اولین تبلیغ انیمیشنی در صفحه اول گوگل!

چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۱:۳۸
مطالعه 3 دقیقه
تنها ۶ هفته از رفتن مریسا میر از گوگل می‌گذرد و این طور که به نظر می‌رسد گوگل از این فرصت استفاده نموده و یکی از قوانینی که وی بنا نهاده بود را زیر پا گذاشته است. شاید اهمیت این مطلب از دید بسیاری‌ اندک باشد، اما باید توجه داشت که این صفحه ساده و بی آلایش روزانه یک میلیارد بازدید کننده دارد و این بنر تبلیغاتی در پربیننده‌ترین صفحه وب دنیا قرار گرفته است. با زومیت همراه باشید تا با جزییات این خبر و تاریخچه تبلیغ در صفحه اول گوگل آشنا شوید.
تبلیغات

بسیاری مریسا میر را بابت این که چنین ایده‌ای را در صفحه اول گوگل پیاده کرد، تمجید و ستایش می‌کردند. اما مثل این که نبود این مدیر بلند مرتبه گوگل دست مدیران دیگر را برای اجرای ایده‌های جدید باز گذاشته است.

این تبلیغ، نیمه بالایی محصول خبرساز جدید گوگل یعنی نکسوس ۷ را در زیر یک خط متن نشان می‌دهد. در این متن نوشته شده:

The playground is open. The new $199 tablet from Googleزمین بازی باز است، تبلت جدید ۱۹۹ دلاری از گوگل

هرچند لغت Playground در واقع همان تفریحگاه و زمین بازی کودکان است، اما به نظر من این جمله دو جهت دارد، اول این که منظور ورود قشر جدیدی از مردم است که تا به حال قصد و یا قدرت خرید تبلت را نداشته‌اند و با قیمت مناسب و امکانات فراوان این تبلت به میدان بازی وارد می‌شوند، دومین جنبه این است که به گونه‌ای دیگر رقبا را به مبارزه طلبیده است و پیام تهدیدآمیز برای دیگر تولید کنندگان تبلت دارد. البته این یک نظر شخصی است و برداشت‌های متفاوتی می‌توان از این جمله داشت. دلیل اهمیت دادن به معنای این جمله آن است که مطمئنا گوگل از میلیاردها بازدید این صفحه مطلع می‌باشد و قاعدتا برای ساختن بهترین جمله ممکن، مدتها فکر و بحث و گفتگو انجام گرفته است.

باید این موضوع را نیز خاطرنشان کنیم که گوگل در گذشته نیز در صفحه اول تبلیغاتی را قرار داده است. مثلا در سال ۲۰۱۰ این شرکت تلفن هوشمند خود نکسوس وان (Nexus One) را تبلیغ کرده بود. اما این تبلیغ بسیار کوچک تنها از یک خط متن و یک آیکون تشکیل شده بود، که این متن به یک صفحه اطلاع رسانی در مورد این محصول متصل بود و نه به صفحه خرید.

google-nexus-ad-nexusone

در اکتبر سال ۲۰۱۱ نیز به منظور یادبود استیو جابز یک لینک متنی در صفحه اول گوگل قرار داده شد که به صفحه یادبود استیو جابز در وب سایت اپل لینک شده بود و کلا تبلیغ تجاری به حساب نمی‌آمد.

google-nexus-ad-Steve-Jobs

همچنین یک تبلیغ متنی دیگر نیز در صفحه اول برای مخالفت و اعتراض به SOPA (جلوگیری از عمل دزدی آنلاین) در اوایل سال میلادی در صفحه اول قرار گرفته بود که باز هم ارتباطی به خرید یک محصول نداشت.

نظر شما در مورد سیاست جدید گوگل چیست؟ آیا گوگل کم‌کم در حال تغییر به سمت یک فروشنده محصول است؟ آیا ممکن است که روزی تبلیغات شرکت‌های دیگر را نیز در این صفحه ببینیم؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات