پردازنده گرافیکی ۸ هستهای ARM، نوید انقلاب در گرافیک دنیای موبایل را میدهد
از جمله پردازندههای جدید ARM میتوان به Mali 450 پردازندهای برای گوشیهای متوسط، پردازنده ۴ هستهای T604 و پردازنده ۸ هستهای T658 اشاره کرد که بر پایه ساختار Midgard شرکت ARM طراحی شدهاند. ۲ پردازنده قدرتمند T658 و T604 مدتهاست معرفی شدهاند اما هنوز در هیچکدام از محصولات موبایل بکار گرفته نشدهاند. حال شرکت ARM سه پردازنده دیگر را نیز به لیست خود اضافه نموده است: پردازنده گرافیکی 4 هستهای T624 و ۲ پردازنده T628 و T678 که قادر به پشتیبانی از ۸ هسته میباشند.
نکته حائز اهمیت این است که ARM قول افزایش ۵۰ درصدی در عملکرد با مساحت سیلیکون یکسان و مصرف برابر با نسل قبل را داده است. به بیان دیگر این پردازندههای موبایل برای نخستین بار توانایی ارایه گرافیکی در سطح کنسولهای بازی را دارند و میتوانند فیلمهایی با کیفیت 4K و یا حتی 8K را پخش نموده و رابط کاربری 60 فریم در ثانیه را در دستگاههای مختلف مانند تبلت، موبایل و تلویزیون هوشمند، تضمین نمایند. مدل پرچمدار این شرکت T678 به طور خاص برای تبلتها طراحی شده و به جز پشتیبانی از 8 هسته، همزمان قدرت پردازش محاسبهای هر هسته آن نیز 2 برابر یک هسته از مدل T624 است.
اما نکته جالب دیگری که در نسل جدید پردازندههای ARM وجود دارد این است که این شرکت قسمت کوچکی از این پردازندهها را (حدود 2 درصد) به طور اختصاصی برای پردازش یک Codec فشردهسازی گرافیکی در نظر گرفته است. این Codec با نام ASTC (فشردهسازی با قابلیت بزرگنمایی بافتها) خوانده میشود و به این معنا است که دیگر نباید نگران تنوع رزولوشن در دستگاههای اندروید و دیگر سیستمعاملها باشیم.
شرکت ARM ادعا میکند که این Codec از انواع مختلف بافتها، استانداردهای رنگ و bit-rateهای گوناگون پشتیبانی میکند و به زودی به یک استاندارد بیرقیب در بازار تبدیل خواهد شد.
اگر ادعای این شرکت درست باشد باید منتظر موج جدیدی از بازی و برنامههای قدرتمند باشیم که به راحتی و با کیفیت مناسب در تمامی دستگاهها اجرا میشوند و توسعهدهندگان دیگر نیازی به صرف ماهها زمان برای بهینهسازی محصولاتشان برای اجرا برروی دستگاههای مختلف نخواهند داشت.
نظرات