سامسونگ پردازنده Exynos 5 Dual را معرفی کرد: پشتیبانی از DirectX 11 و USB 3.0 در یک تراشه ۳۲ نانومتری

جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
در کنفرانس SIGGRAPH لس آنجلس برای اولین بار کارکرد پردازنده گرافیکی ARM Mali-T604 در یک تبلت به نمایش گذاشته شد و همگان قدرت این پردازنده جدید را تحسین نمودند. اما امروز سامسونگ جزئیات مربوط به پردازنده Exynos 5 Dual خود را اعلام کرد که در دل خود یک تراشه Mali-T604 نیز دارد. این پردازنده دو هسته‌ای ۱.۷ گیگاهرتزی برپای معماری ARM Cortex-a15 طراحی شده است. این پردازنده با لیتوگرافی ۳۲ نانومتری در واقع یک آپگیرید اساسی نسبت به پردازنده ۴ هسته‌ای Exynos 4 است که در تلفن گلکسی اس ۳ بکار گرفته شده و همچنین رقابت نزدیکی را با پردازنده ۲۸ نانومتری Snapdragon S4 دارد. براساس ادعای سامسونگ پردازنده Exynos 5 بازده گرافیکی بالاتر و طول عمر باتری طولانی‌تر نسبت به S4 دارد.
تبلیغات

پردازنده ۴ هسته‌ای Mali-T604 GPU که با تراشه ۲ هسته‌ای Exynos 5 Dual یکپارچه شده از رزولوشن 2560 در 1600 (WQXGA) پشتیبانی می‌کند که اگر به خاطر داشته باشید در شایعه که قبلا منتشر شده بود سامسونگ در حال ساخت تبلتی با همین رزولوشن و اندازه 11.8 اینچ با نام P10 است. از دیگر مشخصات فنی تراشه Exynos 5 سامسونگ می‌توان به پشتیبانی از نمایشگر خارجی WiFi، حافظه رم LPDDR3 با پهنای باند 12.8 گیگابایت در ثانیه، تا فرکانس 800 مگاهرتز، USB 3.0 و SATA III اشاره کرد. این پردازنده همچنین قدرت نمایش ویدیو با رزولوشن 1080p و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه را برای همه Codec‌ها و توانایی نمایش تصاویر سه بعدی را دارد. علاوه بر تمام موارد ذکر شده، Exynos 5 توانایی اجرای API‌هایی مانند OpenGL ES 3.0 و OpenCL 1.1 را به همراه پشتیبانی از DirectX 11 ارایه می‌دهد.

این پردازنده 2 هسته‌ای است و برپای معماری ARM Cortex-A15 با فرکانس 1.7 گیگا هرتز و لیتوگرافی 32 نانومتری تکنولوژی High-K Metal Gate این شرکت و فن آوری پنل "خود رفرش کن" (Self Refresh Panel این تکنولوژی برای جلوگیری از رفرش شدن پیکسل‌هایی است که در فریم‌های بعدی تغییر نمی‌‌کنند و در مصرف انرژی صفحه نمایش بسیار تاثیر دارد) کار می‌کند. باید دید که شرکت کوالکام با پردازنده S4 pro و انویدیا با تراشه Tegra چه برنامه‌ای برای رقابت با Exynos 5 Dual قدرتمند دارند.

جزئیات کامل ومشخصات فنی دقیق پردازنده Exynos 5 Dual را در این فایل PDF مشاهده کنید.

به نظر شما آیا این تراشه درون محصولات امسال سامسونگ مانند Galaxy Note 2 قرار خواهد گرفت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات