بررسی کنسول دستی PlayStation Vita سونی

یک‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۷
مطالعه 20 دقیقه
کنسول دستی پلی‌استیشن پورتال ارزش خرید دارد؟
تبلیغات

اولین کنسول دستی سونی یعنی PlayStation Portable موفقیت نسبتا خوبی را به‌دنبال داشت، اما بازار کنسول‌ دستی و قابل حمل در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات جدی شده است. با ورود تبلت‌ و تلفن‌های هوشمند و بازی‌های جذاب و ارزان قیمتی همچون پردندگان خشمگین، تقاضا برای خرید کنسول‌های بازی قابل حمل با کاهش چشم‌گیری رو‌به‌رو شده است.

حتی نینتندو که کنسول‌های بازی قابل حملش همواره پرفروش بوده‌اند برسر فروش 3DS به‌شدت به مشکل بر خورد و چندین بار قیمت آن را کاهش داد. اما سونی برای جذب دوباره علاقمندان بازی به کنسول دستی جدید خود تمام تلاشش را بکار گرفته تا همه چیز را در یک ابزار کوچک قابل حمل گرد هم آورد و قیمت آن را نیز به حداقل برساند. در ادامه بررسی کامل پلی‌استیشن ویتا که حاصل روزها کار و تلاش زومیت است را مشاهده خواهید کرد.

PlayStation Vita اولین‌بار در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۱ در کنفرانس اختصاصی پلی ‌استیشن و توسط مدیرعامل فعلی سونی و البته با نام رمز NGP معرفی شد. کمی بعد در نمایشگاه E3 ۲۰۱۱، این کنسول دستی با نام Vita به نمایش گذاشته شد و نهایتا در ۲۲ فوریه ۲۰۱۲ رسما وارد بازار اروپا و امریکا گردید. شاید اگر ویتا را در دست نگرفته باشید تصور کنید که از نظر ظاهری تفاوت چندانی با PSP ندارد، اما در حقیقت ویتا به مراتب خوش ساخت‌تر از PSP بوده و از نظر قدرت سخت‌افزاری و امکانات جانبی به‌شدت ارتقا یافته است.

پیش از شروع مقاله از امیر اسماعیلی عزیز که در تهیه این بررسی کمک بسیاری به ما کردند کمال تشکر را داریم.

در داخل جعبه PS Vita: کنسول بازی ویتا، شارژر، کابل برق، کابل USB وجود دارد و خبری از کارت حافظه و هدفون نیست.

اگر نگاهی به مشخصات سخت‌افزاری پلی‌استیشن ویتا بیاندازید متوجه می‌شوید که سونی هر آنچه در توان داشته برای قدرت بخشیدن به ویتا به کار گرفته است. این کنسول دستی مجهز به پردازنده ۴ هسته‌ای است که قدرت گرافیکی نزدیک به پلی‌ استیشن ۳ دارد.

صفحه‌نمایش ۵ اینچی آن نیز از نوع AMOLED چندلمسی است. علاوه بر صفحه‌نمایش لمسی، در پشت کنسول نیز یک صفحه لمسی دیگر وجود دارد که کنترل بازیکن در بازی‌ها را بیشتر می‌کند. ویتا یک کنسول اختصاصی بازی است که به لطف ابزارهای مختلف کنترلی شامل صفحه‌های لمسی، کنترلرهای آنالوگ، دوربین و دکمه‌های فیزیکی، دست تولیدکنندگان را برای ساخت بازی‌های جذاب و متفاوت باز گذاشته است.

طراحی ظاهری و سخت‌افزار

ویتا هر آنچه برای خلق بازی‌های خلاقانه نیاز است،یکجا دارد

سونی طراحی کلی پلی‌استیشن قابل حمل خود را تغییر نداده است یعنی PS Vita شباهت زیادی به PSP دارد. اما هر چند قالب کلی هر دو نسل کنسول دستی پلی‌استیشن یکسان است ولی از نظر کیفیت ساخت بدنه و تجهیزات سخت‌افزاری، ویتا یک سرو گردن از نسل قبلی، خوش ساخت‌تر است. درواقع جنس‌بدنه ویتا از پلاستیک مرغوب‌ و مستحکم‌تری ساخته شده و دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا در ویتا شبیه به دکمه‌های آیفون ۴ گردیده‌اند.

ویتا مجهز به دو دوربین یکی در جلو و یکی در پشت، صفحه‌نمایش چندلمسی در جلو و صفحه لمسی در پشت، دو استیک آنالوگ، دکمه‌های جهت (D-Pad)، دکمه‌های بالا یا Shoulder و همچنین دو خروجی اسپیکر در طرفین است. اگر اهل بازی باشید حتما از کنترل کاملی که این دکمه‌ها در بازی‌های مختلف دراختیار کاربر قرار می‌دهند آگاه هستید.

PS Vita Infographic

همان‌طور که در اینفوگرافی بالا مشاهده می‌کنید، در قسمت بالا علاوه بر دکمه‌های کم و زیاد کردن حجم صدا، دکمه پاور، درگاه حافظه (برای اضافه کردن کارت‌های حاوی بازی) و پورت لوازم جانبی که احتمالا در آینده وارد بازار خواهند شد نیز وجود دارند. در قسمت پشت ویتا یک دوربین VGA و زیر آن یک صفحه لمسی بزرگ قرار دارد که کنترل بازیکن روی بازی‌ها را بیشتر می‌کند. در قسمت پایین نیز پورت USB، جک هدفون و درگاه حافظه گنجانده شده است.

دو اسپیکر با کیفیت نیز درکنار کنترلرهای آنالوگ جای گرفته‌اند. کیفیت اسپیکرها برای یک ابزار پرتابل بسیار خوب است و اگر در اتاق آرام، در حال بازی با ویتا باشید از صدای خروجی آن‌ها لذت خواهید برد. هرچند نمایشگر ویتا نسبت به نسخه قبلی یعنی PSP-3000 بزرگتر شده اما ضخامت آن هنوز ۱۸.۶ میلی‌متر است. اگر پیش از این تجربه استفاده از کنسول‌های دستی را داشته باشید، می‌دانید که اگر ضخامت از این باریک‌تر شود دیگر استفاده از آن راحت نخواهد بود و به خوبی در دست جای نخواهد گرفت.

سونی در طراحی ویتا تمام تلاش خود را کرده تا یک ابزار ارگونومیک و دوست داشتنی را خلق کند. حقیقا بازی کردن با ویتا لذت بخش بوده و این وسیله بسیار خوب در دست جای می‌گیرد، کنترلرهای آنالوگ اندازه مناسبی دارند و دکمه‌ها نیز به خوبی طراحی شده‌اند. عادت کردن به استفاده از نمایشگر لمسی پشت دستگاه و همچنین خود صفحه‌نمایش لمسی جلو کنسول نیاز به کمی زمان دارد اما سونی تمام سعی خود را کرده تا دست بازی‌سازان را باز بگذارد تا آثار خلاقانه‌ای بسازند.

نمایشگر

نمایشگر OLED ویتا کیفیت بی‌نظیر و دوست‌داشتنی دارد

شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های ویتا نمایشگر فوق‌العاده با کیفیت و دوست‌داشتنی آن باشد. ویتا مجهز به یک نمایشگر ۵ اینچی از نوع Super AMOLED Plus با رزولوشن ۹۶۰ در ۵۴۴ پیکسل است که توسط سامسونگ تولید شده است. این نمایشگر، رنگ مشکی را فوق‌العاده عمیق و دیگر رنگ‌ها را جذاب و دقیق نمایش می‌دهد. تصویر در تمام قسمت‌ها با کیفیت یکنواخت و قابل قبول قابل مشاهده بوده و زاویه دید آن نیز بسیار خوب است. زوایه دید مناسب یکی از نکات ضروری برای نمایشگر یک کنسول دستی است، با ویتا شما می‌توانید به‌راحتی از زوایای مختلف به نمایشگر نگاه کرده و از بازی لذت ببرید.

هرچند نمایشگر از نوع براق است، اما انعکاس نور در محیط‌های روشن خیلی آزاردهنده نیست. البته استفاده از آن در محیط‌های پرنور نیز خیلی جذاب به‌نظر نمی‌رسد. تراکم‌ پیکسل‌ها در نمایشگر ویتا 220ppi (پیکسل در اینچ) است. اگر بخواهید آن را با تلفن‌های هوشمند مقایسه کنید، لازم است بدانید که تراکم پیکسل نمایشگرهای رتینا حدود 326ppi و نمایشگر Galaxy Nexus حدود 316ppi است.

خوشبختانه چیدمان پیکسل‌ها در نمایشگر ویتا از نوع RGB بوده و خبری از ماتریس Pentile نیست. تراکم پیسکل‌ها نیز به اندازه کافی بالا است تا هیچ پیکسلی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نباشد.

صفحه لمسی این نمایشگر که بیشتر برای استفاده در منوها و گشت و وب‌گردی استفاده می‌شود به خوبی تلفن‌های هوشمند مدرن امروزی کار می‌کند و حرکت منوها و صفحه‌های مختلف به نرمی انجام می‌شود.

دوربین

شاید بهتر باشد هیچ وقت با دوربین ویتا عکس نگیرید

ویتا مجهز به دوربین VGA یکی در پشت و یکی در جلو کنسول است. این دوربین‌ها رزولوشن ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل دارند و هرچند کیفیت عکس‌برداری آن از 3DS نینتندو بهتر است اما در نهایت عکس‌های گرفته شده با آن کیفیت قابل قبولی ندارند. درواقع این دوربین برای استفاده در بازی‌ها بکار گرفته می‌شود نه عکس‌برداری یا ضبط ویدئو. با دوربین ویتا حتی می‌توان فیلم‌برداری کرد اما هیچ وقت سعی نکنید آن را امتحان کنید!

camera vita

اما اگر بخواهید در مورد کاربرد دوربین در بازی‌ها بدانید، باید بگویم که ویتا قادر به اجرای کارهای خارق‌العاده‌ای است که در بخش ویتا و واقعیت افزوده به‌طور کامل به آن پرداخته‌ایم.

کنترلرها

هر نوع کنترلری که بخواهید در ویتا وجود دارد

پلی استیشن ویتا تقریبا هر نوع روش و ایده‌ای را که در زمینه کنترل بازی در دنیای کنسول و موبایل وجود دارد در خود جای داده است، از سیستم سنتی استفاده از دکمه‌ها گرفته تا کنترل حرکتی. چیدمان دکمه‌ها و ارگونومی کنسول ویتا تا حد زیادی به PSP شباهت دارد، که شامل چهار دکمه Face و دو دکمه Shoulder و یک D-pad درکنار دو دسته آنالوگ می‌شود. این دسته‌های آنالوگ برخلاف کنترلر پلی استیشن 3 در هنگام فشرده شدن به‌صورت دکمه عمل نمی‌کنند. اضافه شدن کنترلر آنالوگ دوم به ویتا یکی از مهم‌ترین تغییرات نسبت به PSP به شمار می‌رود. همه دوستداران بازی آرزوی سیستم قابل حملی با این مشخصات را داشته‌اند.

اما تنها کمیت مهم نیست و کیفیت این دسته‌ها نیز اهمیت دارد. دسته‌های آنالوگ برخلاف کنسول‌های PSP و 3DS تنها روی یک سطح دو بعدی حرکت نمی‌کنند و همانند دسته آنالوگ کنسول‌های خانگی مثل پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 دارای حرکت طبیعی‌تری هستند. البته این کنترلرهای آنالوگ‌ ارتفاع کمی دارند و تنها چند میلی‌متر از سطح ویتا جدا شده‌اند. این به دین معنا است که نسبت به نمونه مشابه کنسول‌های خانگی شما باید فرایند‌ی طولانی تری را برای ماهر شدن در استفاده از آن‌ها طی کنید، بااین‌حال این سیستم نسبت به کنسول‌های قابل حمل گذشته پیشرفت قابل ملاحضه‌ای داشته است.

به‌طور مثال دسته‌های آنالوگ به هیچ عنوان با نمونه موجود در PSP قابل مقایسه نیستند و نمونه استفاده شده در 3DS با اینکه دقیق است اصلا به‌راحتی نیست و ارگونومی آن را ندارد. در 3DS یا PSP بیشتر اوقات دست شما از روی دسته آنالوگ لیز می‌خورد، چون برخلاف دسته آنالوگ ویتا ارتفاع ندارند و تنها در یک سطح 2 بعدی حرکت می‌کند.

دکمه‌های Face (در تصویر مشخصات فنی در ابتدای مقاله با نام Action Buttons) با اینکه اندازه کوچکی دارند اما کلیک کردن روی آن‌ها بدون مشکل انجام می‌شود، کیفیت این دکمه همانند دکمه‌های کنسول DSi است. فشردن دکمه‌های Shoulder حالتی مناسب و همانند ماشه تفنگ را دارد و در بازی‌های اکشن مانند Uncharted بسیار حس خوبی ایجاد می‌کنند. D-pad در ویتا بسیار دقیق است و برخلاف کنسول PSP و دیگر کنسول‌های پلی‌استیشن که چهار جهت را با استفاده از چهار دکمه مجزا ایجاد می‌کردند، از یک دکمه یکپارچه استفاده کرده است.

البته تا حدی فاصله بین دکمه‌های Face و D-pad به کنترلرهای آنالوگ کم بوده و ممکن است در بازی‌های سریع و پر زد و‌ خورد، دست شما اشتباها به آن برخورد کند و دستور اشتباه به ویتا ارسال کنید. اما خیلی زود به این سیستم چیدمان عادت خواهید کرد و از کیفیت عملکرد دکمه‌های مختلف و دسته‌های آنالوگ لذت خواهید برد. در ضمن شاید اندازه کوچک دسته‌های آنالوگ تا حدی در بازی‌هایی که نیاز به تغییر جهت ناگهانی دارند (مانند بازی‌های مبارزه‌ای دو نفره) یک مزیت هم به حساب بیاید.

vita cotroler

زیر دسته‌آنالوگ سمت چپ دکمه خانه وجود دارد که لوگوی نقره‌ای رنگ پلی استیشن روی آن حک شده است. این دکمه در هنگام اعلام اخطار یا پیام، نوری به رنگ بنفش مایل به آبی و در هنگام شارژ شدن رنگ نارنجی را نمایش می‌دهد. با یک کلیک روی این دکمه شما به صفحه اصلی خواهید رفت و اگر این دکمه را برای چند لحظه پایین نگه‌دارید به صفحه تنظیمات و کنترل روشنایی تصویر، شدت صدا و تنظیمات میکروفون هدایت می‌شوید. دسترسی سریع به سیستم تنظیم روشنایی بسیار کاربردی است و می‌تواند نبود دکمه اختصاصی همانند PSP را جبران کند. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که بعضی از برنامه‌ها کنترل شما را روی روشنایی تصویر محدود می‌کنند و تنها اجازه‌ی یک شدت روشنایی خاص را می‌دهند.

دکمه Start و Select زیر دسته آنالوگ سمت راست قرار دارند و شکل آن‌ها شبیه دکمه خانه است، با این تفاوت که کوچکتر هستند. اندازه کوچک و محل قرارگیری نامتعارف این دو دکمه تا حدی یافتن سریع انها را به هنگام بازی مشکل می‌کند که البته آنقدرها هم اهمیت ندارد و پس از مدت کوتاهی به آن عادت خواهید کرد.

ویتا از یک صفحه‌نمایش مالتی تاچ خازنی استفاده می‌کند که این تکنولوژی امروزه در اکثر محصولات هوشمند قابل حمل مشاهده می‌شود. بنابراین همانند 3DS یا DSi خبری از قلم نیست. لایه روی صفحه‌نمایش ویتا از جنس پلاستیک است و شاید لمس آن به‌راحتی و روانی صفحه‌نمایش شیشه‌ای تلفن‌های هوشمند نباشد، اما نکته قابل‌توجه دقت و سرعت عمل بسیار خوب آن است.

مورد جالب دیگر در مورد کنترل‌های متعدد موجود روی این دستگاه، وجود یک صفحه تاچ‌پد است که اندازه‌ای مشابه صفحه‌نمایش ویتا دارد و دقیقا در پشت آن قرار گرفته است. این تاچ‌پد امکان لمس اشیاء درون صفحه‌نمایش را از پشت دستگاه می‌دهد. نکته اصلی این صفحه تاچ‌پد این است که دیگر انگشتان دست در هنگام لمس اشیاء درون صفحه، جلوی دید شما را نمی‌گیرد و در بسیاری از موارد موجب کنترل راحت‌تر و دید بهتر می‌شود.

ویتا درکنار تمام موارد ذکر شده ، حسگرهای حرکتی مانند ژیروسکوپ، شتاب‌سنج و قطب‌نمای دیجیتال (که همانند کنترلر‌های SIXAXIS پلی استیشن 3 عمل می‌کند) را شامل می‌شود.

بازی‌ها

vita uncharted screenshot

گرافیک و گیم‌پلی بازی‌ها در ویتا فوق‌العاده است

بازی‌های کنسول ویتا روی کارت‌های حافظه‌ای اختصاصی به بازار عرضه می‌شوند، سونی نام "ویتا کارت" را برای آن‌ها برگزیده است. ویتا کارت در جعبه‌ای آبی رنگ هم‌ عرض جعبه بازی‌های PSP و سه چهارم ارتفاع آن قرار داده می‌شود.

علت اندازه بزرگ این جعبه نسبت به ویتا کارت این است که باید در فروشگاه‌های بازی به اندازه کافی جلوه‌ی تبلیغاتی داشته باشد، ولی به‌نظر ما نصف این اندازه هم برای ویتا کارت کافی است، چون واقعا ویتاکارت کوچک است و همراه بازی دفترجه راهنما وجود ندارد (برخلاف بازی‌های 3DS که دفترچه راهنما دارند ولی در جعبه بزرگتری عرضه می‌شوند). گزینه دیگر این است که شما در کارت حافظه‌ای که برای ویتا خریداری کرده‌اید فضای کافی برای دانلود بازی داشته باشید و بازی را از بازار پلی‌استیشن دانلود کنید. تمامی بازی‌های عرضه شده برای ویتا در فروشگاه پلی‌استیشن قابل دانلود خواهند بود و در صورت دانلود نسخه دیجیتال شما از تخفیف برخوردار خواهید شد. به‌طور مثال نسخه دیجیتال بازی Uncharted : Golden Abyss  برابر ۴۴.۹۹ دلار است در صورتی که نسخه ویتاکارت آن ۶۰ دلار است.

همچنین ویتا امکان اجرای بازی‌های PSP که ازطریق شبکه پلی‌استیشن دانلود کرده‌اید را دارد که شامل 275 بازی می‌شود. سونی اعلام کرده که برخی از این بازی‌ها با ویتا کاملا سازگار نیستند ولی جزییاتی در این رابطه به علاقه‌مندان ارایه نشده است. ازآنجاکه رزولوشن بازی‌های PSP پایین‌تر از رزولوشن صفحه‌نمایش ویتا است، بازی‌های سازگار شده با ویتا با رزولوشن ۴ برابر رزولوشن اصلی‌شان نمایش داده می‌شوند. این تغییر رزولوشن خیلی هم بد به‌نظر نمی‌رسد (همان اتفاقی که برای اپلیکیشن‌های آیفون 3GS در آیفون 4 افتاد).

البته گزینه‌ای وجود دارد که از روش bilinear filtering استفاده می‌کند و به‌طور نرم‌افزاری لبه‌های تیز را صاف و تا حدی از مشخص بودن پیکسل‌ها جلوگیری می‌کند. پیشنهاد ما این است که این فیلتر را تنها برای بازی‌های سه‌بعدی استفاده کنید و برای بازی‌های دو بعدی  از آن استفاده ننمایید، چون تا حدی جزییات را تار می‌کند و از زیبایی تصویر می‌کاهد. انتخاب دیگری که وجود دارد این است که شما گستره رنگ صفحه را در حالت صفحه PSP اصلی قرار دهید (گستره رنگ صفحه OLED ویتا از PSP بیشتر است، بنابراین این انتخاب امکان‌پذیر شده است). همچنین شما می‌توانید انتخاب کنید که کدامیک از دوربین‌های ویتا برای بازی PSP استفاده شود.

سونی علاقمندان PSP را فراموش نکرده است، و امکانی را در ویتا قرار داده که شما به‌طور کامل می‌توانید کنترل‌های PSP خود را روی ویتا شبیه‌سازی کنید، به گونه‌ای که تفاوت کنترل‌ها بین این دو کنسول را حس نکنید. نکته جالب این است که شما حتی می‌توانید بازی‌های PSP را با استفاده از هر دو دسته‌ی آنالوگ بازی کنید. به‌طور مثال در بازی Monster Hunter Portable 3rd می‌توان به‌جای D-Pad از دسته آنالوگ سمت راست برای کنترل دوربین استفاده کرد، که تا حد زیادی به بهبود تجربه بازی کمک می‌کند. این امتیاز بزرگی برای صاحبان کنسول PSP به حساب می‌آید و آن‌ها می‌توانند بازی‌های گذشته خود را این بار با کنترل‍‌رهای بهتر تجربه کنند.

با اینکه فایل‌های ذخیره شده بازی مثلا Monster Hunter قفل شده‌اند شما می‌توانید Save ‌های خود در PSP را با استفاده از برنامه مدیریت محتوای ویتا درکنار PS3 یا کامپیوتر به‌عنوان واسطه، ادامه دهید. این گونه بازی‌ها حتی با گذشت سال‌ها از انتشارشان، صدها طرفدار را روزانه به خود جلب می‌کنند و ویتا به نوعی مجبور به حمایت از آن‌ها است. برخلاف 3DS که محیط سیستم‌عامل آن در هنگام اجرای بازی‌های نسل قبلی تبدیل به DS می‌شود، هنگامی که شما بازی PSP را روی ویتا اجرا می‌کنید کاملا به سیستم‌عامل ویتا دسترسی دارید و هم‌زمان می‌توانید از امکانات آن استفاده کنید.

vita game

چیزی که برای دارندگان PSP خیلی سخت بوده ، بحث حذف شدن درایو UMD از ویتا است، اینکه کلکسیون بازی‌هایشان دیگر در کنسول جدید به کار نمی‌آید. درست است که بسیاری از این بازی‌ها قدیمی هستند، اما همان‌طور که قبلا هم اشاره شد برخی از آن‌ها را روزانه صدها نفر بازی می‌کنند که چشمپوشی از آن‌ها غیر ممکن است. حال کسانی که UMD های بسیاری را خریداری کرده‌اند چه باید بکنند؟ راه حلی که سونی ارایه داده است تنها در کشور ژاپن ارایه می‌شود و به این صورت است که شما UMD خود را با استفاده از اپلیکیشنی در PSP ثبت می‌کنید و سپس با قیمت کمتر در ویتا دانلود می‌کنید. درست حدس زدید، این پشتیبانی بسیار محدود و نا‌امید کننده است. تنها 262 بازی در این برنامه جای دارند و شرکت‌های بزرگی همچون Capcom، Konami و Square Enix کلا به این برنامه بی‌توجه بوده‌اند.

نرم‌افزار

رابط کاربری ویتا شبیه تلفن‌های هوشمند امروزی است. نرم‌افزارها در قالب آیکون‌های حلقوی شکل نمایش داده می‌شوند. حرکت بین منوها و اپلیکیشن‌ها به نرمی انجام می‌شود و سونی سیستم خلاقانه‌ای را برای سوئیچ کردن بین اپلیکیشن‌های در حال اجرا، ارائه کرده است. نرم‌افزارهای در حال اجرا درکنار یکدیگر و به شکل زیر نمایش داده می‌شوند و کاربر به‌راحتی می‌تواند وارد هر کدام شود.

vita taskmanager

سونی روی ویتا چند نرم‌افزار کاربردی شامل Photos برای مشاهده تصاویر و کنترل‌ آن‌ها، Music برای گوش دادن به موسیقی و Video برای مشاهده ویدیوها را نصب کرده است.

سونی سعی کرد اشتباهات قبلی خود را تکرار نکرده و این بار ویتا را با عناوین قابل ملاحظه‌ای از بازی‌ها عرضه کرد. ویتا شاید بهترین لیست بازی‌ها را در زمان ورودش به‌همراه داشت. در زمان عرضه ویتا سونی ۲۵ بازی در سبک‌های مختلف شامل فیفا در سبک اسپرت، ریمن در سبک پلتفرم تا آنچارتد برای بازیکنان حرفه‌ای را آماده کرده بود. سونی به خوبی درک کرده است که کنسول بازی خوب و قدرتمند به‌تنهایی کافی نیست و باید محتوای مناسب آن نیز ارائه شود. 

سونی روی ارتباط بین کنسول‌های ویتا و پلی‌استیش ۳ تلاش بسیار کرده است. به‌عنوان مثال در برخی از بازی‌ها کاربران ویتا می‌توانند با کاربران پلی‌استیش ۳ به‌صورت آنلاین بازی کنند. در برخی از بازی‌ها مانند Little Big Planet ویتا می‌تواند به‌عنوان مکمل پلی‌استیشن ۳ عمل کرده یا حتی نقش دسته بازی را برای پلی‌استیشن ۳ ایفا کند. (ایده‌ای شبیه به Wii U نینتندو)

در برخی از بازی‌ها با کمی اغراق می‌توان گرافیک ویتا را نزدیک به PS3 دانست به‌عنوان مثال Uncharted Golden Abyss یا Rayman Origins نمونه‌های جالبی از این دست هستند که گرافیک فوق‌العاده آن‌ها نظر هر علاقمند بازی را به خود جلب می‌کند.

آنچارتد نمونه بسیار خوبی برای نمایش قدرت ویتا است، به‌عنوان مثال در طی بازی شما به نقشه‌ای بر می‌خوردید که جزئیات آن واضح نیست و زمانی‌که دست خود را روی صفحه می‌کشید روی نقشه تمیز شده و قابل رویت می‌شود. یا مثلا در جایی از بازی از شما خواسته می‌شود تا نقشه گنج پیدا شده را به سمت منبع نور بگیرید، شما هم ویتا را به سمت لامپ یا نور خورشید گرفته تا راز پشت پرده نمایان شود.

raymanorigins-12612-05

در طول بازی می‌توانید برای بالا رفتن از دیوارها یا موارد اینچنینی از صفحه‌های لمسی پشت یا جلوی ویتا استفاده کنید.

اما همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد هرچند بازی آنچارتد زیبا و دوست داشتنی است اما قیمت ۶۰ دلاری آن ۱۰ تا ۱۵ ساعت بازی را توجیه نمی‌کند. البته درکنار این بازی‌های گران‌قیمت بازی‌های مجانی مثل Motor Strom RC نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه پلی‌استیشن دانلود کنید اما برای بازکردن مرحله‌ها یا هر کدام از نقشه‌های این نوع از بازی‌ها نیز مجبورید یکی دو دلاری هزینه کنید. این در حالی است که اکثر بازی‌های اندروید یا iOS با همین قیمت یک یا دو دلار به فروش می‌رسند با این تفاوت که شما یک مینی‌گیم کامل را دریافت و تجربه می‌کنید. 

به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند که سونی باید بدنبال راه‌های تازه برای مجاب کردن مشتریان به خرید بازی‌های گران‌قیمت ویتا باشد. البته اولین قدم اساسی در این راستا برداشته شده و سونی اعلام کرده که بسیاری از بازی‌های جدید به‌صورت یک پک برای ویتا و پلی‌استیشن ۳ ارائه خواهند شد، یعنی کاربر با یک بار پرداخت نسخه Vita و PS3 را یکجا دریافت می‌کند.

vita zoomit

ویتا در دو نسخه W-Fi 3G و Wi-Fi تنها ارائه می‌شود. نسخه‌ای که ما مورد آزمایش قرار دادیم Wi-Fi 3G بود ولی ما در زومیت قابلیت 3G آن را آزمایش نکردیم. نرم‌افزارهای نقشه گوگل و مرورگر اینترنتی در حالت Wi-Fi به خوبی عمل می‌کنند اما مرورگر از زبان فارسی و فلش پشتیبانی نمی‌کند و نمی‌توانید با آن هیچ متن فارسی را مشاهده کنید. ویتا امکان ارسال پیغام به دوستانتان را می‌دهد و ازطریق نرم‌افزار Group Messaging می‌توانید علاوه بر پیغام، عکس را نیز برای دوستان خود ارسال کنید.

اما در مورد 3G می‌دانیم که امکان مکالمه صوتی، بازی چند نفره و دانلود بازی ازطریق اتصال 3G وجود ندارد و برای استفاده از این قابلیت‌ها باید با شبکه بی‌سیم Wi-Fi متصل شوید.

ویتا و واقیعت افزوده

psvita aug gaming

در جعبه ویتا ۶ کارت پلاستیکی که روی آن‌ها مربع‌های سفید و سیاه چاپ شده، وجود دارد. ویتا به کمک این کارت‌ها کارهای خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهد. بازی‌های واقعیت افزوده (Augmented Reality) که عموما به‌صورت مجانی از فروشگاه پلی‌استیشن قابل دانلود هستند به کمک این کارت‌ها بازی‌ها را با محیط واقعی پیرامون شما تلفیق کرده و نتیجه جالبی را شکل می‌دهند.

vita argument reality

به‌عنوان مثال می‌توانید کارت‌ها را روی میز تحریر خود قرار داده و آن را به زمین فوتبال تبدیل کنید. درواقع دو کارت برای هر کدام از دروازه‌ها نیاز خواهید داشت، خود ویتا نیز در فاصله بین دو کارت زمین بازی را ترسیم خواهد کرد.  ویتا به کمک دوربین پشت و کارت‌های ذکر شده، المان‌های بازی را با آنچه توسط دوربین دریافت می‌شود تلفیق کرده و در صفحه‌نمایش ویتا نمایش می‌دهد.

واقعیت افزوده ویتا

شما در بازی دیگری می‌توانید در محیط اطراف حرکت کرده و دشمنانی که در محیط در حال حرکت هستند را هدف قرار دهید البته اگر این کار را در یک محیط شلوغ انجام دهید بدون شک نگاه حیرت زده مردم را حس خواهید کرد. چون شما مجبورید در نمایشگر نگاه کرده و به‌همراه دستگاه در محیط حرکت کنید.

واقعیت افزوده ویتا جالب، جذاب و دوست‌داشتنی است اما بازی کردن در این شرایط کمی مشکل است. در حقیقت این یک قابلیت جالب جانبی است که می‌تواند شما را هر از چندگاهی سرگرم کند و هنوز تنها چند عنوان محدود از این فناوری پشتیبانی می‌کنند.

واقعیت افزوده در ویتا به خوبی آنچه در ویدئو پایین مشاهده می‌کنید، نیست اما دیدن این ویدئو نیز خالی از لطف نیست:

در صورت تمایل به مشاهده ویدئو با رزولوشن بالا به یوتیوب مراجعه کنید.

نکته جالب در مورد قابلیت افزوده ویتا در این است که اگر ویتا را به محل چیده شدن کارت‌ها دور و نزدیک کنید یا به دور آن حرکت دهید زاویه بازی تغییر کرده و نسبت به زمین بازی بزرگنمایی و کوچک‌نمایی خواهید داشت.

اگر تمایل دارید تا در رابطه با این قابلیت پلی‌استیشن ویتا بیشتر بدانید ویدئو بعدی را نیز از دست ندهید:

طول عمر باتری

همان‌طور که سونی نیز اعلام کرده بود طول عمر باتری ویتا براساس نوع استفاده بین ۳ تا ۵ ساعت است. آزمایش‌هایی که ما انجام دادیم نیز این طول عمر باتری را تأیید کرد. اکر بدون وقفه با ویتا بازی کنید حدود ۳:۳۰ دقیقه دوام می‌آورد البته اگر کمی روشنایی تصویر را کم کنید این مدت زمان تا حدود ۵ ساعت افزایش می‌یابد.

همچنین اگر بخواهید بازی‌های سبک مانند نمونه‌های پورت شده از PSP را اجرا کنید طول عمر باتری تا ۶ ساعت نیز افزایش خواهد یافت. این زمان‌ها در شرایطی است که Wi-Fi نیز روشن باشد. اگر Wi-Fi را خاموش کنید در بهترین حالت می‌توانید حدود ۶:۳۰ دقیقه بدون نیاز به شارژ از ویتا کار بکشید.

جمع‌بندی

ویتا درحال‌حاضر قوی‌ترین کنسول دستی بازی دنیا است. نزدیک‌ترین رقیب ویتا 3DS که از نظر سخت‌افزاری فاصله نسبتا زیادی با ویتا دارد. ویتا هرآنچه را که یک گیمر دوست دارد در خود جای داده است. صفحه‌نمایش با کیفیت لمسی، صفحه لمسی پشت، دو کنترلر آنالوگ، دکمه‌های دوست داشتنی، بدنه با کیفیت، گرافیک بسیار دوست داشتنی و ظاهر جذاب، همگی باعث شده‌اند تا ویتا به یک وسیله تفریحی تمام‌ عیار بدل شود. اما یکی از مشکلات اساسی ویتا قیمت بالای بازی‌های آن است. شما برای هر بازی باید حدود ۶۰ دلار هزینه کنید. البته همان‌طور که سونی در Gamescom اعلام کرد، این شرکت تدابیری نیز برای این موضوع اندیشیده است، به‌عنوان مثال از این پس هر بازی PS3 که خریداری کنید اگر نسخه ویتا آن وجود داشته باشد، نسخه مجانی ویتا را نیز به‌همراه آن دریافت خواهید کرد.

قیمت ویتا نیز نسبتا مناسب است این کنسول بازی در دنیا با قیمت حدود ۲۵۰ دلار و در کشور ما نسخه Wi-Fi حدود ۵۵۰ هزار تومان و نسخه 3G حدود ۶۵۰ هزار تومان است. البته به این مبلغ هزینه حدود ۸۰ هزارتومانی برای حافظه ۸ گیگابایت را نیز اضافه کنید که بدون آن تقریبا هیچ‌بازی قابل اجرا نیست.

از طرفی با همگانی شدن تبلت‌ها و کاهش قیمت آن‌ها و همچنین تنوع بازی‌های ارزان‌قیمت مبتنی بر این ابزارها، فروش کنسول‌های دستی از جمله ویتا با چالش‌های جدی رو‌به‌رو شده است. درست است که هیج تبلتی امکانات دوست داشتنی مخصوص بازی، ویتا را ندارد و کمتر می‌توان بازی شبیه به Uncharted را در لیست بازی‌های تبلت‌ها یافت اما ویتا نیز از نظر کارایی در امور دیگر به خوبی تبلت‌ها عمل نمی‌کند. درواقع بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا با خرید یک تبلت نیازهای روزمره خود مانند مرور صفحات وب و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را پوشش داده و همچنین اوقات خالی خود را نیز با بازی‌های سرگرم کننده پر کنند. اما اگر اهل بازی باشید و اولویت اول شما لذت بردن از بازی باشد ویتا درحال‌حاضر بهترین گزینه است.

نقاط قوت:

  • بدنه با کیفیت و مستحکم
  • نمایشگر فوق‌العاده دقیق و باکیفیت ۵ اینچی لمسی
  • رابط کاربری متفاوت و دوست داشتنی
  • کنترلرهای مناسب و راحت به‌همراه دو کنترلر آنالوگ

نقاط ضعف:

  • دوربین ضعیف
  • طول عمر باتری نسبت کم
  • عدم وجود حافظه داخلی با حجم قابل استفاده و الزام خرید حافظه خارجی
  • قیمت گران بازی‌ها
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات