تفاوت‌های اساسی میان Mac و PC ؛ کدام برایتان مناسب‌تر است؟

سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
مقایسه مک و ویندوز
اگر نمی‌دانید که بین Mac و PC کدام‌یک برایتان مناسب‌تر است، در مقاله پیش‌رو همراه زومیت باشید تا دو کامپیوتر یاد‌شده را در تمام زمینه‌ها بررسی کنیم.
تبلیغات

در سال ۲۰۲۳ رقابت کامپیوترها و لپ‌ تاپ‌ اپل با دستگاه‌های ویندوزی به اوج خود رسیده و تصمیم‌گیری برای کاربرانی که قصد خرید لپ تاپ را دارند بسیار سخت شده است.

در این مقاله قصد داریم تفاوت‌های اساسی سیستم‌عامل لپ‌تاپ‌های اپل یعنی مک و سیستم‌عامل محبوب ویندوز را بررسی کنیم و عملکرد هر کدام را در بخش‌های مختلف بسنجیم؛ بنابراین در ادامه همراه ما باشید تا از انتخاب سیستم‌عامل مناسب خود مطمئن شوید.

قیمت و کیفیت دستگاه‌های ویندوزی در مقابل مک

اگر بخواهیم میانگین کلی از هزینه‌ای را که کاربران برای خرید کامپیوترهای مک و ویندوزی می‌کنند درنظر بگیریم، متوجه می‌شویم که قیمت تمام‌شده‌ی دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل مک به‌طور قابل‌ توجهی از سیستم‌های ویندوزی بیشتر است. این تفاوت هزینه نه‌تنها به قیمت خود دستگاه‌ها بلکه به لوازم جانبی آن‌ها نیز مربوط می‌شود.

لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای ویندوزی تنوع قیمتی بسیار بیشتری دارند که از سیستم‌های معمولی ۳۰۰ دلاری شروع می‌شوند و به سیستم‌ها و لپ‌تاپ‌های گیمینگ ۳ هزار دلاری و بیشتر می‌رسند. در این بین حتی می‌توانید برندها و فروشندگان مختلفی را انتخاب و کالایی را مطابق با سلیقه خودتان خریداری کنید.

در مقابل، دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌های اپل تنوع مدل و قیمتی بسیار کمتری دارند که از مک بوک ایر هزار دلاری شروع می‌شود و تا دسکتاپ‌های قدرتمند ۶ هزار دلاری ادامه پیدا می‌کند، اما طرفداران اپل همیشه دلایل خاص خود را برای خرید محصولات این شرکت دارند که یکی از آن‌ها کیفیت ساخت بالای محصولات اپل است.

کیفیت ساخت یکی از مزیت‌های تمامی دستگاه‌های مک محسوب می‌شود که اغلب به آن اشاره می‌شود؛ زیرا اپل به‌دلیل توجه دقیق به جزئیات و استفاده از مواد درجه یک معروف است. لپ‌تاپ‌های مک به‌دلیل طراحی براق آلومینیومی، ساختار بادوام و حس خوبی که به کاربران القا می‌کنند مشهور هستند. از سوی دیگر دستگاه‌های ویندوزی دارای طیف وسیع‌تری از کیفیت ساخت هستند که برخی از تولید‌کنندگان بر دوام محصول و برخی دیگر بر قابل‌ حمل بودن آن تأکید دارند.

البته اینکه بگوییم کیفیت ساخت دستگاه‌های اپل بهتر از لپ‌تاپ‌های ویندوزی است کاملاً درست نیست؛ زیرا برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ گران‌قیمت از برندهایی مانند ایسوس و لنوو دارای کیفیت ساخت بسیار با دوام و ماندگاری هستند؛ بنابراین با توجه به بودجه‌ای که می‌خواهید برای خرید لپ‌تاپ بپردازید، جنس بدنه آن می‌تواند متفاوت باشد.

رابط کاربری و نرم‌افزار مک در مقابل ویندوز

هر دو سیستم‌عامل ویندوز و مک با توجه به نسخه‌ها و بروزرسانی‌هایی که در طول سال‌های مختلف دریافت کرده‌اند، حس خوبی را به کاربر القا می‌کنند و اکنون مانند گذشته نمی‌توان گفت که مک به‌دلیل هماهنگی بیشتر بهتر از ویندوز است.

ویندوز ۱۱ / windows 11

در حال حاضر هر دو سیستم‌عامل با توجه به سخت‌افزار، قادر به اجرای انواع برنامه‌های سبک و سنگین هستند که در کنار نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و بالاتر (باتوجه به مانیتور)، کندی حرکت در برنامه‌ها را خصوصاً در سیستم‌عامل ویندوز به حداقل رسانده‌اند.

اکنون جدیدترین نسخه سیستم‌عامل محبوب مایکروسافت یعنی ویندوز ۱۱، با توجه به بهبودهایی که نسبت به ویندوز ۱۰ داشته است، توانسته کاربران زیادی را حتی از سیستم‌عامل مک به خود جذب کند.

همچنین ترکیب هوش مصنوعی کوپایلت با رابط کاربری در آخرین نسخه ویندوز، کار کردن با سیستم‌ها و لپ‌تاپ‌های ویندوزی را به مرحله دیگری برده است که البته تا تبدیل شدن به آن چیزی که در ذهن همه وجود دارد، راه زیادی در پیش دارد.

جدیدترین سیستم‌عامل مک یعنی macOS Sonoma که به‌تازگی جایگزین macOS Monterey شده‌ است نیز با بهبودها و قابلیت‌های جدید شامل حالت Focus، ویرایشگر ویدیو جدید و بهبود‌های عملکردی، باعث افزایش محبوبیت این سیستم‌عامل شده است؛ بنابراین برای انتخاب اینکه کدام برای شما بهتر است، باید عملکرد هرکدام را با توجه به استفاده و نیاز خود بسنجید که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

سخت‌افزار سیستم‌های ویندوزی در مقابل مک

اپل، تنها سازنده کامپیوترهای مک، کنترل شدیدی روی سخت‌افزار سیستم‌هایش دارد و تمامی قطعات را به‌طور اختصاصی خودش می‌سازد. گرچه امکان دارد در این بین از شرکت‌‌هایی مانند TSMC نیز کمک بگیرد اما همیشه سعی می‌کند یک قدم از سایر رقبا پیش‌تر باشد.

تا چند سال قبل سیستم‌های مک از پردازنده‌ اینتل در دستگاه‌های خود استفاده می‌کردند اما پس از معرفی تراشه اختصاصی M1، به‌مرور تمام دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌های اپل به این تراشه مجهز شدند. پس از معرفی M2، اپل به‌تازگی تراشه M3 را با محصولات جدیدش معرفی کرد که در بنچمارک‌های اولیه بسیار قدرتمند ظاهر شده است.

تنها ایرادی که می‌توان به سخت‌افزار محصولات اپل گرفت، نداشتن قابلیت ارتقا و عملکرد مناسب هنگام اجرای بازی‌ها است، در غیر این صورت مجموعه سخت‌افزار اپل جز بهترین‌ها در جهان محسوب می‌شوند.

کیس کامپیوتر با RGB و فن‌ها از نمای جلو و کنار

از طرف دیگر لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی که از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند نسبت به سخت‌افزار‌های اپل قیمت بسیار کمتری دارند، به‌طوری‌که قوی‌ترین سخت‌افزار ویندوزی از قوی‌ترین سخت‌افزار اپل حداقل روی کاغذ بسیار پیشرفته‌‌تر است اما قیمت نسبتاً یکسانی دارد. پردازنده سیستم‌های ویندوزی را شرکت‌های اینتل و AMD می‌سازند که از گذشته تا کنون در رقابت تنگاتنگی هستند.

همچنین استفاده از کارت گرافیک‌ قدرتمند و مجزا و امکان ارتقای سخت‌افزار در طولانی‌مدت، مزایایی هستند که با خرید سیستم‌های ویندوزی نصیبتان می‌شود.

برای برنامه‌نویسی ویندوز مناسب‌تر است یا مک؟

یکی از زمینه‌هایی که مک و ویندوز برای بهتر بودن در آن با یکدیگر رقابت می‌کنند، حوزه‌های مختلف برنامه‌ نویسی است. وقتی صحبت از انتخاب سیستم‌عامل برای برنامه‌نویسی می‌شود، نمی‌توان پاسخ دقیقی به آن داد و بیشتر به حوزه کاری شما مربوط می‌شود. بسیاری از توسعه‌دهندگان به‌دلیل رابط کاربری ساده و ابزارهای داخلی قدرتمندی مانند Xcode ترجیح می‌دهند از macOS استفاده کنند؛ بنابراین اگر قصد دارید در زمینه توسعه برنامه برای محصولات اپل مانند آیفون، آیپد یا ساعت اپل واچ فعالیت کنید، سیستم‌عامل مک می‌تواند برای شما مفیدتر واقع شود.

برنامه‌نویسی روی مک

از طرف دیگر سیستم‌ها و لپ‌تاپ‌های ویندوزی با توجه به هدف شما در برنامه‌نویسی می‌توانند متنوع‌تر باشند. همان‌طور که می‌دانیم بیشترین قطعات سخت‌افزاری که در برنامه‌نویسی اهمیت دارند پردازنده و رم کامپیوتر هستند که در دستگاه‌های مک تنها به چند قطعه محدود شده‌اند اما در سیستم‌های ویندوزی شما علاوه‌بر اینکه توانایی انتخاب بالایی دارید، حتی پس از گذشت مدتی می‌توانید قطعاتی مانند رم یا هارد را نیز ارتقا دهید.

مثلاً کاربرانی که برنامه‌ نویسی فرانت‌اند و بک‌اند انجام می‌دهند می‌توانند سراغ سیستم‌های با سخت‌افزار متوسط بروند و افرادی که در سایر زمینه‌ها مانند هوش مصنوعی یا ماشین لرنینگ فعالیت می‌کنند، می‌توانند لپ‌تاپ‌ها یا کیس‌های قوی‌تری تهیه کنند؛ از این رو دست شما در خرید و هزینه کردن برای مدل‌ها نیز بسیار باز است.

آیا با مک هم می‌توان مانند ویندوز بازی کرد؟

اگر بخواهیم مک و ویندوز را در زمینه گیمینگ بررسی کنیم، مسلماً سیستم‌عامل مایکروسافت عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت. شاید قبول این نکته سخت باشد اما دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌های مک حتی در قدرتمندترین کانفیگ برای بازی کردن، درست در سطح یک سیستم ویندوزی گیمینگ معمولی هستند.

مثلاً اگر مک استودیو اپل M2 اولترا را در نظر بگیریم که هیولایی در زمینه قدرت سخت‌افزاری است، هنگام اجرای برخی بازی‌هایی که اپل برای کاربران خود در نظر گرفته شاید عملکرد رضایت‌بخشی از خود نشان دهد و تا ۹۰ فریم‌‌برثانیه بتواند بازی‌ها را اجرا کند اما اگر همین هزینه را برای کیس یا لپ‌تاپ ویندوزی گیمینگ کنید، علاوه‌بر بازی‌هایی که اپل برای دستگاه‌های خود در نظر می‌گیرد، این سیستم‌ها می‌توانند بسیاری از بازی‌های دیگر را در بالاترین وضوح گرافیکی، حتی بهتر از سیستم‌های مک اجرا کنند.

اجرای بازی روی مک بوک

بهبود نرخ FPS با استفاده از فناوری‌های اختصاصی کارت گرافیک انویدیا و AMD مانند DLSS و FSR، قابلیت‌های نمایش سه‌بعدی و ری تریسینگ از جمله ویژگی‌هایی هستند که در سیستم‌های ویندوزی نمود بهتری هنگام بازی کردن دارند.

همچنین اگر بخواهیم بازی‌های در دسترس را برای این دو سیستم‌عامل مقیاس مقایسه قرار دهیم، سیستم‌عامل‌های مک تنها چند بازی مانند No Man’s Sky و Resident Evil: Village یا World of Warcraft را می‌توانند با وضوح 4K اجرا کنند اما در مقابل سیستم‌های ویندوزی دارای سرویس‌ها و امکانات گیمینگ بسیار زیادی هستند؛ به‌طوری‌که صنعت گیمینگ ویندوز یکی از حوزه‌های پول‌ساز آن محسوب می‌شود.

با این تفاسیر خرید مک تنها برای بازی کردن آن هم در سال ۲۰۲۳، کاری بی‌فایده است و قویاً پیشنهاد می‌کنیم که در این زمینه سراغ سیستم‌های ویندوزی بروید.

عملکرد ویندوز و مک در ویرایش ویدیو

در حوزه ویرایش ویدیو، رقابت بین مک و کامپیوتر‌های شخصی همیشه بحث‌برانگیز بوده است و طرفداران پرشور از هر دو طرف در آن حضور دارند. مک‌ها به‌دلیل ادغام یکپارچه خود بین سخت‌افزار و نرم‌افزار، به‌ویژه با نرم‌افزار ویرایش اختصاصی اپل، Final Cut Pro X، شهرت دارند. این اکوسیستم فشرده تجربه‌ای روان و کاربرپسند را فراهم می‌کند و به ویرایشگران اجازه می‌دهد تا روی دید خلاقانه خود به جای پیچیدگی‌های فنی تمرکز کنند.

مک‌ها همچنین به‌دلیل طول عمر بالا و مصرف پایینی که دارند، می‌توانند در طولانی‌مدت و حتی زمانی که به پریز برق وصل نیستند نیز رندرهای طولانی بگیرند و این وضعیت آن‌ها تأثیری روی عملکردشان نداشته باشد.

از سوی دیگر کامپیوتر‌های شخصی دنیایی از سفارشی‌سازی و انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهند. با مجموعه گسترده‌ای از قطعات سخت‌افزاری موجود، کاربران می‌توانند سیستم‌های خود را متناسب با نیازها و بودجه خاص خود تنظیم کنند. این انعطاف‌پذیری به نرم‌افزارها نیز تعمیم می‌یابد و رایانه‌های شخصی از طیف وسیع‌تری از برنامه‌های ویرایش ویدیو پشتیبانی می‌کنند.

برنامه adobe premiere

همان‌طور که گفتیم اگر به Final Cut Pro X متعهد هستید، مک انتخاب واضحی است. با این حال، اگر Adobe Premiere Pro یا سایر نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو را ترجیح می‌دهید، کامپیوترهای شخصی انعطاف‌پذیری بیشتری را ارائه می‌دهند که البته این موضوع به حجم و نوع کاری که در حال انجام آن هستید نیز بستگی دارد؛ زیرا در یک مقایسه کلی که البته چندین بار هم آن را تکرار کردیم، هزینه‌ای که برای قدرتمندترین PC می‌پردازید تا حدودی کمتر از قدرتمندترین مک است که همین عامل می‌تواند روی انتخاب کاربران زیادی تأثیر بگذارد.

امنیت مک و ویندوز

در عصر دیجیتال امروزی، امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است به‌خصوص وقتی صحبت از کامپیوترهای شخصی ما می‌شود. ویندوز و مک که تاکنون بخش‌های زیادی از آن‌ها را با هم مقایسه کردیم، ویژگی‌ها و چالش‌های امنیتی منحصر‌به‌فرد خود را دارند.

ویندوز به‌خاطر کاربران زیادی که دارد شناخته‌ می‌شود و همین ویژگی آن را به هدف اصلی برای حملات سایبری تبدیل می‌کند. با این حال، مایکروسافت در سال‌های اخیر گام‌های مهمی در بهبود امنیت ویندوز برداشته است. ویندوز ۱۰ و ۱۱ دارای تعدادی ویژگی امنیتی داخلی مانند Windows Defender، فایروال و کنترل حساب کاربری (UAC) و BitLocker هستند که تا حد زیادی امنیت آن‌ها را بالا برده‌اند.

سیستم‌های مک اغلب از سیستم‌های ویندوزی ایمن‌تر هستند اما در مواقع بسیاری پیش‌ آمده که حفره‌های امنیتی متعددی در نسخه‌های مختلف مک شناسایی شده است اما باوجوداین ابزارهایی مانند Gatekeeper (فقط به برنامه‌هایی از منابع قابل‌ اعتماد اجازه نصب می‌دهد)، حفاظت یکپارچه سیستم (SIP) و XProtect (برنامه داخلی ضدبدافزار) با پیروی سیاست‌های سخت‌گیرانه اپل تا حد زیادی از نفوذ بدافزارها به سیستم جلوگیری می‌کنند.

بنابراین اگر قصد تهیه سیستمی را دارید که در کنار سایر مزایا امنیت بسیار بالایی داشته باشد، بهتر است سراغ یکی از محصولات اپل بروید.

تفاوت‌های مک و ویندوز را می‌توان به‌صورت جزئی‌تر نیز بررسی کرد که ما در این مقاله موارد کلی را به‌نحوی بیان کردیم که برای تمام افراد ملموس و قابل‌درک باشد. اگر شما هم تجربه کوچ از یک سیستم‌عامل به سیستم‌عامل دیگری را داشتید، آن را برای سایر کاربران بازگو کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات