسب کند. ۴۳۱ کیلومتر در ساعت بیشترین سرعتی بود که این ماشین به آن دست یافت که حدود ۲۳ کیلومتر بیشتر از رکورد قبلی که شرکت سازنده این خودرو در سال ۲۰۰۵ به آن دست یافته بود، محسوب می‌شد. خوشبختانه، برای استفاده عادی از این خودرو محدودیت سرعت تا ۴۱۵ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است.

۸. همیشه به قدرت جت نیازی نیست

انگار انسان‌ها برای به ثبت رساندن بالاترین سرعت‌ها از هیچ تلاشی و به هر وسیله‌ای دریغ نمی‌کنند. Sam Whittingham دوچرخه سوار کانادایی، توانست با وسیله دوچرخه‌ مانند خود رکورد بالاترین سرعت با دوچرخه را با حد نصاب 133 کیلومتر بر ساعت و بر روی سطح صاف به ثبت برساند. او اولین دوچرخه سواری است که توانسته به سرعتی معادل یک دهم سرعت صوت برسد. دوچرخه وی را می‌توانید در ویدیوی زیر مشاهده کنید.

۹. سریع‌ترین قطار روی زمین

اگر قطاری بتواند در یک روز تعطیل شما را در سرتاسر کشورتان بگرداند چه حسی خواهید داشت. این همان کاری است که چشم بادامی‌های ژاپنی برای انجام آن به انتظار آینده ننشسته‌اند. قطار مغناطیسی ژاپنی که توسط نیروی مغناطیسی در حالتی شناور روی هوا و در فاصله نزدیک به ریل حرکت می‌کند، سرعتی معادل با ۵۸۱ کیلومتر بر ساعت را در سال ۲۰۰۳ به تسخیر خود درآورده است. سرعتی که برای یک قطار، بسیار هیجان انگیز و رویایی است.

۱۰. درنوردیدن مرزها: ۱۶۰۹ کیلومتر در ساعت بر روی زمین

تعدادی از مهندسان بریتانیایی در تلاشند تا با ساخت یک پیشرانه، مرز سرعت ۱۰۰۰ مایل بر ساعت یا همان ۱۶۰۹ کیلومتر بر ساعت را در هم شکنند. ماشین موشکی آن‌ها به نام Bloodhound SSC قرار است امسال و در بستر رودخانه‌ای خشک‌شده در منطقه کیپ آفریقای جنوبی مورد آزمایش سرعت قرار بگیرد و باید رکورد موجود که ۱۲۲۷ کیلومتر بر ساعت بوده و در سال ۱۹۹۷ به ثبت رسیده را بشکند. این خودرو از یک موتور جت تایفون یوروفایتر و همچنین یک موتور راکت (بزرگترین راکت هیبرید طراحی شده در اروپا) برای تولید فشاری معادل ۴۷۵۰۰ پوند برخوردار است و طرز کار ان این گونه است که شتاب دهنده‌ای با القای شتاب به موتور جت سرعت آن را تا ۵۳۰ کیلومتر بر ساعت افزایش داده و سپس موتور تقویت‌کننده موشک فعال خواهد شد.

بی‌شک در کنار این ده مورد می‌توانیم به سریع‌ترین دونده ۱۰۰ متر جهان، بولت نیز اشاره‌ای داشته باشیم. هر چند سریع‌ترین پردازنده جهان در کلاس‌های مختلف معماری نیز ایده خوبی برای مقایسه و بررسی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات