جیمیل در مقابل اوت‌لوک: مقایسه سرویس ایمیل گوگل و مایکروسافت

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶
مطالعه 7 دقیقه
کدامیک از سرویس‌های ایمیل اوت‌لوک یا جیمیل مناسب استفاده‌ی شما هستند؟
تبلیغات

مایکروسافت در حال معرفی سرویس‌های جدید خود است. در همین راستا هفته گذشته از سرویس ایمیل جدید خود با نام outlook.com رونمایی کرد. سرویسی مبتنی بر وب که حالا در حال تبدیل شدن به رقیبی جدی برای جی میل است. براساس گزارش مایکروسافت تنها در یک ساعت اول شروع به کار اوت‌لوک بیش از یک میلیون‌ نفر عضو آن شده‌اند. اوت‌لوک امکانات جذاب و مشابه جی‌میل دارد، آنچه در ادامه آمده، مقایسه‌ای جزء به جزء بین امکانات این دو سرویس است. با زومیت همراه باشید.

مایکروسافت این هفته، سرویس ایمیل مبتنی بر وب خود را معرفی کرد. سرویسی که با استقبال فوق‌العاده‌ای رو‌به‌رو شد: یک میلیون‌ عضو تنها در یک ساعت اول شروع به کار.

اما آیا Outlook به جایی رسیده که در حال تهدید حاکم سرویس‌های ایمیل یعنی جی‌میل باشد؟ برای اینکه به جوابی بهتر برسیم امکانات و ویژگی‌های این دو سرویس را بررسی می‌کنیم.

با مقایسه ویژگی‌های ۲ سرویس، به شباهت آن‌ها پی می‌بریم. در جدول زیر خلاصه ای از این ویژگی‌ها آمده است.

قابلیت‌ها

Outlook

Gmail

رابط کاربری

ساده، رابط کاربری فقط برای نمایش ایمیل‌ها، تبلیغ‌های عمومی

نوار ثابت گوگل در بالای صفحه، قابلیت سفارسشی سازی تبلیغ‌ها برای هر کاربر

فضای ذخیره‌سازی و پیوست‌ها

فضای نامحدود برای ذخیره‌سازی نامه‌ها و محدود ۱۰۰ مگابایت برای پیوست هر نامه که اگر از SkyDrive استفاده کنید به ۳۰۰ مگابایت افزایش می‌یابد

۱۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۲۵ مگابایت حداکثر سایز فایل پیوست نامه

سازماندهی ایمیل‌ها

پوشه و Sweep

فیلتر، برچسب و اولویت بندی نامه‌ها

کنترل نامه‌های هرزه

فیلتر کردن گروهی خبرنامه و تخفیف‌ها و غیره

استفاده از فیلتر و برچسب‌ها

پشتیبانی از POP/IMAP

پشتیبانی از ActiveSync و POP و عدم پشتیبانی از IMAP

پشتیبانی از IPAM و POP

جست‌وجو

منو اختصاصی برای جستجوی پیشرفته

سرچ فوق‌العاده قوی و توانمند

یکپارچگی با شبکه‌های اجتماعی

یکپارچکی با فیسبوک، توییتر و LinkedIn

یکپارچگی با گوگل پلاس

رابط کاربری

ابتدا به سراغ رابط کاربری می‌رویم که بلافاصله پس از ورود به حساب، جلب توجه می‌کند. بسیاری از ما با محیط Gmail آشنا هستیم. محیط Outlook تفاوت زیادی با جی میل ندارد. فقط تا حدودی ساده‌تر است.

gmail vs outlook interface

 اوت لوک: رابط ایمیل محور و تر و تمیزتر

در اوت‌لوک همه چیز حول ایمیل خلاصه می‌شود. وقتی شما وارد آن می‌شوید، تنها چیزی که به شما نمایش داده می‌شود، ایمیل‌های حساب کاربری شما است. البته تبلیغات هم در نوار کناری نمایش داده می‌شوند. ولی در مجموع به هم ریختگی آن به مراتب کمتر از جی‌میل (و جی‌میل هم به مراتب کمتر از هات‌میل ) است چرا که مایکروسافت به‌دنبال یکپارچه کردن سایر سرویس‌هایش با اوت‌لوک نیست. فعلا تبلیغات هم زیاد آزاردهنده نیستند زیرا براساس کلمات کلیدی Inbox شما نمایش داده نمی‌شوند.

جی میل: رابط گوگل محور

جی‌میل در زمینه ارائه سرویس‌های دیگر گوگل به خوبی شناخته شده است. شما تبلیغات شخصی‌سازی شده‌ای را در بالای صفحه اصلی صندوق ورودی و در صفحه داخلی ایمیل مشاهده می‌کنید. علاوه بر این پنجره گفت‌وگو (Chat) از گوشه صفحه اصلی جی‌میل یا از طریق نوار گوگل (Google Bar) قابل دسترس است که زیاد پیچیده نیست ولی تا حدودی باعث حواس پرتی می‌شود.

فضای ذخیره‌سازی و پیوست‌ها

امروزه با افزایش فضای ذخیره‌سازی سرویس‌های ایمیل، دیگر مجبور به حذف نامه‌ها نیستم و کمتر با مشکل کمبود فضا رو‌به‌رو می‌شویم. با این حال اگر شما نیز نامه‌های زیادی را دریافت یا ارسال می‌کنید، فضای بیشتر، کمک خوبی محسوب می‌شود.

اوت‌لوک: فضای ذخیره‌سازی تقریبا نامحدود و تا ۱۰۰ مگابایت فایل پیوست

هر کاربر در اوت‌لوک، فضای ذخیره‌سازی مجازی نامحدودی دارد. این بدین معنی است که فضای ذخیره‌سازی شما با افزایش Inbox، بزرگتر می‌شود. مگر اینکه به‌عنوان یک اسپمر شناسایی شوید یعنی از فضای ایمیل خود را از فایل‌ها بی‌مورد پر کنید.

علاوه بر این کاربر مجاز به پیوست فایل با حداکثر حجم ۱۰۰ مگابایتی به هر ایمیل است. اگر هم ایمیل خود را به SkyDrive متصل کند، این محدودیت به ۳۰۰ مگابایت می‌رسد.

برای پیوست‌های ورودی، روش هات‌میل جهت نمایش، حفظ شده است. ویدئوهای یوتیوب درون ایمیل نمایش داده می‌شوند. عکس‌ها به‌صورت اسلاید ارائه شده و فایل‌های آفیس هم به‌طور مستقیم از طریق مرورگر قابل مشاهده هستند.

جی‌میل: ۱۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۲۵ مگابایت برای فایل پیوست

محدودیت Gmail در زمینه فضای ذخیره‌سازی و درج ضمیمه خیلی بیشتر از اوت‌لوک است. به عبارتی کاربران ۱۰ گیگابایت فضای ایمیل داشته و فایل پیوست نامه‌ها نیز می‌تواند حداکثر تا ۲۵ مگابایت حجم داشته باشد.

همانند Outlook، در جی‌میل ویدئوهای یوتیوب در خود نامه قابل مشاهده هستند و فایل‌های آفیس مشابه همان روش از طریق مرورگر قابل بازبینی‌اند اما عکس‌ها به‌صورت کاملا معمولی لیست می‌شوند و امکان مشاهده آن‌ها (شبیه آنچه در اوت‌لوک وجود دار د،) به‌صورت Slide Show میسر نیست.

مدیریت ایمیل‌ها

برای کاربران حرفه‌ای مهم‌ترین بخش سرویس ایمیل، قابلیت مرتب سازی آسان و خودکار نامه‌ها است. جی‌میل مدتها پیش به این مسائل توجه کرده اما اوت‌لوک چند ایده جدیدتر ارائه کرده است.

اوت لوک: مشاهده سریع پوشه‌ها و امکان Sweep

اوت‌لوک از سیستم فیلتر و لیبل‌گذاری جی‌میل استفاده نمی‌کند ولی خب چند چیز دیگر در چنته دارد. یکی از آن‌ها مشاهده سریع پوشه‌ها (Quick View Folders) است. این فولدرها به‌صورت خودکار با ایمیل‌های خاصی پر می‌شوند (نظیر Flagged، Shipping، Attachment و غیره). برای مثال به کمک اسلایدر ایمیل می‌توانید در ایمیل‌های خود به‌دنبال ایمیلی بگردید که یک عکس ضمیمه دارد. Sweep امکانی است که از هات‌میل به اوت‌لوک آمده و بسیار شبیه لیبل‌ها در جی میل است. به کمک Sweep افراد یا امکان مشخص شده‌ای به‌صورت خودکار به پوشه خاصی منتقل می‌شوند (شبیه آنچه لیبل‌ها در جی‌میل انجام می‌دهند).

جی‌میل: فیلترها، لیبلها و اولویت‌گذاری ایمیل‌ها

لیبل‌ها در جی‌میل به شما کمک می‌کند که به‌راحتی متوجه شوید کدام ایمیل مهم است و در کجا قرار دارد ولی یک روش راحت‌تر تعریف فیلتر است که به‌صورت خودکار ایمیل‌ها را مرتب کرده و لیبل‌گذاری می‌کند، درواقع فیلترها شبیه پوشه عمل می‌کنند. ولی اگر کماکان صندوق نامه‌های شما شلوغ است، می‌توانید با اولویت‌گذاری ایمیل‌ها تعیین کنید که کدامیک واقعا مهم هستند تا در بالای ایمیل‌های دیگر نمایش داده شوند.

مدیریت ایمیل‌های ناخواسته (Junk)

همه از اسپم متنفرند و سرویس ایمیلی که یک سیستم فلیترینگ گسترده اسپم نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد، سیستمی که علاوه بر اسپم موارد دیگر (نظیر خبرنامه‌ها و...) را نیز شامل شود.

اوت‌لوک: کنترل اسپم و فیلترینگ گروهی هوشمند

تنها گذشت زمان می‌تواند مشخص کند که سیستم کنترل اسپم تا چه حد موفق عمل می‌کند، اما تا اینجا یکی از بهترین امکانات Outlook، نحوه مدیریت خبرنامه هاست. اوت‌لوک به‌صورت خودکار خبرنامه‌ها را لیبل‌گذاری می‌کند و دکمه «عدم ارسال خبرنامه» را به آن‌ها اضافه می‌کند، حتی اگر این ایمیل‌ها عنوان مشابهی نداشته باشند، این سیستم، برای ایمیل‌هایی از این دست، که کاربر علاقه‌ای به دریافت آن‌ها ندارد فوق‌العاده ساده و کاربردی عمل می‌کند و بدون اینکه به‌طور مداوم از طرف سیستم پیغام دریافت کنید فیلترینگ انجام می‌شود.

جی‌میل: کنترل اسپم و تنظیمات فیلترینگ

جی‌میل سیستم کنترل اسپم فوق‌العاده‌ای دارد که این شانس را به شما می‌دهد که هرگز با اسپم‌ها رو‌به‌رو نشوید. اما جی‌میل فاقد سیستم‌ فیلترینگ دسته جمعی از نامه‌هایی که تمایل به دریافت آن‌ها را ندارید، است. البته همچنان روشی فوق‌العاده آسان برای فیلترهای شخصی‌سازی شده برای ایمیل‌هایی نظیر خبرنامه‌ها وجود دارد. کافی است فیلتری برای کلماتی نظیر opt-out ،unsubscribe privacy policy یا manage your account ایجاد کنید تا تمامی خبرنامه‌های شما فیلتر شده و بخش مربوطه منتقل شوند.

پشتیبانی از POP/IMAP

اگر شما از نرم‌افزارهای کلاینت ایمیل نظیر  ThunderBird یا Outlook آفیس روی رایانه یا تلفن همراه خود استفاده می‌کنید. پشتیبانی از POP و IMAP برای  به روز بودن حساب کاربری شما بسیار مهم است؛ همچنین هنگامی که قصد دارید به‌صورت آفلاین به نامه‌های خود دسترسی داشته باشید نرم‌افزارهای اینچنینی بسیار کارآمد خواهند بود.

اوت‌لوک: عدم پشتیبانی از IMAP و همگام‌سازی مستمر (ActiveSync) و POP

یکی از ضعف‌های اصلی outlook.com همین مسئله است که از IMAP یا POP پشتیبانی نمی‌کند. بدین معنی که برای کاربر امکان استفاده از نرم‌افزارهای واسط (نظیر اپلیکیشن Mail اپل) وجود ندارد. با این حال  با استفاده از نرم‌افزار ActiveSync می‌توانید نامه‌های خود را از طریف اول‌لوک آفیس دریافت یا ارسال کنید.

جی‌میل: پشتیبانی کامل از IMAP و POP

جی‌میل به خوبی از IMAP و POP پشتیبانی می‌کند یعنی به‌راحتی می‌توانید از طریق هر نرم‌افزاری که تمایل دارید نامه‌های خود را دریافت یا ارسال کنید. همچنین می‌توانید چندین اکانت جی‌میل خود را به‌صورت هم‌زمان و از طریق یک نرم‌افزار کنترل کنید.

قابلیت جست‌وجو

اگر شما هم صدها نامه در روز دریافت می‌کنید یک موتور جستجوی کارآمد برایتان ارزشمند خواهد بود. شما نباید وقت زیادی را صرف پیدا کردن یک نامه خاص کنید.

gmail vs outlook search

اوت‌لوک: سیستم جستجوی ساده اما مؤثر

سیستم جستجوی اوت‌لوک ساده و دوست داشتنی و در عین حال مستقیم و کارآمد است. شما به‌راحتی می‌توانید با وارد کردن کلمات کلیدی موردنظر خود به‌دنبال یک نامه خاص بگردید. همچنین می‌توانید با بازکردن قسمت پیشرفته جست‌وجو، نتایج نمایش داده شده را براساس موضوع، پوشه یا تاریخ محدودتر کنید. سیستم جستجوی اوت‌لوک اصلا پیچیده نیست اما به خوبی کار می‌کند.

جی‌میل: جستجوی پیشرفته فراگیر

سیستم جستجوی کلمات در Gmail بسیار پیشرفته است و همین موضوع باعث می‌شود تا نگران یافتن یک نامه بین انبوه ایمیل‌ها نباشید. به کمک این جست‌وجو شما به‌راحتی می‌توانید به‌دنبال لیبل، لیست یا فایل خاصی بگردید سیستم جستجوی جی‌میل نیز بسیار سریع و کاربردی است.

یکپارچگی با شبکه‌های اجتماعی

درواقع ایمیل یک شبکه اجتماعی محسوب می‌شود، اما اگر به‌دنبال این هستید که شبکه‌های اجتماعی دیگری را نیز به ایمیل خود متصل کنید، باید گفت این کار به‌سادگی هرچه تمام‌تر امکانپذیر است.

اوت‌لوک: ادغام با شبکه‌های اجتماعی فیس بوک، توییتر و لینکدین

Outlook به‌طور کامل و مستقیم با این سه شبکه اجتماعی ادغام شده است. وقتی به هریک از این شبکه‌های اجتماعی لاگین کنید، می‌توانید به‌روزرسانی‌های شبکه‌های فوق را به‌همراه یک لینک به حساب کاربری خود مشاهده کنید.

از طریق نوار کنار صفحه امکان Retweet پست‌های دوستانتان در توییتر، کامنت گذاری در فیس بوک و... برای شما مهیا می‌شود. در صورت تمایل هم می‌توانید این امکان را غیرفعال کنید.

جی میل: ادغام با گوگل پلاس

ازآنجاکه جی میل متعلق به گوگل است، با گوگل پلاس ادغام شده است. هر دو سرویس به‌شدت درهم تنیده شده و مرتبط هستند. برای مثال اشتراک لیست دوستان یا جستجوی ایمیل از نمونه‌های این ارتباط تنگاتنگ است، لیست دوستانتان گوگل پلاس‌تان در جی‌میل نیز در دسترس است شما می‌توانید از طریق جیمیل به یک گروه از دوستان خود در گوگل‌پلاس  ایمیل ارسال کنید.

کدامیک برای شما مناسبتر است؟

اوت‌لوک، یک تازه وارد است، ولی خیلی با هوش و ذکاوت به‌نظر نمی‌رسد. به‌علاوه برای کسانی که به‌دنبال یک سرویس با تمرکز روی ایمیل هستند، اوت‌لوک گزینه مناسبی به‌نظر می‌رسد که بزرگ‌ترین نکته قوت آن، سادگی آن است.

از طرفی یکپارچکی کامل جی‌میل با دیگر سرویس‌های گوگل بسیار زیبا است، قابلیت‌های پیشرفته و امکانات وسیع سفارشی‌سازی آن نیز بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است. جیمیل‌ همچنین امکانات پیشرفته‌ای را نیز برای کاربران حرفه‌ای در نظر گرفته است.

نظر شما درباره این دو سرویس چیست؟ تجربه خود را از مقایسه این دو سرویس با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات